زندگی تان را دستاویز فالگیران نکنید

مشعل در همين روزگار جديد و عصر تکنولوژي، بسياري از افراد هستند که آينده و تصميم هاي مهم زندگي خود را به دست افرادي فالگير يا کساني که خود را داراي ارتباطات خاص و ماورايي يا جادويي مي دانند، مي سپارند. افرادي که با وجود داشتن تحصيلات دانشگاهي و حتي اطلاع از سوءاستفاده هاي بسياري که در اين مسير ممکن است از آنها شود، باز هم اسرار زندگي شخصي و محيط خانوادگي يا برنامه هايي را که در تجارت و رسيدگي به امور زندگي دارند، براحتي در اختيار اين افراد غريبه قرار مي دهند. قبلا فالگيرها در خانه هايي قديمي و دخمه هايي نمناک بودند، اما با وجود مشتري هايي که حاضرند پول گزافي به آنها بدهند، ديگر دخمه نشين نيستند و شايد ثروتي هنگفت به جيب زده باشند. اين روزها هم که شبکه هاي اجتماعي گسترده تر شده و فضاي مجازي هم مجازي تر، فالگيرها فضاي بيشتري براي مانور در زندگي ما پيدا کرده اند و براحتي با يک کانال تلگرامي يا يک تماس و با فرستادن يک عکس و چند مورد از مشخصات شخصي، شما را به عنوان يک مشتري تحليل مي کنند؛ البته وقتي که پول قابل توجهي برايشان واريز شد.  واقعيت اين است که کسي نمي تواند به طور کلي، وجود طلسم و جادو را رد کند. با توجه به اينکه در برخي از آيات قرآن کريم [آيه هاي 102 و 103 سوره بقره] به موضوع سحر ساحران اشاره شده، بنابراين مي توان گفت که از نظر اسلام، سحر و جادو يک خرافه نيست و مي تواند رخ دهد، البته آنچه اين روز ها بين مردم به عنوان سحر و جادو رواج پيدا کرده، بيشتر خرافات است؛ اما به هر حال سحر چيزي نيست که بتوان وجود آن را انکار کرد و همه صورت هاي آن را به خرافات نسبت داد. بعضي از صورت هاي آن هم اکنون رواج دارد و هنوز واقعيت آن شناخته نشده است. از نظر اسلام در بسياري از موارد، سحر باعث گمراه کردن مردم، تحريف حقايق و متزلزل ساختن پايه هاي اعتقادات افراد ساده ذهن مي شود. در يک تعريف کلي مي توان گفت که سحر، عملي خارق العاده است که در وجود انسان ها آثاري از خود به جا مي گذارد و گاهي نوعي چشم بندي و تردستي است و گاه جنبه رواني، خيالي و تلقيني دارد يا با استفاده از خواص ناشناخته فيزيکي و شيميايي بعضي از اجسام و عناصر يا از طريق کمک گرفتن از شياطين انجام مي شود. برخي فالگيرها مي گويند از طريق موکل هاي خود پي به آينده ما مي برند و برخي ديگر مدعي هستند که خودشان ارتباطاتي دارند. گروهي ديگر از اين افراد هم به انرژي که در فضا يا درون خودشان يا انرژي که در زمان و مکان وجود دارد، استناد مي کنند. در عين حال در بسياري از موارد، آنچه به عنوان فال از اين افراد شنيده مي شود، درباره گذشته است و کمتر ديده شده که گفته هاي آنها اشاره اي به آينده داشته باشد.

درباره بسياري از اين احتمالات، بخصوص درباره انرژي موجود در افراد يا اماکن يا زمان هاي خاص، نمي توان به طور قطع همه چيز را تکذيب و رد کرد؛ اما در عين حال نمي توان اعتماد کامل هم داشت و در همه اين موارد بايد به عقل و منطق در موضوعات مختلف رجوع کرد. ممکن است يک فرد يا زندگي او تحت تاثير بسياري از اين وردها، جادوها و طلسم ها باشد؛ اما بايد خود براي بهبود زندگي اش تلاش کند. فال گرفتن به هر شکلي و اعتماد به افراد فالگير خطرات زيادي دارد که در هر دوره اي اين خطرات متعددتر و متنوع تر مي شود. افراد به دلايل مختلفي نزد فالگير مي روند يا مي خواهند درباره آينده بپرسند يا به دنبال راهکارهايي براي امروز و فرداي کوتاه مدتشان در ارتباط با ديگران هستند که اين ارتباط مي تواند زمينه وابستگي و عدم تعقل فرد در مورد عملکرد و برنامه هاي زندگيش را فراهم سازد. به عبارتي افراد افسار زندگي و تصميم هاي شخصي خود را به دستورها و حرف هاي فالگير مي دهند و بر اساس گفته هاي او پيش مي روند که اين بزرگترين اشتباه است؛ البته خطر بيش از اينها مي شود و فرد به دام اخاذي يا سوء استفاده از سوي فالگيرها مي افتد. با بررسي گزارش هايي که همه ساله مراجع انتظامي منتشر مي کنند يا اخبار صفحه حوادث مي توان شاهد حجم بالاي شکايت ها با موضوع اخاذي در قالب فالگيري بود.

تصور عامه بر اين است که بيشتر ،خانم ها مشتري فالگيرها هستند که تقريبا تصور درستي است و بسياري از گزارش هاي رسمي و غيررسمي منتشر شده از سوي مراکز و خانه هايي که محل فالگيرها بوده، نشان مي دهد که خانم ها مشتريان اصلي هستند، اما برخي آقايان هم براي اطلاع از آينده کاري خود و باز شدن گره هايي از زندگي شان به اين فالگيرها اعتماد مي کنند؛ ولي مساله مهم اين است که ضرر و زيان و کلاهبرداري هاي مختلف ديگر زن و مرد نمي شناسد و هر کدام از اين افراد مي توانند با اين انتخاب، زندگي خود و حتي خانواده شان را تحت تاثير قرار دهند. نکته قابل توجه در مورد فال و انواع آن و اعتقاد به اين رويکرد در زندگي آن است که گمان مي شد با رشد تکنولوژي و آگاهي هاي اجتماعي و تحصيلي، تعداد کمتري از افراد به سمت جادو يا انواع فالگيري بروند؛ اما به نظر مي رسد اين حرفه همچنان مشتري هاي خود را حفظ کرده و چه بسا در برخي شهرها يا کشورها بيش از اندازه مورد توجه قرار گرفته که جامعه ما نيز جزو آن جوامع است و هنوز به جادو و فالگيري و موارد متعدد مرتبط با آن، اعتقاد فراوان وجود دارد. 

 

شعر

 

خـرم آن روز کـز ایـــن منـزل ویـران بــروم

راحت جان طلبــم و ز پـی جـانان بــــروم

گـرچــه دانم که بــه جایی نبـرد راه غریب

مـن به بوی ســـر آن زلف پریشان بـــروم

دلــم از وحشت زندان سکـندر بگـــرفت

رخت بربندم و تا ملک سلیمان بروم

چون صبا با تن بیمار و دل بـی طاقت

بـــه هـــــواداری آن سرو خرامان بـــروم

در ره او چــــو قلـم گـــر به سرم باید رفت

بـا دل زخـــم کـــش و دیـده گـریان بــروم

نـذر کـردم گـر از این غـــم به درآیــم روزی

تا در میکده شادان و غـزل خــــوان بـــــروم

 *حافظ شیرازی

 

 

از یاد رفته ها

حجت اشرف زاده، يکي از خوانندگان موسيقي پاپ ايران است که در چند سال اخير با تک آهنگ «ماه و ماهي» به شهرت بيشتري رسيد و با چند تک آهنگ توانست در عرصه موسيقي پاپ باقي بماند. امير توسلي، آهنگ اين قطعه را تهيه و تنظيم کرده و ترانه آن نيز از محمدرضا شفيعي کدکني است. اين قطعه روي سريال از ياد رفته ها براي اولين بار منتشر شد.

 

جنگل نروژی

جنگل نروژي، يکي از کتاب هاي پرفروش هاروکي موراکامي است که در سال 1987 در ژاپن منتشر شد؛ اما زمان زيادي از انتشار آن در ايران نمي گذرد. هاروکي موراکامي در پي آن است که دو موضوع اصلي را در اين داستان به تصوير بکشد. موضوع اول که مي توان آن را هدف اصلي رمان قلمداد کرد، به تصوير کشيدن مراحل رشد و نمو شخصيت و افکار واتانابه و ساير شخصيت هاي داستاني کتاب جنگل نروژي است. اين موضوع، هدف اصلي نويسنده بوده و از نظر صاحبنظران، اين رمان جنگل نروژي در دسته رمان هاي تربيتي قرار دارد. موضوع دومي که موراکامي در اين رمان مطرح مي کند، جريان هاي دانشجويي و اعتراض به وضعيت حاکم و نظام آن دوران و ظاهرسازي هاي حکومتي است. در قسمتي از کتاب مي خوانيم: «تقريبا يک سال از آخرين باري که نائوکو را ديده بودم، مي گذشت و در اين مدت، آنقدر وزنش کم شده بود که به نظر مي رسيد شخص ديگري است. گونه هاي گوشتالويش که حالت خاصي به چهره اش مي داد، از بين رفته بود و گردنش باريک و ظريف شده بود؛ البته لاغر و استخواني نبود يا مريض به نظر نمي رسيد.»

 اين کتاب را نشر «نواي مکتوب» منتشر کرده است.

بخش هايي از کتاب: «در گذشته، مدت ها پيش، وقتي هنوز جوان بودم، وقتي خاطراتم خيلي واضح تر از امروز بودند، اغلب تلاش مي کردم درباره او بنويسم؛ اما حتي موفق نمي شدم يک خط بنويسم. مي دانستم اگر خط اول را بنويسم، باقي خطوط خود به خود روي صفحه جاري خواهند شد، اما هرگز نتوانستم اين کار را عملي کنم. همه چيز خيلي واضح و قوي بود، به همين خاطر، هرگز نتوانستم بفهمم از کجا بايد شروع کنم، مثل نقشه اي که بيش از حد جزييات دارد و گاهي اوقات به همين دليل، غيرقابل استفاده مي شود.»

 

ایده اصلی

اين فيلم به کارگرداني آزيتا موگويي و تهيه کنندگي مهدي کريمي تفرشي است که در سال 97 توليد شده و هم اکنون در حال اکران است. «ايده اصلي» براي نخستين بار در جشنواره فيلم فجر سال 97 به نمايش درآمد و بهرام رادان، مريلا زارعي، پژمان جمشيدي و هانيه توسلي بازيگران ايراني اين فيلم بودند؛ البته اين فيلم بازيگران خارجي نيز دارد.