ساخت پالايشگاه، راه حل نيست

وزير نفت در بخشي ديگري با بيان اينکه راه حل مساله سوخت را نبايد فقط در ساخت پالايشگاه جست وجو کرد، افزود: ساخت پالايشگاه، بسياربسيار گران است وبه طور متعارف براي پالايش هر بشکه نفت خام بايد حداقل 20 هزار دلار سرمايه گذاري شود.وي با اشاره به اينکه براي مثال ساخت يک پالايشگاه 300 هزار بشکه اي که مازوت آن هم زير 10درصد نيايد، بايد 6 ميليارد دلار هزينه شود، تصريح کرد: ساخت اين پالايشگاه چهار تا پنج سال زمان مي برد و تنها 25 درصد آن بنزين خواهد بود.زنگنه با بيان اينکه راه حل مساله مصرف بنزين را بايد درتوليد خودرو جست وجو کرد، افزود: بخشي مربوط به ساخت کارخانه اي خودروهاست که مقدار مصرف سوخت پايين آيد و بخش ديگرهم همين کار است که براي سي ان جي انجام شده است.

ايجاد صدها هزارشغل باتوسعه گازرساني

وزير نفت با اشاره به اينکه با گازرساني روستايي صدها هزارشغل در کشور ايجاد و هم اکنون حدود17هزار ميليارد تومان براي گازرساني شهري و روستايي هزينه شده است، افزود: افزون بر شهرها به 14هزار روستا نيز گازرساني شده است وعلاوه براينکه همه تجهيزات گازرساني از لوله و کنتور و... گرفته تا پيمانکارهاهمه داخلي بوده اند، ميليون ها تقاضا نيز براي خريد بخاري و لوازم گازسوزازسوي مردم ايجاد شده که همه اين موارد اشتغال زايي بالايي را براي کشور به همراه داشته است.زنگنه با اشاره به رضايت مردم دراستفاده ازگازطبيعي به جاي نفت سفيد به دليل کاهش شديد هزينه هاي خود اظهار کرد: دولت نيز از گازرساني نفع برده، زيرا به جاي نفت سفيد يا گازمايع، گازطبيعي به مصرف کننده تحويل داده و آنها را صادر کرده است.وي با اشاره به اينکه با گازرساني، تراز اقتصادي کشور نيز بهتر شده است، ادامه داد: اگر هم اکنون مي توانيم گازوئيل ونفت سفيد صادر کنيم، به برکت کارهايي است که در حوزه گاز انجام داده ايم. البته پارس جنوبي نيز پشتوانه همه اين کارها بوده است.

سود براي دولت و مردم

وزير نفت با تاکيد دوباره براينکه اين طرح در واقع کاري اقتصادي است و دولت ومردم درآن سود مي برند، اظهار کرد: البته اجراي اين طرح سبب کاهش مصرف سوخت نمي شود و فقط تغيير سوخت مي دهد که اقتصادي است. وي تصريح کرد: براي کاهش مصرف سوخت بايد همان طور که گفتم در کارخانه ها و کل خط توليد خودرو که خيلي مهم است، دنبال راه حل بود.وزيرنفت گفت: اين طرح، اشتغال بالايي براي سازندگان داخلي ازجمله توليدکنندگان مخازن سي ان جي، کيت ها، جعبه هاي تبديل و... ايجاد مي کند.

رسانه ها کمک کنند

وزيرنفت با بيان اينکه فرآيند گازسوز کردن خودرو بايد به طور کامل و به زبان روشن توضيح داده شود، تاکيد کرد: رسانه ها فرآيند گازسوز کردن خودروها را به خوبي براي مردم توضيح دهند.

زنگنه تاکيد کرد: اين طرح بزرگي است که همکارانم درشرکت ملي پالايش وپخش فرآورده هاي نفتي وشرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي آن را به طورحتم دنبال مي کنند.زنگنه تصريح کرد: وزارت نفت هم بر واحدهاي توليدکننده و تبديل کننده نظارت مي کند که به مردم اجحافي نشود و با توجه به تقاضاي زياد، قيمت ها تغيير نکند، البته بسياري از سازندگان دولتي هستند و آنها هم به طورحتم همکاري لازم را خواهند کرد.

شيريني در کام مردم

وزير نفت با اشاره به اينکه وزارت نفت به منظور بالا بردن تمايل مردم به استفاده از خودروهاي گازسوز با کارخانه هاي توليدکننده خودروهاي گازسوز قرارداد خواهد داشت، افزود: اين کار خيري است، اميدوارم اين طرح به خوبي پيش برود وبه اتمام برسد و شيريني آن در ذائقه مردم بماند.

چشم انداز روشن براي صرفه جويي 32ميليون ليتر بنزين

در آيين امضاي تامين مالي طرح توسعه و توليد کارخانه اي و کارگاهي خودروهاي دوگانه سوز سي ان جي، عليرضا صادق آبادي، معاون جوان وزيرنفت و مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش نيز صحبت هاي خود درباره اين تفاهمنامه بين شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با بانک ملت به دوبخش ضرورت ها و فرآيند انجام کار تقسيم بندي کرد. وي گفت: با اجراي اين طرح و طرح مديريت مصرف سوخت، روزانه در مصرف 32ميليون ليتر بنزين در کشور صرفه جويي مي شود.مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران با بيان اينکه پس از اجراي طرح مديريت مصرف سوخت در آبان ماه، مصرف روزانه بنزين حدود 22 ميليون ليتر کاهش يافته است، افزود: با احتساب 10ميليون ليتر کاهش ازمحل گازسوز کردن خودروهاي عمومي، اين رقم درمجموع به روزانه 32ميليون ليتر در روز مي رسد؛ يعني با توليدات سه پالايشگاه بزرگ تهران، آبادان و اصفهان که سرمايه احداث آنها بسيار هنگفت است، برابري مي کند.

1.8 ميليارد دلار صرفه جويي ارزي

صادق آبادي با اشاره به فعاليت يک ميليون و500هزارخودروي عمومي در کشور ومصرف روزانه18 ميليون ليتر بنزين به وسيله آنها تصريح کرد: برآورد ما اين است که در بدبينانه ترين حالت، حداقل10ميليون ليتر از مصرف بنزين کشور کاسته و با احتساب قيمت 50 سنت به ازاي هر ليتر بنزين، روزانه 5 ميليون دلار و سالانه 1.8ميليارد دلار صرفه جويي محقق شود.معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش با تاکيد بر بازگشت سرمايه اصل و فرع تسهيلات مورد نياز اين طرح در کوتاهترين زمان ممکن، متنوع سازي سبد سوخت کشور، ايجاد ظرفيت بيشتر براي صادرات و حفظ مسير خودکفايي در حوزه سوخت درمدت زماني طولاني، همچنين کاهش هزينه هاي حمل بارومسافر،کمک به بهبود هواي شهرها به ويژه کلانشهرها را از ديگر دستاوردهاي اجراي اين طرح برشمرد.وي با اشاره به اجرايي شدن مصوبه طرح گازسوز کردن خودروهاي عمومي در شوراي اقتصاد تصريح کرد: بنابراين مصوبه وبه پيشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه، يک ميليون و464 هزار خودروي عمومي شامل تاکسي هاي ون، سدان، وانت بارهاي کم مصرف و پرمصرف، همچنين مسافربرهاي شخصي، به دوگانه سوز تبديل مي شوند.

توجيه اقتصادي با توجه به فاصله قيمتي بنزين و سي ان جي

  صادق آبادي، معاون وزير نفت گفت: اين طرح در سال96 به صورت مشترک با سازمان برنامه و بودجه دنبال شد، اما به دليل فاصله قيمتي بسيارکم سي ان جي با بنزين وعدم اقبال عمومي براي سرمايه گذاري در آن به نتيجه نرسيد.مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران تصريح کرد: با اجراي طرح سهميه بندي بنزين و ايجاد اختلاف قابل توجه قيمت سي ان جي با بنزين، گازسوز کردن خودروها صرفه و توجيه اقتصادي پيدا کرده است. وي با بيان اينکه بنا بر مصوبه شوراي اقتصاد، تسهيلات بلاعوض اختصاص يافته به خودروهاي سدان به ازاي هر دستگاه،330دلار، تاکسي ون520 دلار، وانت سبک410دلار، وانت سنگين 420دلار و براي مسافربر شخصي 245دلار در نظر گرفته شده است، سقف تعهدهاي دولت را در بازپرداخت اصل و فرع وام 6هزار و500ميليارد تومان اعلام کرد.[سدان (Sedan) يا سالون به خودروهاي سواري معمولي يا به اصطلاح صندوق دار مي گويند که داراي سقف ثابت، صندوق عقب مجزا و دو رديف صندلي بوده و مي تواند دو يا چهار در داشته باشد؛ سدان متداول ترين شکل طراحي بدنه خودرو است.]

معاون وزير نفت درباره نحوه اجرايي شدن اين مصوبه گفت: شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي پس ازامضاي قرارداد با کارگاه هاي تبديل و کارخانه هاي خودروساز، منابع را در اختياراين شرکت ها و کارخانه ها قرار مي دهد و به محض دوگانه سوز شدن خودروها و ثبت در سيمفا، ازمحل درآمد هاي حاصل از صادرات بنزين، اصل و فرع وام را بازپرداخت مي کند، بنابراين مردم درگير فرآيند پيچيده وام گرفتن و... نخواهند شد.وي تاکيد کرد: اين مصوبه شامل خودروهاي عمومي است ودارند گان اين خودروها در فرآيند اجراي آن به سامانه irngv.ir مراجعه مي کنند.صادق آبادي با اشاره به اينکه خودروهاي عمومي با توجه به محل سکونت فرد به نزديک ترين کارگاه هاي تبديل معرفي مي شوند، تصريح کرد: ظرفيت اين تبديل ماهانه 200هزار خودرواست که اميدواريم بتوانيم دربازه يک ساله يا سه ماه بيشتر، اين تبديل را انجام دهيم و مردم و کشور از منافع آن منتفع شوند.

همکاري ريشه دار بانک ملت با صنعت نفت

اما اين مراسم ميهمان ميزباني هم داشت و آن محمد بيگدلي، مديرعامل بانک ملت بود. بانکي که در تفاهمنامه امضا شده با شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران به لحاظ تامين کننده منابع مالي طرح، نقش مهمي دارد. بيگدلي با اشاره به سابقه همکاري بانک ملت و وزارت نفت گفت: سابقه همکاري بانک ملت با وزارت نفت به 10، 12سال قبل بازمي گردد و همواره با صنعت نفت تعامل وهمکاري تنگاتنگي داشته و آخرين مورد آن که سبب شد کشور از لحاظ بنزين خودکفا شود، پالايشگاه ستاره خليج فارس بوده است.بيگدلي با اشاره به اينکه بانک ملت با امضاي اين تفاهمنامه، گام مهمي درجهت تکميل زنجيره تامين و همسويي با وزارت نفت برداشته است، افزود: برپايه اين تفاهمنامه، حدود 65هزارميليارد ريال تسهيلات براي دو گانه سوز کردن يک ميليون و500هزاردستگاه خودرو در کشور سرمايه گذاري مي شود که عوايد اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي آن بسيار مهم است. وي با تاکيد براينکه 70درصد آلودگي هوا ناشي از تردد خودروهاي درون شهري است، دوگانه سوز کردن خودروها را راهکاري موثر براي افزايش کيفيت هوا خواند و افزود: کاهش آلودگي هوا، افزايش صادرات از محل کاهش مصرف بنزين و کاهش هزينه هاي مصرف کننده از ديگر فوايد مثبت امضاي اين تفاهمنامه است.

تشکر از وزير نفت براي ايرانيزه کردن استاندارد

در بخش ديگري از مراسم نيره پيروزبخت، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ملي استاندارد به جايگاه دعوت شد تا ديدگاه هاي سازمان متبوع خود را درباره حرکت مشترک وزارت نفت و بانک ملت براي «تامين مالي طرح توسعه و توليد کارخانه اي و کارگاهي خودروهاي دوگانه سوز سي ان جي» بيان کند.رئيس سازمان ملي استاندارد با تشکر ازاقدام هاي وزارت نفت و شخص وزير نفت در حوزه توجه به استاندارد وايرانيزه کردن آن گفت: خوشبختانه وزارت نفت در اين مسير گام هاي موثري برداشته است.

ضرورت دوگانه سوزکردن خودروها با نظارت سازمان استاندارد

نيره پيروزبخت همچنين با اشاره به افزايش قيمت بنزين در روزهاي اخير تصريح کرد: تغيير سياست ها مي تواند راهگشاي مشکلات باشد و حرکت از بستر بنزين به سي ان جي، تبعات مثبت و موثري مانند صرفه جويي درهزينه ها را به همراه خواهد داشت.وي تاکيد کرد: در حوزه استانداردهاي مرتبط با صنعت سي ان جي از مخزن گرفته تا استاندارد تبديل خودروهاي بنزيني به گازسوز، همکاري خوبي باوزارت نفت داريم.رئيس سازمان ملي استاندارد افزود: اميدواريم شرايطي ايجاد شود تا عمليات تبديل گازسوز کردن خودروها در کارگاه هاي مجاز وغيرمجاز زير پوشش وزارت صمت و استاندارد انجام شود و عمليات تبديل خودروهايي که قرار است گازسوز شوند، در قالب استاندارد انجام گيرد.پيروزبخت گفت: اميدواريم اين تفاهمنامه، گام خوبي براي برخورداري تاکسي ها ازسوخت پاک باشد و نگراني ها نيز درباره آلودگي هوا کاهش يابد.همه حرف ها زده شد و ميزبان و ميهمان ديدگاه هاي خود را به گونه اي چکيده بيان کردند چکيده اي که در وراي آن دنيايي کار و تلاش نهفته بود تا به امضاي يک تفاهمنامه در چند بند مهم ختم شود. امير وکيل زاده، مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران و محمد بيگدلي، مديرعامل بانک ملت،خوشحال بودند؛ خوشحال از اينکه با امضاي اين تفاهمنامه، گامي مردمي براي مردم برداشته اند و مي توانند در خوشحالي آنها سهيم باشند.