[1] شیوه هایی برای همراهی با بچه بدغذا

مشعل  برای بسیاری از مادرها پیش آمده که بعد از کلی تلاش برای آشپزی، بچه ها از غذا ایراد بگیرند یا یک بخش غذا را نخواهند و به همین دلیل غذا نخورند. حتی شاید خود ما هم وقتی بچه بودیم، از این عادت های غذایی داشته ایم و برایمان مسئله ای عادی باشد. بسیاری از خانواده ها هم از کنار این رفتار و عادت غذایی بچه ها به سادگی می گذرند. برخی بچه ها گوشت نمی خورند، برخی لوبیاها و نخودها را جدا می کنند و برخی دیگر حتی با وجود گرسنگی به زور سر میز غذا می نشینند و باید دنبالشان بچرخیم تا چند قاشق غذا بخورند. گاه این عادت غذایی تا بزرگسالی با افراد باقی می مان د و تبدیل به عادتهای غذایی اشتباه می شود. مشاوران و کارشناسان غذایی برای این بچه ها و افراد بدغذا راهکارهایی را پیشنهاد می دهند که می تواند کارساز باشد.

   قرار نیست بچه ها فکر کنند غذا خوردن مسئله ای اجباری است؛ به همین دلیل نباید با اصرار و اجبار به آنها غذا بدهیم. اگر فرزند ما به سنی رسیده که دیگر می تواند خودش غذا بخورد، لازم نیست هنگام غذا خوردن همه اعضای خانواده، غذا خوردن را به او تذکر دهیم چون او می داند باید الان سر میز غذا باشد.

   غذای فرزندمان را در محل مشخص نشستن او سر میز قرار دهیم تا بداند برای غذا خوردن باید در این محل قرار بگیرد و مثل سایر اعضای خانواده غذا بخورد. در حین غذا خوردن هم لازم نیست تاکید یا فشاری برای حضور بگذارید.

   بچه را در جریان تهیه و پختن غذا قرار دهید تا اهمیت پختن غذا و زحمتی که برای تهیه آن کشیده شده را درک کند. خوب است بچه را در مورد نحوه پخت غذا و یا چیدن میز و بشقابها سهیم کنیم و به عبارتی جزئی از فرایند تهیه غذا باشند.

   ساعت گرسنگی بچه ها ممکن است با ساعت وعده غذایی بزرگسالان فرق داشته باشد. بهتر است ساعت گرسنگی بچه ها را بدانیم و در همان ساعتها غذا را آماده کنیم . قرار نیست همیشه آنها با ما غذا بخورند چون سیستم غذایی آنها ممکن است با ما فرق داشته باشد.

  بسیاری از بچه ها عادت به خوردن تنقلات و خوراکی هایی غیر از غذا دارند و ممکن است در زمان غذا خوردن ما او گرسنه نباشد و یا هنوز میلی به غذا خوردن نداشته باشد. به همین دلیل لازم نیست برای خوردن غذا به او اصرار کنیم و این گونه فکر کنیم که اگر گرسنه باشد، حتما به سر میز غذا می آید.

  بهتر است برای غذای کودک شکل و ظاهری متفاوت و جذاب تر را انتخاب کنیم. استفاده از خوراکی های خوشمزه در کنار غذا می تواند توجه کودک را به خود جلب کند. مثلا با شکل درست کردن با سس روی غذا می توان توجه بچه را جلب کرد.

   ترکیب غذایی را که فرزندمان دوست ندارد، کمی تغییر دهیم تا نگاه او را تغییر دهیم. ممکن است فرزندمان از پیاز در غذا خوشش نیاید، اما می توانیم در نوع پخت غذا تغییری کوچک ایجاد کنیم و با رنده کردن پیاز در سوپ یا غذاهای دیگر این ماده غذایی را کمتر به چشم بیاوریم.

  اگر انواع سبزیجات را به شکل خام نمی خورد، آنها را خرد کرده و در داخل غذا بریزید تا با طعم سایر موارد مخلوط شود. این تداخل مزه نمی گذارد متوجه شود که چه سبزیجاتی را با هم در غذا استفاده کرده اید. مخصوصا اگر طعم دهنده ای را که دوست دارد کنارش بگذارید، بیشتر توجهش جلب می شود.

  اگر کودکتان انواع گوشت را نمی خورد، شیوه های پخت را تغییر دهید. بسیاری از بچه ها مرغ یا گوشت پخته شده در غذا را نمی خورند، اما همان گوشت را اگر کباب کنیم، دوست دارند و می خورند.

  قرار نیست درباره خوردن یا نخوردن غذا با بچه ها معامله کنیم. اگر کودک ما سبزیجات یا مرغ نمی خورد، نباید با خوردنی دیگری این وعده غذایی را معامله کنیم. مثلا نباید بگوییم اگر همه غذایت را تمام کردی، بعدش با هم فلان خوراکی را می خوریم. کودک باید ارزش غذا خوردن و غذایی که برای او تهیه شده را بداند.

  الگوی خوبی برای بچه ها باشید. اگر برادر یا خواهر بزرگتر یا خود شما عادت غذایی اشتباهی دارید، می تواند روی فرزند کوچک هم تاثیر بگذارد. در مورد غذا خوردن هم مسئله تربیت اثرگذار است و کودک به رفتار ما نگاه می کند و یاد می گیرد.

  اگرچه این شیوه می تواند اثرات برعکس داشته باشد اما اگر فرزندمان در گروه همسالان خود (مثلا مهد کودک) ببیند که دوستانش همه غذای خود را خورده اند، او هم ترغیب می شود که غذایش را کامل بخورد. روحیه تقلید و همراهی در بین بچه ها زیاد است و می تواند این عادت غذایی را برطرف کند.

  بچه ها را باید از همان ابتدا با غذای سالم و پرهیز از فست فودها و غذاهای مضر آشنا کرد. بسیاری از بچه ها در این دوره به دلیل شرایط کاری و فرصت کم والدین با غذاهای رستورانی و سفارش از بیرون آشنا می شوند و به همین دلیل غذای سالم را کمتر می شناسند.

 

روباه و گل های کاملیا

 

کتاب روباه و گل های کاملیا رمانی کوتاه از نویسنده ایتالیایی، اینیاتسیو سیلونه است که مانند دیگر آثارش به نقد فاشیسم و حکومت فاشیستی پرداخته است. در این رمان که از آخرین کتاب های نویسنده است، با داستانی ساده و خوش خوان روبه رو هستیم که پیروزی علیه فاشیسم را نوید می دهد. رمانی که هرچند از آثار اصلی و مهم سیلونه نیست اما زیبایی های خاص خودش را دارد.

نویسنده در روباه و گل های کاملیا به کنکاش در زندگی روستاییانی پرداخته است که در میان دو تیغه زندگی مشقت بار روستایی و سلطه نظام فاشیستی، درگیر نبردی بی امانند و در این گیرودار طلوع عشق - به مثابه گوهر شرافت انسانی - پرتو گرمابخش خویش را بر همه حوادث داستان می افکند. این رمان داستان زندگی خانواده ای است که پدر خانواده مشغول انجام کارهای سیاسی است و در یک برهه زمانی مورد فشار قرار می گیرد. سیلونه در این رمان به مردمی می پردازد که بین رمان های اخلاقی و ایدئولوژی و احساسات و عواطف فردی خود در تکاپو هستند و انسانیت، عواطف و روابط انسانی از زیر ساخت های مهم رمان محسوب می شود.

این کتاب را بهمن فرزانه ترجمه و انتشارات امیرکبیر هم منتشر کرده است.

 

عیدانه

ناصر عبداللهی، خواننده پاپ ایرانی اهل بندرعباس بود که در آغاز با ترانه «ناصریا» به شهرت رسید. او فعالیت های هنری خود را از سال های نوجوانی در صداوسیما و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی استان هرمزگان آغاز کرد. اشعار بسیاری از ترانه های عبداللهی از محمد علی بهمنی بود و او در رشد این خواننده تاثیر زیادی داشت. عیدانه و عشق است دو آلبوم معروف دیگر عبداللهی هستند که هنوز هم طرفداران خود را دارد.

 

شعر

چو آفتاب رخت سایه بر جهان انداخت

جهان کلاه ز شادی بر آسمان انداخت

سپاه عشق تو از گوشه ای کمین بگشود

هزار فتنه و آشوب در جهان انداخت

حدیث حسن تو، هر جا که در میان آمد

ز ذوق، هر که دلی داشت، در میان انداخت

قبول تو همه کس را بر آشیان جا کرد

مرا ز بهر چه آخر بر آستان انداخت؟

چو در سماع عراقی حدیث دوست شنید

به جای خرقه به قوال جان توان انداخت

 * فخرالدین عراقی

 

خوابم می آد

 خوابم می آد فیلمی به کارگردانی رضا عطاران، نویسندگی احمد رفیع زاده و تهیه کنندگی محمدرضا تخت کشیان و جواد فرحانی و محصول سال ۱۳۹۰ است. در این فیلم اکبر عبدی در بازی متفاوت و ارزشمند ، نقش یک زن سالخورده را بازی می کند. مریلا زارعی، ویشکا آسایش، رضا عطاران و سروش صحت هم از دیگر بازیگران اصلی این فیلم هستند. این فیلم اگرچه موضوعی اجتماعی دارد، اما با زمینه ای طنز ساخته شده است.