به بحث جذب و استخدام خانواده های شهدا در شرکت ملی گاز ایران اشاره کردید. آیا آماری در این خصوص دارید؟
از آنجا که عسلویه، قطب انرژی ایران است و فازهای متعددی در پارس جنوبی از سوی شرکت ملی گاز ایران راه اندازی شده، می توان اذعان داشت که بیشترین جذب نیروی جوان را در این منطقه داشته ایم.
به طوری که طبق قانون و مقررات که 30 درصد (5+25) استخدام و جذب باید از فرزندان شهدا و ایثارگران باشد، این فرایند با استعلام از بنیاد شهید و برگزاری آزمون عملی شده و از سال 77 تا 79 با راه اندازی فازهای 2 و 3 پارس جنوبی، 79 تا 81 با راه اندازی فازهای 4 و 5 پارس جنوبی و سال 82 تا 84 با راه اندازی فازهای 6و 7 و 8 و فازهای 9 و 10 در سال های بعد توانستیم فرزندان شهید و ایثارگران را استخدام کنیم، به طوری که اگر 600 تا 1000 نفر استخدام می شدند، 300 نفر از ایثارگران بودند. تا اینکه در سال 91 رویه استخدام فرزندان شهید و ایثارگر متوقف شد.
همچنین در پارس جنوبی تقریبا 350 فرزند شهید داریم که اگر بخواهیم فرزندان جانباز و ایثارگر را به این جامعه آماری اضافه کنیم، بالغ بر 700 نفر می شود که میانگین سنی 33 تا 43 دارند و عمدتا در بخش های فنی و مهندسی مشغول به کار هستند.
به قانون 51 اشاره کردید. به نظر می رسد در یک ماه گذشته اتفاق های خوبی برای اجرایی شدن مجدد این قانون رخ داده است. لطفا توضیحاتی در این خصوص بفرمایید.
طبق قانون ماده 51 فوق العاده ایثارگری تمامی دستگاه های اجرایی موظفند به شهدا و جانبازان (25درصد) و بالاتر و آزادگان شاغل مبلغی معادل 25 درصد حداقل حقوق کارمندان دولت را که هر سال از سوی دولت تعیین می شود، به عنوان فوق العاده ایثارگری به طور ماهانه پرداخت کنند.
این قانون به طور تقریبی از سال 92 برنامه پنجم توسعه به سازمان ها و وزارتخانه ها برای اجرا ابلاغ شد که برخی نهادها و وزارتخانه ها با توجه به سیاست هایی که داشتند، آن را لحاظ نکردند؛ اما در حال حاضر با توجه به سیاست های وزارت نفت و نامه نگاری های صورت گرفته برای پیگیری مطالبات در آبان یا مهر 99 این ارقام پرداخت شده است.
در خصوص تعدیل مدرک نیز توضیحاتی بفرمایید.
طبق قانون، هیچ محدودیتی برای تعدیل مدرک ایثارگران شرکت ملی گاز ایران نداریم. در قانون هم جایی نوشته نشده که تعدیل مدرک ایثارگران یک بار یا دو یا سه بار صورت بگیرد، حتی به ایثارگران توصیه شده تحصیلات خود را ادامه دهند تا ساختار تحصیلاتی ایثارگران شکوفا شود. یک امتیاز دیگری که قانون در برنامه ششم توسعه برای جانبازان، ایثارگران و فرزندان شهدا در نظر گرفته، ارتقای مدرک تحصیلی است، به طوری که اگر فرد لیسانس داشته باشد، حقوق و مزایای فوق لیسانس را دریافت می کند. این قانون در برنامه پنجم توسعه نیز وجود دارد و سازمان، فرد مشمول را یک مقطع تحصیلی بالاتر لحاظ می کند. در خصوص بحث تبدیل وضعیت ها هم اقدامات خوبی در حال انجام است. در این خصوص قانون به صراحت می گوید هیچ ایثارگری که در برنامه پنجم و ششم توسعه تعدیل می شود، نباید به صورت پیمانکار یا قرارداد مستقیم یا قرارداد مدت معین جذب شود، بلکه باید به صورت رسمی استخدام شود. ماده 21 و 44 هم به صراحت آن را اعلام می کند. بتازگی طی پیگیری فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی و کمیسیون انرژی و جلسات متعدد و نامه نگاری های صورت گرفته از سوی وزارتخانه با آقای ترابی، مدیرکل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی برای جمع آوری اطلاعات افراد مشمول این قانون (تبدیل وضعیت) کارهای خوبی صورت گرفته که امیداریم به سرانجام برسد.
تبدیل وضعیت شامل چه کسانی می شود؟
طبق نص صریح قانون، تعدیل مدرک شامل نیروهای قرارداد موقت، مدت معین و پیمانی می شود که دایره بسیار وسیعی را در بر می گیرد، فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان با هر درصد از جانبازی، همسر رزمنده 6 ماه خدمت، فرزند رزمنده 6 ماه خدمت که جامعه بسیار وسیعی است، اگر خوشبینانه نگاه کنیم، امیدواریم که اجرایی شود و قانون نیز می گوید باید اجرایی شود.
جذب و استخدام دیگر در قالب «1497» است. طبق این ماده جانبازان 25 درصد شاغل می توانند یکی از فرزندان خود را به استخدام شرکت ملی گاز ایران در بیاورند. این قانون در گذشته اجرایی می شد، اما در حال حاضر با توجه به سیاست های جدید متوقف شده است.
چه سیاست ها و برنامه هایی برای ارتقا و تغییر بنیادین در امور ایثارگران شرکت ملی گاز ایران دارید؟
با توجه به تحصیلات و سابقه ای که دارم، همواره سعی کرده ام تا کارها به صورت زیربنایی و بنیادی انجام شود تا در آینده نیز از آنها استفاده بهینه شود. به طور قطع دوستان و همکارانی که در گذشته بر این مسند تکیه زده بودند، زحمات زیادی کشیده اند تا امور ایثارگران شرکت ملی گاز ایران پویا و فعال باشد و همین مساله باعث شده است تا امروز امور ایثارگران شرکت ملی گاز در این جایگاه باشد. اعتقاد بنده بر این است که امور ایثارگران باید دارای یک ستاد قوی باشد و آن را باید تقویت کرد تا امور ایثارگران شرکت های زیر مجموعه نیز تقویت شوند. برای این مهم برخی شرح وظیفه ها و پوزیشن ها را بر حسب شرایط موجود (بیماری کرونا) تغییر داده ام. با برگزاری جلسات و دیدار با رؤسای ایثارگران بیشتر شرکت ها، دغدغه ها و مشکلات ایثارگران را مطرح کرده ایم و برای حل آنها گام هایی برداشته شده است. در گام نخست باید جامعه آماری ایثارگران را به روز کنیم؛ چرا که جامعه آماری قبلی صرفا مشمول جامعه رسمی بود، در صورتی که طبق قانون و مطابق مقررات، ایثارگران غیر رسمی و پیمانکاران هم دارای یکسری امتیاز هستند که از جمله آنها می توان به معاف بودن از مالیات و حق بیمه اشاره کرد که متاسفانه لحاظ نشده است. برای اجرایی شدن آن نیازمند یک جامعه آماری به روز بودیم که با فراخوان در حال جمع آوری اطلاعات هستیم. در گام دوم دسترسی تغذیه به سیستم جامع از تمامی استان ها را قطع کرده ایم و با استقرار آن در ستاد و متمرکز شدن روی آن توانسته ایم نظارت عالیه داشته باشیم تا حقی از کسی تضییع نشود. گام سوم توانمند سازی فرزندان شهدا و ایثارگران بود که با توجه به بند 6 ابلاغیه ترویج فرهنگ ایثارگری از سوی مقام معظم رهبری، در حال اجرا و پیاده سازی هستیم. در ابتدا برای اجرایی شدن این ابلاغیه، فرزندان شهید را شناسایی و یک جامعه آماری تهیه می کردیم که 610 نفر شناسایی وسازماندهی شدند. با توجه به گستردگی این جامعه آماری، کار توانمندسازی را از استان تهران ( شرکت ملی گاز ایران، شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، ستاد شرکت انتقال گاز ایران و منطقه 3 عملیات انتقال گاز) آغاز کردیم که 59 نفر را مشمول شد. با برگزاری جلسه های مستمر با واحدهای برنامه ریزی، آمار و اطلاعات و آموزش، کار به سمت اجرایی شدن پیش رفته است و تا دو هفته دیگر کار توانمندسازی این افراد شروع می شود و با دعوت از این افراد و برگزاری کلاس های مشخص، افرادی که شرایط توانمند سازی به درجه های بالای مدیریت را دارند (جانشین پروری و غنای شغلی) با توجه به ظرفیت هایی که در واحد آموزش تعریف می شود، مورد بررسی قرار می گیرند و در نهایت ارتقای شغلی شان به نحو احسن انجام می شود. کار مهم بعدی می توان به راه اندازی صندوق شاهد اشاره کرد؛ صندوقی که یک سال کار مطالعاتی روی آن صورت گرفت و در نهایت با مجوزی که مدیرعامل شرکت ملی گاز از وزیر نفت گرفتند، این صندوق راه اندازی و در حال حاضر مشغول عضوگیری است و شامل همکاران رسمی، قرارداد مستقیم و مدت معین می شود. این صندوق مزیت هایی همانند صندوق تندگویان دارد و بعد از اینکه عضوگیری تمام شد و با گذشت 6 ماه، 5/2 تا 3 برابر موجودی را با سود یک درصد به افراد صندوق وام می دهد. این صندوق صرفا برای کارکنان شرکت ملی گاز ایران است و چنانچه هیأت مدیره موافقت کند، می توانیم به وزیر و 4 شرکت اصلی پیشنهاد دهیم تا همه شرکت های زیر مجموعه صنعت نفت از این صندوق بهره ببرند. گام آخر نیز شکوفا کردن فضای مجازی برای ایثارگران است که در وهله اول بتوانند از طریق شبکه اجتماعی که مختص خودشان است، با امور ایثارگران ارتباط برقرارکنند و نقطه نظرات و پیشنهادات خود را به گوش مسؤولان و مدیران برسانند، همچنین با مطرح کردن مشکلات و دغدغه هایی که دارند، بتوانند به دور از بروکراسی اداری با مسؤول و مدیر مربوطه صحبت و خدمتی را که می خواهند، دریافت کنند.
کانال ارتباطی شما با ایثارگران به چه شکل است؟
در تمامی شرکت های زیر مجموعه شرکت ملی گاز ایران (گازهای استانی، مناطق انتقال گاز و پالایشگاه ها) واحد ایثارگران وجود دارد. این واحدها یا رئیس امور ایثارگران یا هماهنگ کننده ایثارگران دارند. اگر مشکلی ایجاد شود، ابتدا فرد به ستاد ایثارگران مربوطه رجوع می کند و در صورت حل نشدن مشکل از طریق نامه نگاری یا به صورت تلفنی مشکل خود را مطرح و در صورت حل نشدن به صورت فیزیکی مراجعه می کند. حال با توجه به شرایط موجود جامعه (بیماری کرونا) و متحمل نشدن هزینه، ایثارگران می توانند مشکلات و نظرات خود را از طریق سایت ایثارگران یا شبکه های اجتماعی مطرح کنند. در آینده نیز کارگروه هایی را در قالب های مختلف از جمله جذب و استخدام، مقررات و .... شکل می دهیم تا مشکلات ایثارگران در کارگروهای تخصصی مطرح و مرتفع شود.
مباحث و چالش های موجود را چگونه برطرف می کنید؟
از آنجا که ایثارگران هر شرکت یا نهادی، مشمول همان شرکت و نهاد می شود و قوانین ارجاع شده، عملا قوانینی هستند که از بالا دست ابلاغ می شوند و ما نقشی در اجرا و پیاده سازی آن نداریم؛ اما از حق ایثارگران دفاع می کنیم، به طوری که قانون، ستادی را خارج از ادارات و نهادها دایر کرده به نام کمیسیون ماده 16 که چنانچه نهاد یا ارگان و سازمانی سلیقه ای برخورد کند و همکاری های لازم طبق قانون با فرد صورت نگیرد، در این کمیسیون که ارکان آن را نماینده بنیاد شهید و سه نهاد نظارتی و اجرایی و یک نماینده از وزارت نفت تشکیل می دهند، طرح شکایت شود و سرانجام رأی کمیسیون ماده 16 که همانند رأی دیوان عدالت اداری لازم الاجراست، ابلاغ می شود. متاسفانه برخی دوستان قوانین را تعدیل یا تفسیر به رأی می کنند که نباید اینگونه باشد. حق گرفتنی است و باید حق هر فردی داده شود. در امور ایثارگران سعی بر آن شده تا حقی از کسی ضایع نشود و اگر موردی هم بوده، راهنمایی های لازم صورت می گیرد و راهکار داده می شود تا حقالناس بر گردن ما نماند.
سخن پایانی
ایثارگران باید قدر خودشان و ایثاری که کرده اند را بدانند و از ایثارگری فرار نکند و فرهنگ ایثارگری را ترویج دهند. پرچم ایثارگری همواره باید برافراشته باشد، فرزندان شهدا و ایثارگران باید همواره به فرزند شهید بودن افتخار کرده و فرهنگ ایثارگری را نهادینه کنند، امیدوارم روزی که از امور ایثارگران می روم، این فرهنگ نهادینه شده باشد.