نگاهی به الزامات استفاده از دوچرخه به عنوان یکی از مدل های حمل و نقلی
دوچرخه سواری شهری؛ شیرین اما پرچالش
مشعل سالها بود که مدیریت شهری در شهرهای بزرگ از جمله شهر تهران به دنبال ترویج استفاده از دوچرخه به عنوان یکی از مدلهای حمل و نقل بود اما این انتخاب ترافیکی و حملی و نقلی از سوی شهروندان با موانع و مشکلاتی مواجه بوده است. با وجود این در چند سال گذشته با فعال شدن چند شرکت در حوزه حمل و نقل پاک، استفاده از دوچرخه بین شهروندان و به خصوص در مراکز شهرهای بزرگ بیشتر شده است. دوچرخه در حال حاضر به عنوان یک وسیله نقلیه پاک، کم هزینه و برای فرار از ترافیک های سنگین مورد توجه قرار می گیرد، اما هنوز هم باید در مورد الزامات این مدل حمل و نقلی بیشتر بررسی و توجه صورت گیرد. دوچرخه سواری شهری به عنوان اولین و مهمترین الزام های به مسیرهایی امن و مناسب سازی شده نیاز دارد تا دوچرخه سواران که در کنار انواع خودرو سواری و موتورسیکلت و کامیون فعال هستند، ایمنی لازم را داشته باشند. در برخی شهرها از جمله شهر تهران مسیرهای جداگانه برای دوچرخه سواری در نظر گرفته اند اما با وجود اندکی از این آمادگی ها لازم است دوچرخه سواران خودشان هم مواردی از ایمنی و سلامت را برای خودشان رعایت کنند. در ادامه برخی موارد را که برای دوچرخه سواری شهری لازم است رعایت شود، مرور می کنیم.
سرتان با کلاه سلامت است
دوچرخه هم مثل موتورسیکلت این خلاء ایمنی را دارد که در صورت کوچکترین حادثه ممکن است بیشترین خسارت جانی و مالی را داشته باشید چون بخش زیادی از بدن ما در معرض صدمه دیدن است. به عکس وقتی سوار خودرو هستیم، ممکن است در یک تصادف، خسارت تنها مالی باشد. به همین دلیل با گذاشتن کلاه ایمنی اگرچه بخش زیادی از بدنمان هنوز در معرض آسیب است، اما سرمان سلامت می ماند. کلاه ایمنی هم الزاماتی برای استفاده دارد که باید رعایت کنیم.
کوله پشتی برای دوچرخه سواران کارمند
اگر از دوچرخه برای فاصله خانه تا محل کار استفاده می کنید و هر روز کیفی حاوی پرونده و وسایل مورد نیاز محل کار و یا ظرف غذا به همراه دارید یا باید از دوچرخه های سبد دار استفاده کنید و یا کوله پشتی را برای تردد با دوچرخه انتخاب کنید. کوله پشتی پشت کمر شما قرار می گیرد و دست و پا گیر نیست و می توانید کلاه ایمنی را هم در مواقع لزوم در آن قرار دهید.
هرجایی پارک نکنید
دوچرخه هم مثل موتورسیکلت می تواند برای عابران و پیاده روها مزاحمت داشته باشد. درعین حال اگر دوچرخه را در هر محلی بدون رعایت موارد قانونی بگذارید، ممکن است امنیت دوچرخه هم حفظ نشود. اگر از دوچرخه های شرکتهای شهرداری استفاده می کنید، گذاشتن یا نگذاشتن دوچرخه در محلهای تعیین شده امتیاز مثبت و منفی دارد و لازم است برای پارک موقت هم دوچرخه را در گوشه ای از خیابان که مزاحمتی برای دیگران ندارد، قرار داد. اگر هم دوچرخه برای خودتان است، علاوه بر قراردادن و پارک در محل هایی مشخص و بدون مزاحمت، از قفل دوچرخه استفاده کنید.
تردد با مترو در شرایط خاص مجاز است
در بسیاری از کشورها تردد با دوچرخه از طریق مترو تسهیل شده و یک امتیاز محسوب می شود اما با توجه به تازه بودن استفاده از دوچرخه و عدم فراگیری و البته شلوغی مترو تهران و برخی شهرهای بزرگ، فعلا حمل دوچرخه از طریق مترو محدودیتهایی خاص دارد. مثلا حمل دوچرخه های تاشو به اماکن مترو در همه روزها به جز ساعات پیک مسافری ایام عادی و در ساعتهای مشخصی مجاز است. حمل دوچرخه های تاشو به اماکن مترو با ابعاد حداکثر ۹۰*۶۰*۳۰ سانتیمتر مجاز است. مسافران دارای دوچرخه فقط از واگن مشخص شده قطارها می توانند استفاده کنند. سوار شدن روی دوچرخه در همه ایستگاه ها و قطارهای مترو ممنوع است. استفاده از پله برقی و آسانسور در ایستگاه های مترو برای حمل دوچرخه ممنوع است و اینکه لباس مسافران حمل کننده دوچرخه باید متعارف با عرف عمومی و شرعی جامعه باشد.
هنوز قاعده و قانون مشخصی و قطعی وجود ندارد
همان طور که برای خودرو سواری و موتورسیکلت گواهینامه و قوانینی وجود دارد، برای دوچرخه هم قوانینی وجود دارد که باید رعایت شود، اما همانقدر که برای استفاده از این وسیله نقلیه امکانات و الزامات رعایت نشده است، قوانین مرتبط با آن هم شکنندگی دارد. با وجود این لازم است برخی موارد رعایت شود. دوچرخه سواران باید در محلهای خط کشی شده حرکت کنند و اگر این محلها وجود نداشت یا اشغال شده بود، باید از سمت راست و با فاصله از خودروها حرکت شود. مسیرهای تردد محدودیتهایی دارد که باید با استفاده از اپلیکیشن محل تردد، شروع و پارکینگ ها را بررسی کنیم. عدم تردد و پارک کردن در پیاده روها و محلهای عبور عابران یکی از همین قوانین است.
اول دوچرخه را بررسی کنیم
اگر دوچرخه ای که استفاده می کنیم، شخصی نیست و از دوچرخه شهری شرکتی استفاده می کنیم، قبل از باز کردن قفل و شروع زمان استفاده، به صورت چشمی و ظاهری برخی قسمتها مثل لاستیک، سپرها، ترمز و زنگ، داشتن سبد برای گذاشتن کیف و وسایل خرید، صندلی و ... را چک کنیم. برخی از این دوچرخه ها اشکالاتی دارند که هنوز شرکت خدمت رسان آنها را اصلاح نکرده و ممکن است پس از شروع برنامه و استفاده تازه متوجه اشکال شوید و به این ترتیب مبلغی از جیبتان هدر رود و متضرر شوید.
دوچرخه سواری با دوچرخه بدون دنده
دوچرخه سواری یکی از ورزشهای مادر و هوازی محسوب می شود و به قدرت بدنی بالا نیاز دارد. پس حتما برای مسیرهای طولانی و با شیب زیاد این وسیله را انتخاب نکنید. به خصوص اینکه دوچرخه های شهری که از طریق شهرداری ها و شرکت های مرتبط پیش بینی شده اند، دوچرخه هایی بدون دنده هستند که برای مسیرهای بدون شیب مناسب اند و فشار زیادی را به زانو و کمر وارد می کنند. پس اگر آمادگی بدنی نداشته باشید یا در مسیرهای پر شیب از آن استفاده کنید، ممکن است دچار کشیدگی عضلات و عارضه های دیگر شویم. البته اگر دوچرخه شخصی داشته باشید که قابلیت تغییر دنده و در مجموع کیفیت بیشتری داشته باشد، بخشی از مشکل برطرف می شود.
حواسمان به جلو باشد
درست است که مسیرهایی برای دوچرخه تعبیه شده و از برخی حاشیه های خیابان می توان برای تردد استفاده کرد اما این مسیرها معمولا محل عبور برخی عابران ، افراد نابینا و ناشنوا ، محل پارک افراد توانیاب و یا تخلیه بار و ... است. بهتر است در زمان دوچرخه سواری حواسمان به جلو و اطراف باشد و از هندزفری استفاده نکنیم. این موضوع را در نظر داشته باشید که اگرچه برخورد و تصادف بین شما با فرد ثالث قوانینی دارد و دوچرخه سواران شهری می توانند بیمه باشند اما گاه خسارتها فقط مادی برطرف نمی شوند و بهتر است پیشگیرانه و مسئولانه اقدام کنیم.
شعر
ای نسیم سحر آرامگه یار کجاست
منزل آن مه عاشق کش عیار کجاست
شب تار است و ره وادی ایمن در پیش
آتش طور کجا موعد دیدار کجاست
هر که آمد به جهان نقش خرابی دارد
در خرابات بگویید که هشیار کجاست
آن کس است اهل بشارت که اشارت داند
نکته ها هست بسی محرم اسرار کجاست
هر سر موی مرا با تو هزاران کار است
ما کجاییم و ملامت گر بی کار کجاست
بازپرسید ز گیسوی شکن در شکنش
کاین دل غمزده سرگشته گرفتار کجاست
عقل دیوانه شد آن سلسله مشکین کو
دل ز ما گوشه گرفت ابروی دلدار کجاست
ساقی و مطرب و می جمله مهیاست ولی
عیش بی یار مهیا نشود یار کجاست
حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج
فکر معقول بفرما گل بی خار کجاست
*حافظ شیرازی
بوی بهشت
حسام الدین سراج خواننده موسیقی سنتی ایرانی و نوازنده سنتور و سه تار اهل ایران است. او آهنگسازی برخی آثار همچون باغ ارغوان، شرح فراق، بی نشان، آئینه رو، نرگس مست، ماه نو و « را خودش بر عهده داشته است. «بوی بهشت» نام آلبوم او در سال 1374 است که در سبک موسیقی سنتی منتشر شده است و جزو اولین و پرطرفدارترین مجموعه های کاری او محسوب می شود. همچنین سرو خرامان، شور مستی، نغمه مهر، حافظ خلوت نشین، جامه داران و میخانه از قطعات این آلبوم هستند.
تامل درباره گیوتین
کتاب تامل درباره گیوتین در واقع مقاله ای است که آلبرکامو در آن صرفاً به بررسی و تقبیحِ مجازات اعدام پرداخته است. کامو در این کتاب به نحوی مستدل و قاطع نفرت و عصیانِ خود را نسبت به مجازاتِ مرگ بیان می کند. به باور کامو انسان نه گناهکار است و نه بی گناه. اما چون معصومیت امر مطلقی نیست، قاضی هم فرد کامل و معصومی محسوب نمی شود. از این رو، مجاز نیست در مورد مرگ و زندگی انسان تصمیم بگیرد مگر آنکه خود کاملا پاک و از گناه مبری باشد، چیزی که البته ناممکن است. به اعتقاد کامو، حق زیستن، حق طبیعی همه انسان هاست، حتی بدترینِ آنها. پست ترین جنایتکاران و بی نقص ترین قضات در این زمینه برابرند و به یک میزان نگون بخت و همبسته اند. حکم مرگ تنها همبستگی بی چون و چرای انسان ها را از بین می برد، همبستگی در برابر مرگ. این کتاب را قاسم رستمی ترجمه و انتشارات فرهنگ جاوید منتشر کرده است. بخشهایی از کتاب : بسیاری از جانی ها ظاهری چنان سخت و نفوذناپذیر دارند که صِرفِ رویت شواهد کافی است تا حکم به حذف و سر به نیست کردن آن ها داده شود. ظاهر امر این است که ماهیت و عظمت جنایاتشان اجازه نمی دهد که تصور کنیم ممکن است پشیمان یا اصلاح شوند. فقط باید ممانعت کرد از این که دوباره دست به جنایت بزنند و چاره دیگری به جز حذف به ذهن آدم خطور نمی کند. تنها در این محدوده است که بحث درباره مجازات مرگ مشروع به نظر می رسد». (کتاب تامل درباره گیوتین – صفحه ۶۲)
می خواهم زنده بمانم
می خواهم زنده بمانم مجموعه نمایشی به کارگردانی شهرام شاه حسینی و به تهیه کنندگی محمد شایسته است که از سال گذشته تاکنون در قالب شبکه نمایش خانگی و سایتهای پخش آنلاین فیلم ، پخش می شود. داستان سریال در دهه شصت رخ می دهد و هما حقی و نامزدش نادر به همراه خانواده حقی آماده می شوند تا برای شب تولد همایون حقی، پدر خانواده او را غافلگیر کنند. اما با رسیدن پدر، همه خانواده غافلگیر می شوند ... حامد بهداد ، سحر دولتشاهی ، پدرام شریفی و علی شادمان، بازیگران این سریال پرطرفدار در حال پخش هستند.