معاون وزير نفت در نخستين نشست با رسانه ها تاكيد كرد:
70درصد خازن سوخت مایع نیروگاه ها پر است
مشعل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران درآخرین روزآبان ماه امسال، میهمانانی از جنس خبر و خبرنگار داشت و جلیل سالاری به عنوان سکاندار این بخش ازصنعت نفت میزبان آنان بود. این نخستین نشست او با خبرنگاران پس از70 روز از شروع کار در دولت سیزدهم است. آنچه در ادامه می خوانید، شرحی بر این نشست دوساعته خبری است.
معاون وزير نفت و مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران علاوه بر تشريح گزارش عملكرد اين شركت طي 70 روز گذشته با اشاره به چالش هاي پيش روی این صنعت در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه روز یکشنبه(۳۰ آبان ماه) برگزار شد، گفت: یکی از چالش های ما این است که در دولت قبل بیش از ۲ میلیارد لیتر سوخت پیش فروش و ۷۴ میلیون دلار پول بدون جابه جایی سوخت برداشت شده است. از دیگر چالش های این صنعت می توان به نبود شفافیت در عرضه فرآورده ها در بورس انرژی اشاره کرد که برای رفع آن تلاش کردیم با ورود به این حوزه، شفاف سازی کنیم.جلیل سالاری با بیان اینکه ابلاغ های دولت پیشین کارهای توسعه ای در صنعت پالایش را متوقف کرده بود، ادامه داد: هرگونه اقدام توسعه ای در زمینه ذخیره سازی فرآورده و ساخت مخازن جدید و نیز توسعه خطوط لوله و صنعت انتقال در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی متوقف شده بود، همچنین چهار هزار نفتکش را در دوره پیش از دست داده بودیم. به گفته او، در بحث سوخت زمستانی نیز در دولت قبل مدیریت انجام نشده بود و ۱۰ تا ۱۵ درصد از ظرفیت ذخایر کاهش یافته بود؛ در این مدت ۷۰ روزه افزون بر نفتکش ها، دو هزار و 300 مخزن دار را به چرخه سوخت رسانی بازگرداندیم و هم اکنون بیش از ۷۰ درصد موجودی نیروگاه ها از سوخت دوم پر است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه در احکام بودجه پیش بینی لازم برای خروج بخشی از منابع شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از دولت انجام شده است، تاکید کرد: درآمدهای حاصل از واگذاری ها باید صرف توسعه صنعت پالایش شود، برنامه ریزی لازم برای افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت انتقال کشور از روش حمل زمینی انجام شده است.
سالاری ادامه داد: در پي ابلاغ های دولت قبل اقدامات توسعه ای در صنعت پالایش از جمله ذخیره سازی فراورده ها، ساخت مخازن جدید، توسعه خطوط لوله و صنعت انتقال در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی متوقف شده بود.او، نیمه کاره ماندن طرح برندینگ (شرکت های زنجیره ای توزیع سوخت صاحب نشان) و توسعه جایگاهی را از دیگر چالش های پیش روی این صنعت در بخش زنجیره پایین دستی بیان کرد و گفت: برنامه ریزی لازم برای حل و فصل این چالش ها در این دولت انجام شده است.معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با تأکید بر اینکه در مقایسه با نفت خام، امکانات صادرات فرآورده با توجه به شرایط تحریم برای ما بیشتر است، ادامه داد: خوشبختانه ظرفیت های صادراتی بسیار خوبی در منطقه و حتی خاور دور برای صادرات فرآورده از کشور وجود دارد که در صورت افزایش ظرفیت پالایش و تکمیل طرح های نیمه تمام و اصلاح الگوی مصرف سوخت با توسعه صنایع خودروسازی و تولید خودروهای با کیفیت، این ظرفیت آزاد شده در مسیر افزایش صادرات فرآورده و ایجاد ارزش افزوده بیشتر به کار گرفته خواهد شد.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: صنعت پالايش مبناي كار خود را حركت از سوخت محوري به سمت سودمحوري در مسیر ایجاد ارزش افزوده بیشتر قرار داده است.سالاری ادامه داد: در احکام بودجه پیش بینی لازم برای خروج بخشی از منابع شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از دولت انجام شده است و بر این اساس درآمدهای حاصل از واگذاری ها به بخش خصوصی باید صرف توسعه خود صنعت پالایش شود.
تعیین تکلیف اساسنامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی
او در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه اقدامی مهم که قرار بود انجام دهیم، تعیین تکلیف اساسنامه بود تا هویت حقوقی شرکت تعیین تکلیف شود تا ما بتوانیم وارد کارهای توسعه ای شویم، گفت: در قالب کارگروه های تخصصی توانستیم اساسنامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران را همسو با سیاست های ابلاغ شده در بحث پتروپالایشگاه ها و جلوگیری از خام فروشی تدوین و نهایی کنیم.سالاری ادامه داد: مواردی بود که در قانون ۱۴۰۰ تکلیف شده ولی عملیاتی نشده بود، از جمله این موارد بحث وکیوم باتوم تهاتری بود که در بند «ز» قانون بودجه سال ۱۴۰۰ آمده و تکلیف شده بود که بر اساس آن ۱۵۰ هزار میلیارد ریال معادل آن وکیوم باتوم به شرکت ها و کارخانه های قیرساز و دستگاه های اجرایی بدهند که در این حوزه ما به سرعت تشکیل کارگروه دادیم و غیرتهاتری را فعال کردیم و با مجموعه شرکت های پالایشی و دستگاه های متولی اقدام هایی انجام شد که عرضه اختصاصی در بورس انجام شود؛ به این معنا که افزایش قیمت را نداشته باشیم تا در ادامه دستگاه های اجرایی در حوزه ترمیم راه های روستایی و بخش مسکن فعال شوند که دراین زمینه حواله ها صادر شد. تاکنون حدود ۱۹ هزار تن وکیوم باتوم تحویل داده شده و وظایف قانونی ما در این بخش اجرایی شده است.به گفته او، در نیمه دوم امسال نخستین مشکل ما بحث سوخت زمستانی بود که در این حوزه هم متاسفانه اقدام هایی انجام نشده است؛ ۲۰ درصد ذخایر ما نسبت به گذشته، کمتر شده است و ضرورت داشت که کارگروه تأمین سوخت زمستانی نیروگاه ها را با حضور مجموعه درونی وزارت نفت و دستگاه های بیرونی تشکیل دهیم. خوشبختانه هم اکنون ظرفیت سوخت زمستانی در حوزه نفت گاز به حجم قابل قبولی رسیده و نزدیک به ۷۰ درصد ذخیره سازی های نیروگاه ها پر شده است.سالاری با اشاره به این که مصرف ما در بخش گاز خیلی افزایش یافته است ، افزود: سال گذشته، ۱۶ میلیارد لیتر مصرف سوخت مایع داشته ایم که این حجم زیادی بود که به دوش مجموعه پالایش و پخش گذاشته شد.
رسیدن مصرف بنزین کشور به روزانه ۹۰ میلیون لیتر
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی درباره مقدار مصرف سوخت در کشور با اشاره به اینکه مصرف بنزین در کشور به طور میانگین روزانه ۷۵ میلیون لیتر بود که این رقم پس از لغو محدودیت های کرونایی با ۱۵ میلیون لیتر افزایش، به روزانه ۹۰ میلیون لیتر رسیده است، گفت: مقدار مصرف کنونی نفت گاز در کشور به طور میانگین روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر است، این در حالی است که هم اکنون به صورت میانگین روزانه حدود ۱۰۲ میلیون لیتر بنزین و ۱۰۳ میلیون نفت گاز در پالایشگاه های کشور تولید می شود و فاصله بین تولید و مصرف فرآورده در کشور روز به روز در حال افزایش است.
54 هزار نازل به سامانه هوشمندسوخت متصل شد
سالاري با بیان اینکه در بحث قطعی سامانه هوشمند سوخت كشور، لطف خدا بود که توانستیم ظرف مدت یک هفته ۵۴ هزار نازل را دوباره به سامانه هوشمند سوخت متصل کنیم، تاکید کرد: در حوزه زنجیره پایین دست سوخت نیز چالش هایی از جمله برندینگ و توسعه جایگاه ها داریم که برنامه ریزی برای حل و فصل آنها انجام شده است.
افزايش 10 درصدي ظرفيت انتقال فرآورده ها
او با بیان اینکه مقرر شده است تا 10درصد ظرفیت انتقال و ذخیره سازی را افزایش دهیم، ادامه داد: تفاهمنامه ای در حوزه ریلی در بخش شرق کشور در دست اقدام است تا ظرفیت ریلی توسعه پیدا کند. همچنين مذاکراتی درحال انجام است تا با پیش بینی صورت گرفته به جای استفاده از تانکر از مسیر خط لوله، انتقال فرآورده ها صورت گیرد.
انتقال انرژی با روش سوآپ
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در ادامه از اجرای سوآپ خبر داد و گفت: در احکام قانون پیشنهاد داده ایم که در بحث تبادل انرژی بتوان از روش سوآپ هم نام و غیر هم نام استفاده کرد. درحال حاضر نگاهمان به مسیر بازار عرضه و صادرات است و مشتریان راهبردی را در بازار رصد خواهیم کرد.
احداث پالايشگاه جديد 300 هزار بشكه اي
سالاری با اشاره به طرح های نیمه تمام گفت: در بخش توسعه ابتدا طرح های نیمه تمام مثل طرح توسعه پالایشگاه آبادان و پالایشگاه اصفهان را کامل می کنیم و به موازات آن پیشنهاد داده ایم که رأسا بتوانیم وارد پالایشگاه سازی شویم و در زمینه ساخت مخازن و ایجاد ظرفیت های جدید در خطوط لوله نیز ورود کنیم و پیشنهادهای تأمین مالی این اقدام ها را نیز آماده کرده ایم و پیشنهادهای خود را در قالب بودجه 1401 ارائه داده ایم.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران افزود:تکمیل طرح های توسعه ای پالایشگاه های اصفهان و آبادان، ساخت یک پالایشگاه جدید ۳۰۰ هزار بشکه ای و توسعه صنعت انتقال و ذخیره سازی فرآورده از جمله برنامه های ما در دوره جدید است.
اما و اگرهاي واگذاري 200 جايگاه سوخت در دولت قبل
سالاری با اشاره به اينكه در بخش واگذاری ها باید درآمد حاصل از این روند صرف توسعه شود، ادامه داد: یکی از چالش هایی که در دولت گذشته در حوزه مجاری عرضه ایجاد شده بود، مربوط به واگذاری 200 جایگاه سوخت بوده است که طی واگذاری یکی از جایگاه ها 650 نفر از نیروی انسانی بلاتکلیف مانده بودند که به آن ورود پیدا کردیم.به گفته او، در قالب این روند که عرضه ها بدون اینکه تعیین تکلیف شوند، عرضه های بعدی انجام شده، به دولت هزینه هایی تحمیل شده است.
نقش پژوهش محوری در ساخت داخل
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در مورد خودکفایی و استفاده از توانمندی مهندسان پالایشگاه ها و شرکت های خصوصی گفت: ساخت قطعات باید نخست از طریق پژوهش محوری مورد بررسی قرار گیرد و پژوهشگران می توانند رفع چالش های پیش روی صنعت پالایش کشور را در قالب یک طرح پژوهش ارایه دهند که خروجی آن به تولید محصول ختم شود.
در زمینه 10 قلم کالای اساسی نیز باید گفت برخی از آنها در دولت قبل اجرایی نشده است و معاونت علم و فناوری وزارت نفت نیز به دنبال تحقق آنهاست.