امام زاد ه زين العابد ين (ع) (شاه زينعلي) گچساران
بقعه امامزاده شاهزاده زين العابدين، از نوادگان امام زين العابدين(ع) در 4 كيلومتري جاده اصلي باشت به چرام، 22 كيلومتري غرب شهر باشت و 55 كيلومتري شرق شهر گچساران واقع شده است. درباره شجره طيبه ايشان مي نويسند: شاه زينعلي به غايت فاضل و عظيم القدر بود و به مزيد فضل و تقوا، بر ابناي زمان خود امتياز داشت و گفتار گذشتگان دراين بلاد حكايت از اين دارد كه امامزاده مزبور از مجاهدان بزرگوار و شهداي عاليقدر خاندان رسالت است و نسبش بر اساس شجره نامه اي معتبر با تاريخ صفرالمظفر سال 1203 (ه.ق) با چهار واسطه به حضرت امام سجاد (ع) مي رسد و سلسله نسب او بنا به اين شجره نامه چنين است: «... سيد شاه زينعلي ابن سيد محمد ابن سيد اسحق محمد ابن سيد عبدالله ابن امام سجاد (ع)...»
بهترين زينت زنان
اصحاب دور پيامبر(ص) جمع شده بودند. ايشان پرسيدند: «بهترين زينت براي زنان چيست!؟»
کسي نمي دانست. مسلمانان از هم جدا شدند، بدون اين که جواب را بفهمند. حضرت علي(ع) به خانه رفت و از حضرت فاطمه (س)پرسيد. ايشان فرمودند: «بهترين زينت براي زن آن است که هيچ مردي او را نبيند و او هم هيچ مردي را نبيند.» به مسجد برگشت و سخن حضرت فاطمه(س) را تکرار کرد. پيامبر (ص)فرمودند: «فاطمه پاره تن من است.»
ساخت اولين نرم افزار واقعيت افزوده نماز
اولين و تنها نرم افزار واقعيت افزوده جهان در مورد نماز ساخته شد. در نرم افزار واقعيت افزوده نماز، کاربر با استفاده از تلفن همراه خود، يک نمازگزار مجازي را در کنار خود ظاهر مي کند و او مرحله به مرحله نمازهاي يوميه را براي کاربر اقامه مي کند .
اين نرم افزار براي تمام سنين قابل استفاده و مفيد است و مي تواند نماز را با جديدترين فناوري هاي روز دنيا به مخاطب خود آموزش دهد. تأثيرگذاري اين نرم افزار جذاب براي تشويق کودکان به اقامه نماز نيز بسيار حائز اهميت است.
د ين زرتشت؛ دين کهن
آيين «زرتشت» يا «زردشت» كه به آن «دين مَزْدَيَسْنا» يا خدا پرستى نيز مىگويند، به نام پيشواى آن، «زرتشت» يا زردشت خوانده مىشود. اين دين يكى از دينهاى كهن ايران باستان است و در تقسيم بندى اديان، به لحاظ اين كه هنوز پيروانى داشته و از معتقدات دينى آن، حمايت و پيروى مىشود، از اديان زنده جهان به شمار مىرود. همچنين اين دين، صرف نظر از دخل و تصرفها و نيز تغييراتى كه طى قرون متمادى در آن صورت گرفته است، از اديان توحيدى شمرده مىشود و در قرآن كريم، با عنوان آيين «مجوس» به همراه ساير اديان توحيدى يعنى اسلام، يهود، مسيحيت و صابئان از آن ياد شده است. بر اين اساس، پيروان آيين زرتشت نيز اهل كتاب، قلمداد مىشوند؛ چون داراى پيامبر و كتاب دينى هستند. در روايات اسلامى هم زرتشتيان همان مجوس، ناميده شدند و با آنان مانند اهل كتاب، معامله شده است؛ چنان كه رسول خدا (ص) نيز از زرتشتيان، جزيه مىگرفت.
شناسايى پيشواى آيين زرتشت
هر چند به دليل فاصله زمانى نسبتاً طولانى كه با پيدايش آيين زرتشت داريم، از تاريخ زندگى پيامبر، مكان تولد، كتاب دينى و احكام و معارف اين دين و نيز چگونگى تبليغ وگسترش آن، اطلاعات دقيق و مستندى در دست نيست، به طورى كه بسيارى از پژوهشگران، در وجود تاريخى پيامبر ايران باستان؛ زرتشت، ترديد كرده و حتى آن را مورد انكار قرار دادهاند. با اين وصف، در چنددهه اخير، بسيارى ديگر از محققان و اوِستا شناسان شرقى و غربى در مطالعات و تحقيقات خود درباره آيين زرتشت و زندگى پيامبر آن، به نتايج خوبى دست يافته و بسيارى از ابهام ها درباره اين آيين و شخصيت پيامبرش را زدودهاند.
پيامبر آيين مزديسنا را به نامهاى: زردشت، زرتشت، زردهُشت، زرادُشت، زارتشت، زارهُشت و مانند آن خواندهاند، گرچه اول و دوم مشهورتر است. همه اين واژهها از واژه «زَرَتُوشْتَر» (zarathushtra) موجود در كتاب آسمانى زرتشتيان يعنى «گاتها» برخاسته كه طبق صحيحترين و معروفترين نظريه، معادل «زَرْداشتر» به معناى دارنده شتر زرد است.
گاهى القاب «اشو» به معناى پاك و مقدس و «شت» به معناى حضرت نيز در آغاز نام وى آورده مىشود. پس «شَتْ اشو زردشت»، يعنى حضرت زرتشت مقدس و بسيارى هم او را «وخشورايرانى»، يعنى پيامبر ايرانى، معرفى مىكنند.
درباره زمان تولد زرتشت نيز اختلاف است، مطابق آنچه در اوستاى كنونى آمده، زمان تولد زرتشت بين سالهاى 660 تا 583 پيش از ميلاد بوده است.
مهمترين مستند و مدرك طرفداران اين نظريه آن است كه پادشاه پذيرنده و پشتيبان آيين زرتشت به نام «گشتاسب» يا «كوى ويشتاسب» يا «ويشتاسب» با نام پدر داريوش هخامنشىيكى بود و اين كه ويشتاسب، پدر داريوش هم فرمانرواى شرق ايران و خراسان بوده است.
ولى اين نظريه را بيشتر اوستاشناسان، مردود دانسته و زمان پيدايش زردشت را بسيار پيشتر از آن مىدانند.
با توجه و تحليل برخى پژوهشگران معاصر و قبول بودن گاتاها و وداها، تاريخ زرتشت را مىتوان بين سالهاى 1500 تا 1700 پيش از ميلاد مسيح دانست.
درباره محل تولد زرتشت نيز اختلاف نظر وجود دارد. خود زرتشتيان، زادگاه وى را منطقه غرب ايران يعنى «آذربايجان» و برخى محققان هم «رى» و گروهى ديگر منطقه شرق ايران و «خراسان» مي دانند. با اين حال همه اوستاشناسان درباره اين موضوع، اتفاق دارند كه منطقه نفوذ و رواج آيين زرتشت، شرق ايران است.
ادامه دارد...
مفاهيم د يني؛100 آيه 100 د رس(10)
ماهيت زندگى دنيا
«وَ مَا الْحَيوةُ الدُّنْيا الَّا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَلَلدَّارُ الْاخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذينَ يَتَّقُونَ افَلا تَعْقِلُونَ» انعام - 32
زندگى دنيا جز بازى و سرگرمى نيست و خانه آخرت براى كسانى كه تقوا مىورزند، بهتر است. آيا نمىانديشيد؟
بازى يا كسب؟
به زندگى دنيا از دو زاويه مىتوان نگاه كرد. گاهى انسان بينش الهى پيدا و دنيا و آخرت و رابطه بين آن دو را بررسى مي کند و دنيا را مقدمه، مزرعه و تجارتخانهاى مىيابد كه بايد در آن خير و خوبى كشت كند و با عرضه اعمال صالح و عقايد پاك و اخلاق عالى، سعادت و فلاح كسب کند. قرآن وقتى مىخواهد از اين زاويه دنيا را معرفى كند، مىفرمايد: «انَّما هذِهِ الدُّنْيا مَتاعٌ» اين زندگى دنيا فقط متاع و كالا است. «متاع» يعنى كالايى كه نبايد به خود آن دل بست و در نگهدارى و حفظ آن كوشيد بلكه بايد آن را به بازار برد و عرضه كرد و بهوسيله آن شىء مطلوب را خريد. رواياتى كه دنيا را «مزرعه آخرت»، «تجارتخانه اولياى خدا» و... معرفى كردهاند، از همين زاويه به دنيا نگريستهاند. زاويه دوم آن است كه دنيا را بالذّات و بالاصاله مورد توجه قرار دهيم و مطلوب بودن ذات آن را بسنجيم. در اين صورت آن را جز بازى و مشغول كننده نمىيابيم. وقتى از اين زاويه بنگريم، دنيا «لعب» است يعنى داراى مقصد و غايت حقيقى و واقعى نيست. «لعب» عملى است كه براى رسيدن به يك مقصد خيالى و خالى از واقعيت انجام گيرد و زندگى دنيا بدون غايت آخرت و با غايات دنيايى جز «لعب» نيست زيرا غايات دنيوى سراب و بدون واقعيت هستند. انسان هاى دنيايى همچون كودكان به بازى مشغولند فقط اسباب بازي ها فرق كرده و يا بزرگتر شده است. همين دنيا «لهو» هم هست چون شخص را به خود مشغول كرده و از غايت حقيقى و واقعى كه جهان آخرت است، باز مىدارد.
مراحل زندگى دنيوى
گرچه زندگى دنيا به خودى خود، همهاش لغو و لهو است، ولى همين زندگى نيز، مراحلى دارد كه عبارتند از:
الف- مرحله بازى؛ «انَّمَا الْحَيوةُ الدُّنْيا لَعِبٌ» نخستين دوران زندگى انسان دوره بازى است؛ در اين دوره كه دوران كودكى است، تمام فكر و همّت او را بازى تشكيل مىدهد.
ب- دوران سرگرمى؛ «لَهْوٌ» اين مرحله، مقارن با دوره نوجوانى آدمى است كه درانسان ميل فراوانى به سرگرمي هاى گوناگون از قبيل شنيدن قصه، تماشاى تصاوير و فيلم ها، مسافرت هاى دستهجمعى، مسابقات و غيره پيدا مىشود.
ج- دوران عشق به زيبايى؛ «زينة» در اين مرحله كه دوران جوانى است؛ انسان ميل شديد به زينت، تجمل، خودآرايى و لباس فاخر دارد.
د- دوران تفاخر و مباهات؛ «تفاخر بينكم» در اين دوره، حس جاهطلبى و تفاخر و مباهات در انسان بيدار مىشود و افكار انسان را به خود مشغول مىدارد و انسان به هر چيزى كه وسيله فخر و مباهات را فراهم كند، رو مىآورد.
ه- دوران مسابقه در زياد كردن ثروت و اولاد؛ «تَكاثُرٌ فِى الْامْوالِ وَالْاوْلادِ»
در اين مرحله، ساير غرايز ضعيف و كمرنگ شده، روح ثروتاندوزى و جمعآورى اموال و رقابت با ديگران در انسان بهوجود مىآيد و ميل به داشتن فرزندان متعدد در انسان فراوان مىشود و او بيش از هر چيز از مشاهده فرزندان و اموال خود لذت مىبرد.
اين است ماهيت زندگى دنيوىِ كسانى كه آن را هدف نهايى خود قرار دادهاند و كوشش يك عمرشان را براى رسيدن به آن صرف كردهاند.
سوال: جايگاه خوف ورجا را توضيح دهيد،مي ترسم از کساني باشم که از مکر خدا خود را درامان مي بينند.
پاسخ:شخص مؤمن طبق معارف قرآن و اهل بيت (عليهم السلام) همواره بايد بين خوف و رجا (ترس و اميد) باشد و چنين بينديشد كه ممكن است با اينكه عبادت هاى بسيارى انجام داده، در اثر يك لغزش به بزرگترين مكرهاى الهى دچار شود و با عاقبت بد از دنيا برود يا با اينكه بسيار گنهكار و پست است، خدا او را از اين حالت نجات مي دهد و از حسن عاقبت برخوردار مي شود.
احساس امنيت نسبت به مكرالهى، خود از گناهان كبيره است. انسان اگر تمام عمر خود را به عبادت پرداخته باشد، نبايد بدان خرسند باشد و به خود مغرور و از عاقبت كار خود مطمئن شود. مغرورشدن و به خود باليدن در پيشگاه خداى متعال، گناهي بزرگ است، بلكه بايد همواره خائف باشد كه اگر خدا يك لحظه او را به حال خود واگذارد، به پايين ترين درجات سقوط مى كند.
از اين رو كسانى كه نزد خدا مقرب ترند، مانند انبيا و اوليا، ترسشان از خدا بيشتر است؛ آنان عظمت خدا را بيش از ديگران درك مى كنند و با وجود مقامى كه خداوند به آنها عنايت كرده است، از اينكه حتى يك لحظه در برابر او مغرور شوند، در هراسند.
از سوى ديگر، خداوند يأس از رحمت خود را از گناهان بزرگ به حساب آورده است. انسان هر قدر گنهكار باشد، نبايد از رحمت خدا مأيوس شود. رحمت الهى آن قدر وسيع است كه اگر انسان واقعاً توبه کند و به سوى او باز گردد، مورد بخشش خدا قرار مى گيرد. آنگاه كه بنده نهايتِ ذلت خود را در برابر خداوند ابراز دارد و حالت خوف و رجاى او به كمال رسد، در مسير تكامل قدم گذاشته است.
در روايتي مي خوانيم:
«هيچ بنده مومنى نيست مگر آنكه در قلبش دو نور وجود دارد: نور خوف و نور رجا؛ اگر سنجيده شوند، هيچ يك بر ديگرى برترى ندارد»
بنابراين طبيعي است که هر شخص مؤمني هر دو حالت خوف و رجا را داشته باشد و نبايد در اين گونه امور ما به قرآن تفأل بزنيم تا موقعيت خودمان را نزد خداوند متعال بدانيم. بلکه براي شناخت موقعيت و جايگاه خود نزد خداوند، بايد أعمال و رفتارمان را بسنجيم و ببينيم که چقدر با معارف قرآن هماهنگي دارد. هر اندازه که اعمال ما در مسير اجراي فرامين الهي باشد، ما به قرب الهي نائل شده ايم.
در روايتي مي خوانيم که شخصي به ابوذر غفاري عرضه داشت که حال ما را نزد خدا چگونه مىبينى؟
فرمود: «اعمال و رفتارتان را بر قرآن عرضه كنيد، زيرا خداوند، مسئله را روشن كرده و فرموده است: «نيکوکاران در ناز و نعمت خواهند بود و بدکاران در آتش دوزخ خواهند سوخت!»
دهمين جلسه دانش افزايي روحانيون صنعت نفت در عسلويه
دهمين نشست دانش افزايي روحانيون صنعت نفت در عسلويه با حضور افروغ، مسئول اتحاديه انجمن اسلامي دانش آموزي استان بوشهر برگزار شد.
حجت الاسلام اسماعيلي، مسئول قرارگاه فرهنگي صنعت نفت بوشهر در اين نشست گفت: بحث علمي در فضاي اداري مهم است و بدون پشتوانه علمي هيچ گونه عملکردي به سرمنزل مناسبي نخواهد رسيد.
حجت الاسلام اسماعيلي در بحث تحول ساختاري در فضاي اداري گفت: اين مسئوليت سنگيني است که علاوه بر قرار گرفتن بر دوش همه، سهم عمده آن را روحانيون بايد به عهده بگيرند واين بار را به مقصود مورد توجه اسلام ناب محمدي برسانند.
هنر و رسانه نيز موضوع مهمي بود که مسئول قرارگاه فرهنگي با پرداختن به آن از نگاه غربي گفت: متاسفانه امروز در دنياي غرب از اين ابزار به صورت گسترده در جهت ارائه فرهنگ خود استفاده مي کنند و فاجعه بار است اين که متوجه مي شويم کارگرداني مانند اسپيلبرگ يک کتاب فلسفي 300 صفحه اي را در دنياي امروز با دوساعت فيلم خود به مخاطب القا مي کند و مخاطب جوان در بلوک شرق به راحتي تفکرات بلوک غرب را قابل پذيرش مي داند؛ به همين منظور ما نيز بايد مقابله به مثل را در برنامه هاي آينده خود داشته باشيم.
در ادامه افروغ نيز با تبيين آسيب هاي اجتماعي در فضاي مدارس براي همکاري با روحانيون صنعت نفت اعلام آمادگي کرد.
وي با معرفي 4 نماينده اين انجمن در سطح جنوب استان (کنگان-دير-جم-عسلويه)، محتواي قابل ارائه در مدارس را تقديم روحانيون کرد.
در پايان روحانيون صنعت نفت نيز با اعلام رضايت به اين همکاري، بستر سازي مناسب را به منظور ورود در مدارس خواستار شدند.
دومين نشست هم انديشي ائمه جماعات شرکت گاز خراسان رضوي
دومين نشست هم انديشي ائمه جماعات و اعضاي ستاد اقامه نماز ادارات تابعه شرکت گاز استان خراسان رضوي برگزار شد.
در اين نشست رابط فرهنگي و امور روحانيون منطقه هشت، اعضاي ستاد اقامه نماز اين شرکت و نماينده ستاد اقامه نمازاستان در محل سالن اجتماعات ساختمان مرکزي شرکت گاز خراسان رضوي حضور داشتند.
حجت الاسلام قمصري فر، رابط فرهنگي وامور روحانيون منطقه هشت کشوري در اين نشست با اشاره به اهميت فرهنگ در تکامل فردي و اجتماعي گفت: فعاليت فرهنگي بدون هم افزايي و هم فکري امکان پذير نخواهد بود. وي با اشاره به لايه هاي تو درتو و پيچيده مقوله فرهنگ و لزوم نفوذ به اعماق آن، افت برنامه هاي فرهنگي را قشري گرايي و عدم توجه به ساختارو لايه هاي دروني آن دانست.وي در ادامه به اهداف تشکيل دفتر ارتباطات حوزوي و رابطين ده گانه فرهنگي صنعت نفت اشاره کرد و از تحول فرهنگي شهرک ها، به روزرساني مسائل فرهنگي جاري و برگزاري سلسله همايش هاي مهندسي فرهنگي در سه استان خراسان در آينده نزديک خبرداد.
در ادامه ائمه جماعات منطقه با مسئول فرهنگي و رابط روحانيون گفت وگو و مشکلات مجموعه خود را مطرح کردند.
شهيد منصور حيد ري
شهيد حيدري تيرماه 1366 به شرکت ملي نفت ايران پيوست و در سخت ترين برهه هاي دفاع هشت ساله ملت ايران در مقابل متجاوزان بعثي، راهي جبهه هاي نبرد حق عليه باطل شد. هشتم اسفند 1366 بر اثر بمباران شيميايي در منطقه ماووت عراق به درجه رفيع شهادت نائل شد. خواهر شهيد درباره اش مي گويد: «شهيد پس از پيروزي انقلاب به دفاع از آرمان ها و دستاوردهاي آن پرداخت، سپس با قبول مسئوليت پايگاه فاطميه تهران، به عنوان يكي از اعضاي گروه هاي اطلاعات، عمليات و شناسايي در قلب خاك دشمن اعزام شد، سپس در منطقه ماووت عراق در نزديكي روستاي كُركُر به شهادت رسيد و به زيارت حضرت سيدالشهدا (ع) شتافت. او بسيار گشاده رو، خوش برخورد و شوخ طبع بود.»
سوال: کاغذ و توتون برخي سيگارها را توي شراب مي خوابانند و بعد از خشک شدن از آن استفاده مي کنند، حکم استفاده از اين سيگارها چيست؟
جواب: اگر سيگار ياد شده، مسکر باشد هر چند به مقدار زياد آن، استفاده از آن مطلقاً حرام است.
سوال: آيا مي توان براي درمان مسموميت، از الکل (اتانول) يا همان مشروبات الکلي به صورت تزريقي مصرف کرد؟
جواب: بنابر احتياط واجب استفاده از مسکرات به صورت تزريقي، فقط در صورتي که درمان منحصر در آن باشد، به مقدار ضرورت جايز است.
انفاق سيد آزادگان
زمستان هاي قزوين سرد بود. وقتي به مدرسه مي رفت، لباسش را مرتب مي کردم و دور گردنش شال مي انداختم تا سرما نخورد. يک روز که از مدرسه برگشت، ديدم شال همراهش نيست، گفتم: «شال را چه کردي؟» گفت: «يکي از دوستانم سرما خورده بود و شال گردن نداشت، شالم را به او دادم». روز ديگر کتش به تنش نبود، پرسيدم: «علي جانم کتت کو؟» گفت: «باران مي آمد، يکي از دوستانم سردش بود، کت را به او دادم».