گفت و گو با رئیس مرکز خدمات مشاوره صنعت نفت

صدای مشاور، صدای زندگی

سمیه راهپیما      زمانی که موضوع روانشناسی در سطح کشور مطرح نبود، صنعت نفت اقدام به ایجاد مرکز خدمات مشاوره کرد. از آن زمان تا کنون، موضوع سلامت روان کارکنان و خانواده های آنها مورد توجه صنعت نفت بوده است. نزدیک به 26 سال است که از آغاز به کار مرکز خدمات مشاوره صنعت نفت می گذرد و از آن تاریخ تا کنون گام های مهمی در این زمینه برداشته شده است. برای آگاهی از روند فعالیت های مرکز خدمات مشاوره صنعت نفت، گفت و گویی با مریم مقدسی، رئیس این مرکز انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

  در ابتدا توضیحی درباره فعالیت های مرکز خدمات مشاوره صنعت نفت ارائه بفرمایید؟

مرکز خدمات مشاوره صنعت نفت از سال 1375 بر اساس مصوبه هیأت مدیره وقت تنظیم شد و به عنوان یکی از زیر مجموعه های مدیریت منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران فعالیت خود را آغاز کرد. ابتدا ساختمان آن در خیابان شهيد حسینی بود و شرکت با 30 نفر از مشاوران قرارداد ساعتی که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تخصص داشتند، قرارداد بست و مركز از ساعت 8 تا 21 فعال بود و همکاران و خانواده های آنها برای دریافت مشاوره به آنجا مراجعه می کردند.

در سال 1396 بر اساس ابلاغيه ریاست جمهوری، رویکرد مرکز از خدمات مستقیم به برون سپاری تغییر کرد و اين تغيير در آغاز با مقاومت و شايد تا حدي دلخوري و عدم رضايت براي همكاران همراه بود؛ اما در طول زمان و تجربه هاي جديد كه همكاران از روش ارجاع به مراكز متنوع و به روز خدمات روانشناسي در سطح شهر تهران كسب کردند و نزديكي مراكز به محل سكونت آنها، هر روز به جمع همكاران خواهان معرفي نامه براي خود و خانواده هايشان اضافه می شود.

  علاوه بر تهران، آیا در مناطق دیگر صنعت نفت نیز مرکز خدمات مشاوره فعال است؟

ابتدای امسال تفاهمنامه ای با سازمان نظام روانشناسی امضا شد و بر اساس آن، مراکز معتبر در سطح کشور شناسایی شدند و با توجه به اينكه رويكرد مركز مشاوره صنعت نفت نظارت و ارزیابی است، از این ر و ليست مراكز معتبر در اختيار ساير شركت هاي تابعه قرار گرفته تا خودشان راسا اقدام به عقد قرارداد کنند.

   با توجه به مطالبی که اشاره کردید، باید گفت که مرکز خدمات مشاوره فعالیت های متنوعی انجام می دهد. در این زمینه توضیح دهید؟

 من از اسفند سال گذشته، وارد مرکز خدمات مشاوره صنعت نفت شدم و از ابتدای امسال تاکنون برنامه ریزی هایی كوتاه مدت و بلندت مدت براي مركز تعريف كرديم که از آن جمله می توان به برگزاری سلسله همایش های سلامت روان در هر ماه اشاره کرد.

تاكنون 3 همايش با عناوين «خانواده بالنده»، «مرزهاي عاطفي بسته، خانواده هاي خسته» و «نوجوان من به توان 2» برگزار شده و ان شاء الله در پایان اين ماه نيز دوره آموزشي «روانشناختي وزن» خواهيم داشت.

از دیگر اقدامات انجام شده از سوی مرکز خدمات مشاوره می توان به انتشار پیام هاي آموزشي، انگیزیشی با عنوان «پژواک درون» در ابتدای هر هفته اشاره کرد.

سامانه همراز به شماره 66726351 را نیز داریم که همکاران می توانند در شرایطی که نیاز فوری به مشاوره دارند، با این خط در ساعات اداري تماس بگيرند.

طرح مشاوره رایگان اختلالات زبان و گفتار و اختلالات بلع را داریم که با اخذ معرفی نامه از سوی مركز مشاوره، می توانند از خدمات مراکز طرف قرارداد استفاده کنند.

طرح رایگان مشاوره 4 سال اول زندگی براي خانواده های نوپا را داريم كه از سوی همكاران مركز مشاوره نفت انجام می شود.

ماهنامه تخصصی روانشناسي با عنوان زیر و بم را داریم که هر ماه از طريق سامانه eorg اطلاع رساني می شود.

توليد پادكست هاي آموزشی / روانشناختي از سوی همكاران اين مركز انجام و براي روابط عمومي ارسال شده؛ اما تا كنون اطلاع رساني نشده است.