کارگاه های آموزشی ازدواج شامل چه مواردی می شود؟
این پروژه به صورت تحقیقاتی است و در آن 10 زوج در آستانه ازدواج را آموزش می دهیم تا همكاران ما بتوانند مهارت های حل مسأله و تعارض را ياد بگيرند.
کارگاه آموزشی پیش از ازدواج را با سرفصل هاي مهارت های ارتباطی، صمیمیت در روابط زوجین، انعطاف پذیری روانشناختی، مسأله و شیوه های رفع آن، تعارض و شیوه های حل آن، آموزش نقشه زندگی به زوجین، تعیین اهداف شخصی، زوجی و خانوادگی، بهبود روابط جنسی و پرداختن به مسائل مالی را در روابط زوجین آموزش می دهیم که چگونه با مشکلاتی که برایشان پیش می آید، برخورد کنند.
دیگر اقدامات مرکز خدمات مشاوره صنعت نفت چیست؟
قرار است يكسري كارگاه آموزشي براي خانواده ها و فرزندانشان در باشگاه هاي نفت داشته باشيم.
شرکت نفت و گاز پارس نیز برای برگزاری دوره های روانشناسی اعلام آمادگی کرده و بسته ازدواج با 7 عنوان برای آنها تعریف کرده ایم و قرار است هر ماه یک كارگاه برگزار كنيم. بعد از آن با شرکت های دیگر نیز همکاری خواهیم داشت.
با توجه به موافقت مدیرمنابع انسانی وقت در سال گذشته، شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، از سال گذشته از خدمات روانشناسي مركز ما استفاده می كنند. در حال حاضر شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، متقاضی استفاده همكارانشان از خدمات مركز مشاوره نفت هستند.
در مرکز خدمات مشاوره چند مشاور حضور دارند؟
در این مرکز سه مشاور فعال داریم که در زمینه سلامت خانواده و سلامت روان در مرکز خدمات مشاوره صنعت نفت به نيروهاي قراردادي و پيمانكاري كه امكان استفاده از مراكز طرف قرارداد را ندارند، خدمات ارائه می کنند و افراد متقاضی می توانند برای این منظور تلفنی وقت بگیرند.
مشکلات کوچک یک فرد، هم برای همکاران و هم براي سازمان مشکل ایجاد می کند. زمانی که دغدغه ها، مشکلات کارکنان و خانواده آنها حل می شود، قطعا توانمندی بیشتری در محیط های کاری خود خواهند داشت و اين امر موجب افزايش كارايي سازمان خواهد شد.
آیا خدمات مشاوره علاوه بر کارکنان، شامل حال خانواده آنها نیز می شود؟
خدمات مشاوره برای کارکنان و خانواده های آنهاست و بیشتر، خانواده ها متقاضی دریافت خدمات هستند که اين امر شامل مشاوره تحصيلي، ازدواج، فردي، خانوادگي و... می شود. زمانی که اتفاقی در یک خانواده می افتد، تمام اعضای خانواده درگیر می شوند که قطعاً حل مشكلات كاركنان و خانواده هاي آنان نقش مهمي در ارتقاي بهره وري نيروي انساني خواهد داشت.
چند مرکز خدمات مشاوره از سوی سازمان نظام روانشناسی معرفی شده است؟
ما از تمام شرکت ها برای شناسایی جامعه هدف استعلام گرفته ایم و بر اساس آن فهرست ها را از سازمان نظام روانشناسی خواسته ایم.
آماری دارید که سال گذشته و امسال چند نفر- ساعت جلسه های روانشناسی در سطح صنعت نفت داشته اید؟
مشاوره های ما به این صورت است که هر فردی 10 تا 15 جلسه مشاوره دریافت می کند. سال گذشته تعداد 54 نفر به مرکز خدمات مشاوره صنعت نفت مراجعه کردند و امسال نیز این آمار به 98 نفر رسیده است. همچنین در سال گذشته، 306 نفر و امسال نیز 175 نفر به مراکز طرف قرارداد مرکز خدمات مشاوره صنعت نفت مراجعه داشته اند.
محورهایی که در پایان برگزاری کلاس های آموزشی دریافت می کنید، بیشتر پایش هایی است که از سوی حاضران در آن جلسات اتخاد کرده اید. در این زمینه توضیح می دهید؟
در پایان هر نشست تخصصی، فرم های نظر سنجی داریم که بر اساس آن نشست های بعدی را برنامه ریزی می کنیم.
گاهی اوقات نیز مرکز خدمات مشاوره تشخیص می دهد که موضوعی مشکل و معضل جامعه ماست و باید در این زمینه همکاران و خانواده های صنعت نفت نیز اطلاع داشته باشند. علاوه بر نشست های تخصصی، نشست های آنلاین را تا پایان سال در برنامه خود داریم.
آیا خلاصه ای از نشست های تخصصی برگزار شده در اختیار کارکنان قرار می گیرد؟
بله، پس از برگزاري هر دوره، خلاصه اي از همايش از سوی همكاران مركز تهيه می شود و به همراه يكسري از بروشورهاي روانشناسي در همايش بعدي در اختيار همكاران قرار می گيرد.
تا پایان سال چه نشست های تخصصی دیگری برگزار خواهد شد؟
دوره های تخصصی که تا پایان سال برگزار می شود، عبارتند از: روانشناسی وزن، پسا کرونا و مدرسه، آیا ما ایرانی ازدواج می کنیم؟، هنر زن بودن، رفتارهای کلامی و غیر کلامی در رفتارهای بین فردی، کارگاه آموزش تخصصی اعتیاد و مقابله با آن (اعتیاد به فضای مجازی).
تمام فعالیت های ما در محور پیشگیری است و بعد از آن در حوزه هایی که همکاران مراجعه می کنند، تلاش داریم تا مشکلات آنها را حل کرده و بعد از آن پیگیری می کنیم. رویکرد ما در درجه اول، سلامت روان همکاران و خانواده های آنهاست. می توان گفت در سه مرحله پشیگیری، درمان و پیگیری فعالیت می کنیم.
آیا سامانه ای برای تمرکز در تعدد فعالیت های مرکز خدمات مشاوره طراحی شده است؟
سامانه ای با عنوان مرکز مشاوره ایجاد کرده ایم که در بستر اینترانت همکاران رسمی از طریق پرتال نفت به سامانه مرکز مشاوره وارد می شوند و تقاضای خود را با وارد کردن شماره شناسایی اعلام می کنند و همکاران ما در کوتاه ترین زمان با آنها تمامی می گیرند و با توجه به نوع مشاوره و آدرس محل سکونت برای متقاضیان به صورت الکترونیکي معرفی نامه صادر می شود و همکاران پس از دريافت معرفي نامه می توانند به مركز مراجعه كنند. پرداخت هزينه ها نيز به صورت 30 درصد از سوي همكاران و 70 درصد از سوي شركت است.
نخست این خدمات به همکاران ستاد اختصاص داشت و اکنون شرکت های تابعه شركت نفت را نیز تحت پوشش داریم و شركت هاي فرعي هم می توانند از خدمات مركز مشاوره و مراكز طرف قرارداد استفاده كنند.
سخن آخر.
به واسطه فعالیتی که در واحد مددکاری شرکت ملی نفت ایران داشتم، به مناطق مختلف شركت نفت سفر کرده ام و با مشکلات آنها از نزدیک آشنا هستم. وقتی در مورد سختی های کار سکو و مناطق عملياتي صحبت می شود، تمام مشخصات آن را در ذهن خود دارم و این مسأله کمک می کند تا درد آشنای همکاران خود در صنعت نفت باشم و با اشراف به مسائل و مشكلات همكاران، بخصوص در مناطق عملياتي خدمت رساني بيشتر و بهتري انجام بدهیم. به اميد روزي كه اهميت و توجه به سلامت روان، دغدغه مردم كشور ما، بخصوص همكاران در صنعت نفت باشد و به اين باور برسيم كه وقتي با مسأله و مشكلي مواجه می شويم، به فردي كه تخصص و تجربه كافي در اين زمينه دارد، مراجعه کرده تا بتوانيم آن را بهتر حل كنيم. اميدوارم مركز خدمات مشاوره نفت بتواند فضايي ايجاد كند تا كاركنان خدوم صنعت نفت با آرامش بيشتري بر انجام وظايف خود همت گمارند و به ايفاي نقش خود بپردازند.