ترابری خط مقدم مناطق عملیاتی
عليمراد کاظمپور باگذشت نزدیک به 114سال از کشف نفت در كشور كه با ورود فناوری های بسيار همراه بوده است، نفت، صنعتی پيشگام در بهره گیری از این فناوری ها به شمار می رود و حمل ونقل نفت و فراورده های نفتی از آن جمله است. با اختراع چرخ، لاستیک و کامل شدن این زنجیره انتقال، یعنی خودرو، حمل مواد سوختی نیز شکل نوینی به خود گرفت تا آنجا که امروز حمل ونقل در غالب عرصه ها ازجمله صنعت نفت به نبضی حیاتی بدل شده است. بی تردید يکي از تاثيرگذارترين بخش های صنعت نفت و گاز که بی نام و نشان در حال فعالیت هستند، ترابری و حمل ونقل است. در این صنعت مهم و زیربنایی، مانند دیگر بخش ها، شماری از افراد که راهبران یا همان رانندگان وسایل نقلیه سبک و سنگین هستند، بی ادعا و بی اینکه حتی نامی از ایشان برده شود، با سختکوشی هرچه تمام، فعالیت می کنند تا با گردش چرخ های خودروهایشان، چرخ های صنعت نفت نیز بگردد و لحظه ای از حرکت بازنایستد. آری پشت پرده صنعت نفت در حوزه حمل ونقل، راهبران یا همان رانندگان هستند. این گزارش نگاهی دارد به این دسته از افراد که تلاش آنها در ادوار مختلف همچون دوران دفاع مقدس به عنوان سنگرسازان بی سنگر، ثبت و ضبط شده و امروز نیز با همان روحیه خستگی ناپذیر در سنگری دیگر به کار و فعالیت مشغولند و کمتر دیده شده اند. امروز اما این سنگر، سنگر نفت است در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران؛ برای اینکه بتوانند در معرض دیده شدن قرار بگیرند تا شاید تنها بخشی از سختی کار در این سنگر صنعتی(نفت) دیده شود. مهرداد حسینی، رئیس ترابری این شرکت است و حرف هایی دارد از جنس کاری که او و همکارانش انجام آن را عهده دار هستند.
«نفت و گاز گچساران به عنوان یکی از زیرمجموعه های بهره بردار شرکت مناطق نفت خیز جنوب، از جمله شرکت هایی است که در تولید نفت و گاز و استمرار آن، ایفاگر نقشی مهم است. این شرکت با بهره گیری از 10 واحد بهره برداري، 7 کارخانه نمکزدايي، 12 ايستگاه تقويت فشار و تزريق گاز و همچنین سه مجتمع پالايشگاهي بزرگ گاز و گاز مايع و حدود 7 هزار و 500 کيلومتر خطوط لوله در گستره چهار استان فعالیت می کند.» مهرداد حسینی، رئیس ترابری شرکت نفت و گاز گچساران که سابقه و قدمتش در این عرصه را می توان در سپیدی موهایش مشاهده کرد، 58 سال سن دارد که 38 سال آن را در صنعت نفت گذرانده و با طی مراحل سازمانی از پایین ترین رده آن، امروز اداره ناوگان ترابری را در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران عهده دار است. وی در ادامه معرفی اجمالی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و ارائه اطلاعاتی از حوزه عملیاتی این شرکت می گوید: «روزگاری، راننده خودروهای سبک و سنگین بودم و امروز با مدرک فوق لیسانس در رشته مدیریت، به فعالیت در ناوگان ترابری شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران مشغول هستم.»
فعالیت شبانه روزی در تمام عرصه ها
حسینی با اشاره به نقش ترابری شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و اینکه این واحد زيرمجموعه مديريت خدمات و يکي از بزرگترين واحدهاي سازماني دراين شرکت محسوب می شود، ادامه می دهد: «فعالیت در چنین واحدی با توجه به گستردگي شعاع عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران که در پهناي چهار استان خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و بوشهر با شرايط آب و هوايی کاملا متفاوت، گسترده است، همچنین حجم کار در تاسيسات اين شرکت بزرگ از سویی و انجام خدمات عام المنفعه و حضور در بحران هايي نظير سيل، زلزله و... از سوی دیگر، نيازمند برنامه ريزي دقيق و اراده اي ويژه از سوی راهبران فعال در این ناوگان است.»
او با بیان اینکه مهم ترين رسالت اداره ترابري، پشتيباني از تمام بخش هاي توليدي و خدماتي است، می افزاید: «در کنار اين حجم کار، آن هم در گستره استان هایی همچون خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد، این واحد در بحران ها و توجه به مسؤوليت هاي اجتماعي نيز پاي کار است.» حسینی به داشته ها و امکانات واحد ترابری نیز اشاره و تصریح می کند: «اداره ترابري با 36 نوع خودرو در بخش شرکتي و هشت نوع خودرو در بخش استيجاري با مجموع 776 دستگاه انواع خودروهاي شرکتي و 368 دستگاه خودروی استیجاری، شامل 25 دستگاه ميني بوس و 4دستگاه اتوبوس، 110 دستگاه خودروی سواري، 104 دستگاه پيکاب، 72خودروی مزدا، 4 دستگاه آمبولانس، 40 دستگاه ريچ، 6 دستگاه سبتيک تانک و 3 دستگاه جرثقيل، خدمات مختلفی را در تمام ساعات شبانه روز انجام می دهد.»
ترابری، خط مقدم خدمت رسانی
وي با اشاره به نقش و سختی کارکنان این اداره توضیح می دهد: «هر روز کاري با راهي شدن 6 هزار نفر از نيروها و تجهيزات، فعاليت در ترابري آغاز می شود، ضمن اینکه این واحد، خط مقدم جبهه بحران ها و مشکلات واحدهاي عملياتي نیز محسوب می شود. چنانکه به هنگام بروز هرحادثه، اولين گروهي که به محل اعزام مي شود و آخرين گروهي که محل را ترک مي کند، نيروهاي ترابري هستند و با توجه به مسؤوليت هاي اين اداره، تنوع کار در اين حوزه بسيار بالاست.» حسینی تاکید می کند: «رانندگی، شغلی سخت و طاقت فرساست، بخصوص در مناطق عملیاتی کیلومترها از شهر دور است و گاه لازم است مسیری در چند نوبت طی شود و این جدا از خطرات جاده ای است که راهبر یا همان راننده با آن رو به روست؛ گرما، سرما، وقت و بی وقت راندن در جاده های پرپیچ و خم، دور بودن از خانه و کاشانه، گاه به مدت طولانی و مواردی از این دست، سختی هایی هستند که در این شغل وجود دارد و کمتر کسی آن را لمس کرده است.»
تعمير بيش از 6 هزار و 700 دستگاه در 6 ماه
حسيني با ذکر برخی سختی های شغل رانندگی، در بخشی دیگر به کارنامه 6 ماه نخست امسال واحد ترابری شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران می پردازد و می گوید: «در این بازه زمانی، بيش از 2 هزار و 500 درخواست از سوي واحدهاي مختلف به اين اداره ارجاع که با موفقيت انجام شده است. افزون بر این، تعميرات بيش از 6 هزار و 700 دستگاه تجهیز با کمک بخش ترابری به ثمر رسیده و این توضیح مشخص می کند که ما در این اداره با این حجم از کار به صورت 24 ساعته پاي کار بوده ايم.» وی از آماده سازی و آماده نگاه داشتن خودروهای ترابری نیز به عنوان فعالیتی مهم یاد و اظهار می کند: «شرایط کار در مناطق عملیاتی به گونه ای است که همیشه باید آماده ماموریت بود. به همین دلیل آماده به کار بودن خودروها، ضرورتی مهم است که باید همیشه در برنامه قرار داشته باشد.» حسینی ادامه می دهد: «با توجه به اهمیت این موضوع در6 ماه نخست امسال، برنامه بازسازي خودروهاي فرسوده و بازسازي 20 دستگاه خودروي سبک، 15 دستگاه خودروی سنگين و 9 دستگاه ماشين آلات سيار ساختماني فرسوده در دستور کار بوده و به همين دلیل خريد و استفاده از بيش از 15 هزار قلم قطعات يدکي نیز در تعميرگاه های شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران انجام شده است.» او بررسي و تحقيق ميداني مشکلات کارکنان از قبيل رتبه هاي سازماني تا اخذ مجوز براي بيمه تکميلي، همچنین بررسي موانع موجود در پرداخت حقوق نيروهاي پيمانکاري، برگزاري جلسات منظم صبحگاهي درون واحدي و بررسي پيشنهادهاي لازم و تلاش براي بالا بردن اعتماد به نفس کارکنان از قبيل ثبت اختراعات همکاران و تشکيل تيم هاي فني را از جمله اقدام های درون سازمانی این اداره در سال جاری بر می شمارد.
تلاش برای رضایتمندی بیشتر
رئيس اداره ترابري شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران می گوید: «38سال تجربه درصنعت نفت و شروع کار از پايين ترين رده در اداره ترابري، براي من کوهي از تجربه را به همراه داشته است؛ تجربه ای که امروز به کمک آن، می توانم درکنار همکارانم باشم و برای حل مشکلاتی که خود آن را تجربه کرده ام، تمام تلاشم را به کار بگیرم. حسینی ادامه می دهد: «در ناوگان ترابری، همچون دیگر بخش ها مشکلاتی وجود دارد که برخی از آنها به تجهیزاتی مربوط است که باید روزآمد شود؛ اگرچه بسیاری از نوسازی ها و بهسازی ها در این واحد و از سوی تعمیرکاران زبده آن انجام می شود. برخی مشکلات نیز به امکانات رفاهی و استفاده از آنها برمی گردد که امیدوارم در این زمینه نیز گام های خوبی برداشته شود و سطح رضایت مندی کارکنان هم افزایش یابد.»
قدردانی از خانواده ها و صبوری شان
حسینی خانواده کارکنان و صبوری آنها را نیز بخش مهم پیشبرد امور می داند و می گوید: «کارکنان ناوگان ترابری در شرايط کار سخت صنعت نفت و گاز و پيچيدگي هاي آن درشرايط تحريم، نگذاشتند که کار متوقف شود و با همدلي و برادري و روحيه جهادي و انقلابي درکنار هم در حال خدمت هستند و من به عنوان خادم، دست تک تک آنها را به گرمي مي فشارم، ضمن اینکه برخود وظيفه می دانم ازخانواده آنها که در پشت صحنه و با صبر و شکیبایی باعث شدند عملکردی خوب در این واحد رقم بخورد، تشکر و قدردانی می کنم.