همچنین پس از حدود دو دهه تلاش در بخش سی ان جی كشور، تعداد 2 هزار و 325 باب جايگاه در حال فعاليت است كه با در نظر گرفتن تعداد تقريبي 4 ميليون خودرو سی ان جی سوز، تقريبا به ازاي هر هزار و 730 خودرو يك جايگاه وجود دارد كه در مقايسه با بنزين، موقعيتي به مراتب بهتر را دارد و اين در حالي است كه سوخت سی ان جی با مصرف روزانه 5/23 ميليون مترمكعب تقريبا 18 درصد كل مصرف بخش حمل ونقل سبك كشور را از آن خود کرده است.

 انسداد مبادی خارج از عرضه

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اهتمام ویژه ای به جلوگیری از انحراف مسیر فرآورده های نفتی از طریق مرزهای کشور داشته و در این مسیر اقدام های کاربردی بی شماری را به کار بسته است. اجرای طرح هایی مانند پیمایش و کدینگ وسایل نقلیه بنزین سوز با هدف ممانعت از ورود کارت های سوخت مهاجر از نمونه اقدام هایی است که قاچاق سوخت در نقاط مرزی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. سامانه هاي نظارتي و اجرایي فروش مرزي، سدف، ارسال و رسيد نيروگاهي، اطلاعات مكشوفه (سام) در حوزه پيشگيري از قاچاق با همین رویکرد فعال شده و توسعه یافته است.

 جلوگیری از تبخیر بنزین(کهاب)

طرح کهاب (كاهش، هدايت، انتقال و بازيافت بخار بنزين) با هدف مقابله با آلودگی هوا و جلوگیری از انتشار بخار و هدرروی بنزین در سال 87 و با اخذ مصوبه هیئت دولت در دستور کار نهادهایی چون وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت؛ طرحی که قرار است روزانه از تبخیر ۳۰۰ هزار لیتر بنزین در جایگاه ها، نفتکش ها و انبارهای نفت جلوگیری کند. این طرح با وجود تشدید تحریم ها مسکوت مانده بود، اما دولت سیزدهم عزم خود را برای تکمیل فرآیند اجرایی این طرح به کار گرفته است. بررسی ها و شواهد شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی که متولی اصلی اجرای طرح کهاب در وزارت نفت است، نشان از آن دارد که تا پایان امسال می توان شاهد به ثمر نشستن اهداف نهایی این طرح بود.

   مخزنگاه شهید مهدوی

بدون تردید از آغاز به کار دولت سیزدهم، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، یکی از پرکارترین و فعال ترین مجموعه صنعت نفت بوده که علاوه بر پیشبرد برنامه های اصلی خود در بخش تولید و توزیع فرآورده های نفتی، توانسته است گام های موثری در مسیر پیشبرد اهداف مجموعه پالایشی کشور بردارد. این شرکت در ماه های اخیر شرایط ویژه و گاه پیچیده ای را از سر گذرانده که خود موید توانمندی کارکنان این مجموعه عظیم و پرتلاش برای عبور از موانع، چالش ها و سختی ها بوده است.شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران همسو با اهداف راهبردی کشور در ذخیره سازی فرآورده های نفتی از جمله بنزین و گازوئیل، احداث انبارهای جدید نفت و مخازن ذخیره سازی فرآورده های نفتی را نیز به عنوان مأموریت های جدید شرکت در دستور کار قرار داده است و به همین منظور در قالب امضای تفاهم نامه ای با بانک ملی ایران، طرح ذخیره سازی فرآورده های نفتی در مجاورت پالایشگاه بندرعباس، مزین به نام پرآوازه شهید نادر مهدوی را کلید زد. طرح احداث مخزنگاه شهید نادر مهدوی به مدت سه سال به همراه سرمایه گذاری بانک ملی ایران به روش BOT تکمیل، نهایی و اجرا می شود. حجم کلی پروژه با احداث 18 مخزن با ظرفیت 600 میلیون لیتر، شامل 8 مخزن 40 میلیون لیتری سقف شناور بنزین(موتور) جمعا با ظرفیت 320 میلیون لیتر، 2 مخزن 20 میلیون لیتری سقف شناور بنزین(موتور)جمعا با ظرفیت 40 میلیون لیتر، 4 مخزن 40 میلیون لیتری سقف ثابت نفت گاز(گازوئیل) جمعا با ظرفیت 160 میلیون لیتر و 4 مخزن 20 میلیون لیتری سقف ثابت نفت گاز(گازوئیل) جمعا با ظرفیت 80 میلیون لیتر است.

 بهنگام سازی فروش

طرح بهنگام سازی فروش (بهنوش) در هوشمندسازی عرضه سی ان جی در جایگاه های عرضه گاز طبیعی در خردادماه امسال رونمایی شد. از جمله اهداف و مزایای اجرای این طرح می توان به عدالت در توزیع یارانه های بخش حمل ونقل، زیرساخت کارآمد، انعطاف پذیری، سیاست پذیری، کاهش چشمگیر هزینه ها، افزایش شفافیت و فسادستیزی، افزایش درآمد دولت از محل تهدید قاچاق و انحراف فرآورده ها، چابک سازی و کوچک سازی دولت همسو با سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی، مدیریت توزیع و اعمال سیاست های تشویقی و امکان توسعه طرح های ملی پالایشی در کشوراشاره کرد.

 سامانه سپهتن برای سهولت در سوختگیری

سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان (سپهتن) ابزاری است كه كنترل و نظارت ها را دوچندان و تلاش برای برقراری امنيت، آسايش و ايمنی جاده های كشور را تسهيل می كند. این سامانه که قرار است در آینده نزدیک با امضای تفاهم نامه ای چهارجانبه میان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و پلیس راهور عملیاتی شود، در حقیقت فاز دوم از طرح پیمایش است که در صورت نهایی شدن می توان گفت که طرح پیمایش به طور کامل به بار نشسته است.طرح پیمایش که اغلب از آن به عنوان یکی از مهم ترین طرح ها در زمینه مدیریت مصرف انرژی یاد می شود، از سال 1394 در مجموعه وزارت نفت کلید خورد. این طرح در حقیقت تخصیص سوخت به ناوگان حمل ونقل نفت گازسوز براساس مقدار پیمایش است که براساس آن یک سهمیه پایه کشوری و یک سهمیه عملکردی به ناوگان جاده ای اختصاص می یابد. سهمیه عملکردی بر اساس عملکرد و پیمایشی است که برپایه اطلاعات دریافتی از سامانه های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و سازمان شهرداری و دهیاری های کشور به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اختصاص داده می شود. بر اساس برآوردهای حاصل شده، اجرای طرح تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش در بستر سامانه هوشمند می تواند ۱۰ تا ۱۵درصد برداشت غیرمجاز سوخت در کشور را کاهش دهد و از مصرف بی رویه روزانه ۷ تا ۱۰ میلیون لیتر نفت گاز نیز جلوگیری کند.

  تفاهم نامه پنج جانبه با دانش بنیان ها

تقویت اقتصاد نفت با محوریت دانش محور و فناور شدن به طور جدی در دولت سیزدهم کلید خورد. اقدام های گسترده وزارت نفت برای تقویت بخش دانشی و فناورانه صنعت نفت از این نظر که نیاز به فناوری های نوین و استفاده از ظرفیت های دانش بنیان رفته رفته پررنگ تر می شود، کاملا آشکار و ملموس است. ابتکار عمل و تلاش های وزارت نفت در جهت دانش بنیان کردن این صنعت، تهدیدهای یکجانبه غربی ها را به فرصت مبدل ساخت و هجمه ها علیه این صنعت مخاطره آمیز را خنثی کرد. فعالیت شرکت های دانش بنیان به منظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور و تحقق اهداف علمی و اقتصادی است که نه تنها به عنوان موتور رشد و توسعه هر کشور شناخته می شود، بلکه تلاش ها، پشتکار عمل و ایده های فناورانه این دست از شرکت هاست که می تواند سرمنشا رونق، شکوفایی، بالندگی و پیشرفت علم و دانش در کشور باشد. به همین منظور شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و پنج شرکت دانش بنیان تفاهم نامه امضا کردند. بی شک امضای این تفاهم نامه پنج جانبه با هدف استمرار و گسترش استفاده از فناوری های نوین شکل گرفته و همسو با رهنمودهای مقام معظم رهبری و شعار سال، قدم های موثری در ارتقا و بهبود کیفیت کسب وکار این دست از شرکت ها برداشته است.

 موفق در سرمای زمستان

تامین پایدار و مطمئن سوخت زمستانی از آن دست موضوعاتی است که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم، آن را با نگاهی ویژه تر در صدر برنامه های خود قرار داد؛ به طوری که سال گذشته با وجود ورود موج سرمای زودهنگام و افزایش تصاعدی مصرف گازطبیعی درکشور، این مهم با مشارکت و تعامل مناسب شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، شرکت ملی گاز و وزارت نیرو و تلاش شبانه روزی و بی وقفه این بخش ها به ویژه کارکنان شرکت ملی پخش فرآرورده های نفتی ایران در تامین سوخت مایع نیروگاه ها، پاییز و زمستان، بدون خاموشی و قطع برق سپری شد. امسال نیز بنا بر اظهارات دست اندرکاران این مجموعه، پیش بینی های لازم در بخش فرآیند سوخت رسانی و ذخیره سازی در انبارهای نفت و مخازن نیروگاه ها انجام شد و این روند به صورت مستمر همچنان ادامه دارد.  شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران همچنین این اطمینان خاطر را به هموطنان داده است که در عرضه فرآورده های نفتی حتی به دوردست ترین نقاط و روستاهای کشور نیز مشکلی وجود ندارد و تلاش همه همکاران این مجموعه برای توزیع فرآورده به نحو مطلوب است و زمستان امسال با پیش بینی های انجام شده، توزیع سوخت تاکنون روند مناسبی داشته است. کارگروه بحران شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به منظور مدیریت مطلوب تأمین و توزیع سوخت کشور و مقابله با سیلاب و آبگرفتگی های احتمالی فعال شده و با برگزاری نشست های روزانه در دو نوبت صبحگاهی و عصرگاهی، روند سوخت رسانی به همه بخش ها را به دقت رصد و پایش لحظه ای می کند.