پخش  از دریچه آوردگاه  27

 مدیریت  مصرف  سوخت از نگاهی دیگر

مشعل  حامیان و همیاران مدیریت مصرف سوخت در چارچوب اجرای سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف در بیست وهفتمین آوردگاه صنعت نفت ایران به طور رسمی آغاز به کار کرد. این نهاد مردمی که فعالیت های اطلاع رسانی و آموزشی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران را در دستور کار دارد، با محوریت قراردادن موضوع های مرتبط با مصرف بهینه و مدیریت مصرف سوخت با ابزارها و برنامه های تعاملی و آموزشی، سعی دارد این مفاهیم را به شکل کاملا درست به مخاطبان خود عرضه کند.حامیان و همیاران مدیریت مصرف سوخت در جهت تحقق اهداف خود برنامه ها و پروژه های متنوعی را طراحی و برنامه ریزی کرده است که طرح جامع «بهین سوخت» با موضوع فرهنگ سازی و آموزش های مدیریت مصرف سوخت به خانواده ها از مهم ترین آنهاست.

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با طراحی واجرای برنامه ها وایده های خلاقانه ومتنوع در زمینه فرهنگ سازی مدیریت مصرف انرژی متفاوت تر از سال های گذشته در این رخداد بزرگ صنعتی حاضر شد. جانمایی اتوبوس حاوی پیام ها و المان ها درباره بهینه سازی مصرف انرژی در فضای باز نمایشگاه به همراه شخصیت کارتونی «باکی» انبوهی از بازدیدکنندگان، مدیران و مسئولان صنعت نفت را به سمت خود روانه کرد و بر جذابیت حضور بیش از پیش این شرکت افزود. در حقیقت مدت برپایی نمایشگاه بین المللی نفت تهران فرصت مناسبی برای دست درکاران مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران  فراهم کرد تا بتوانند با نگرش اولویت بخشی به مباحث فرهنگ سازی و آموزش های مدیریت مصرف سوخت به ویژه در بین خانواده ها، کودکان و نوجوانان، آن هم در شرایط وانفسای مصرف بی رویه انرژی درکشور، گام های پرشتابی بردارند. براین اساس، مرور اجمالی خواهیم داشت بر اخبار و رویدادهای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در مدت زمان برگزاری نمایشگاه که خواندن آن خالی از لطف نیست.

      فراخوان بهره مندی از توان دانش بنیان ها  

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران هم زمان با نخستین روز از بیست وهفتمین نمایشگاه بین‎المللی صنعت نفت را با خبر فراخوانی برای بهره مندی از توان شرکت های دانش بنیان آغاز کرد. «احداث و توسعه جایگاه های عرضه تک سکو، توسعه شبکه خودروهای سوخت رسان سیار، ارتقا و بهینه سازی سطح کیفی خدمات شرکت های زنجیره ای توزیع (برندینگ)، طراحی و ساخت قطعات و تجهیزات موردنیاز در همه حوزه های مرتبط با تأمین، ذخیره سازی، نگهداشت و توزیع فرآورده های نفتی، تولید نرم افزارهای بهینه سازی برنامه تدارکاتی و برنامه های حمل ونقل سوخت در جهت مدیریت مصرف و کاهش هزینه ها و تولید و ساخت واحدهای بازیافت بخارات فرآورده های نفتی» از جمله نیازمندی های شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی است که برای تحقق این مهم بر لزوم بهره گیری و مشارکت حداکثری از خدمات شرکت های دارای صلاحیت و دانش بنیان برای تحقق شعار کلیدی سال «مهار تورم و رشد تولید» تأکید شده است.

 

کارت سوخت مغناطیسی در دستور کار

طرح کارت سوخت مغناطیسی به عنوان روش جایگزین کارت های هوشمند سوخت فعلی هم در نخستین روز از برگزاری نمایشگاه نفت بیست وهفتم ازسوی کارشناسان معاونت فاوای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی معرفی شد و جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در حین دریافت اطلاعات جامعی از شرح کار کارت سوخت مغناطیسی، پیگیری اجرای آن را در دستور کار شرکت پخش قرار داد. بر اساس این طرح، افراد متقاضی سوخت گیری، ثبت نام خود را از طریق پورتال تحت وب انجام می دهند و مشخصات کارت بانکی مد نظر برای استفاده در زمان سوخت گیری را هم وارد می کنند و از این طریق خودرو متقاضی به پروفایل مربوطه متصل می شود. در این فرآیند یک پیامک شامل رمز یکبار مصرف در هنگام ثبت نام اولیه و پیامک دوم برای اعلام رمز کارت سوخت مغناطیسی، برای متقاضی ارسال می شود. هنگام سوخت گیری در جایگاه، کارت مغناطیسی ثبت شده به عنوان روش شناسایی در جایگاه های سوخت در یک ساختار ارتباطی آنلاین مورد استفاده قرار می گیرد و پس از کشیده شدن کارت در محل کارتخوان و ورود رمز کارت، امکان سوخت گیری بر اساس میزان سهمیه موجود در پروفایل مشتری به وجود می آید.

 دستاوردهای کهاب

در حاشیه دومین روز برگزاری نمایشگاه، علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با شماری از شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه تجهیزات طرح کهاب و بهینه سازی مصرف سوخت با محور بومی سازی تجهیزات طرح کهاب و توسعه زیرساخت های بهینه سازی مصرف سوخت در زنجیره توزیع فرآورده دیدار و گفت وگو کرد. در این نشست هم اندیشی نمایندگان شرکت های دانش بنیان به ارائه دستاوردها و توانمندی های خود در زمینه ساخت داخل تجهیزات موردنیاز این شرکت پرداختند و پس از آن، نحوه توسعه همکاری با این شرکت ها با علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و ایرج کلهری، رئیس پژوهش و فناوری این شرکت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. نژادعلی بر آمادگی هرگونه همکاری با شرکت های دانش بنیان و حمایت از این شرکت ها برای بومی سازی و ساخت داخل تجهیزات صنعت توزیع فرآورده تاکید کرد.

 پیاده سازی راهکارهای بهینه سازی در صنایع

سرخط خبرهای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در سومین روز برگزاری نمایشگاه بین‎المللی نفت به نشست تخصصی طرح های صنعت سی ان جی این شرکت اختصاص داشت. این نشست که با حضور جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، احمد نادری، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، محمدحسین باقری، مدیر طرح های سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و جمعی از مدیران و دست درکاران مجموعه پخش فرآورده های نفتی ایران برگزار شد. در این نشست مدیر طرح های سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به تشریح تازه ترین دستاوردهای مجموعه پخش در حوزه سی ان جی پرداخت و اظهار امیدواری کرد که در آینده ای نزدیک شاهد دستاوردهای قابل قبولی در عرصه این صنعت باشیم. وی به کارگیری ابزارهای غیرقیمتی برای تشویق و ترغیب هرچه بیشتر مصرف کنندگان صنعت سی ان جی راهگشا دانست. جلیل سالاری هم در این نشست به ایجاد انگیزه لازم برای متقاضیان مصرف سی ان جی تاکید کرد و خواستار این شد که راهکارهای بهینه سازی مصرف باید در همه صنایع جاری و ساری شود. احمد نادری، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز از طرح های حوزه سی ان جی ارائه شده شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران استقبال و اعلام کرد: بهتر است راهکارهای پیشنهادی در قالب طرح به مجلس ارائه شود تا از این مسیر زودتر بتوان به نتایج قابل قبولی دست یافت.

 ثبت 17 درصدی مصرف سی ان جی در سبد سوخت

در روز پایانی نمایشگاه، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران یک نشست تخصصی با عنوان «بایدها ونبایدهای دوگانه سوز شدن خودروها» برگزار کرد.بهاره موسوی،کارشناس واحد پژوهش وفناوری شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده های نفتی دراین نشست تخصصی به مشکلات دوگانه سوز کردن خودروها، مصوبه شورای اقتصاد درباره حمایت از تولیدات کارخانه ای و دیگر مسائل این موضوع پرداخت.  در بخش دیگراین نشست تخصصی، هوتن انصاری، معاون اجرا و بهره برداری مدیریت طرح های سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، مهم ترین نکات و الزام های دوگانه سوز شدن خودروها و ضرورت افزایش سهم سی ان جی در سبد سوخت مصرفی کشور را یادآور شد.  تا پایان سال ۱۴۰۱، ۲ هزار و ۵۵۴ تجهیز در جایگاه های عرضه سی ان جی سراسر کشور راه اندازی و روزانه بیش از ۲۳ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده معادل ۱۷ درصد از سهم سبد سوخت مصرفی کشور در بخش حمل ونقل ثبت شد که معاون اجرا و بهره برداری مدیریت طرح های سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ضمن اشاره به آن از صرفه جویی بیش از ۱۰۲میلیارد لیتر مصرف بنزین کشور در طرح سی ان جی کردن خودروها از کلید خوردن این طرح در سال 1381 تا پایان سال ۱۴۰۱ خبر داد.  انصاری مهم ترین برنامه های پیش روی مدیریت طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را «تداوم طرح احداث و توسعه جایگاه های عرضه سی ان جی به سبک موجود با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی توانمند»، «مکان یابی طراحی و احداث جایگاه های عرضه سی ان جی با مقیاس کوچک در شهرهای بزرگ»، «برنامه ریزی و همکاری با وزارت صمت جهت توسعه و تولید خودروهای پایه گازسوز استاندارد سبک و سنگین»، «برنامه ریزی برای تبدیل خودروهای بنزینی عمومی (وانت تاکسی و مسافربرهای شخصی) بر اساس مصوبه شورای اقتصاد»، «مطالعه اولیه و همکاری با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت درباره استفاده از سی ان جی یا استفاده از موتورهای پایه گازسوز در حمل ونقل ریلی» و «برنامه های مطالعاتی و پیگیری درباره استفاده از گاز طبیعی فشرده در ناوگان حمل و نقل سنگین» برشمرد.

 تشکیل کنسرسیوم برای بومی سازی سامانه سوخت

غرفه بهین سوخت در آخرین روز برگزاری نمایشگاه نفت شاهد یک نشست هم اندیشی با حضور شرکت های فعال در زمینه تولید و بومی سازی سامانه هوشمند سوخت بود. در این نشست جلیل سالاری، معاون وزیر نفت عنوان کرد که با تشکیل کنسرسیوم می توانید از ظرفیت های انبوه یکدیگر استفاده کنید. وی همچنین روزآمد کردن دستگاه های کارتخوان را یک اولویت دانست. در ادامه هم محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: با توجه به اقدام انجام شده در حوزه انرژی نیازمند تغییر اساسی در حوزه سامانه هوشمند سوخت هستیم و لازمه این مهم این است که شرکت های فعال در این حوزه با هم همکاری داشته باشند و از همفکری کارشناسان مجموعه پخش نیز استفاده کنند. مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نصب پلاک سوم و شناسایی خودرو در جایگاه ها را از اقدام های در حال اجرای این مجموعه دانست و تصریح کرد: در حوزه تجهیزات سامانه هوشمند سوخت انتظار می رود اقدام جدی در خصوص بومی سازی انجام شود. در حوزه نرم افزار نیز باید برنامه ها هوشمندانه نوشته شود تا نیازی به برنامه ریزی مجدد نباشد و با همفکری می توان چالش های سامانه هوشمند سوخت را از بین برد تا خدمت بزرگی به صنعت نفت و مردم کشور کنیم.

 اجرای سراسری طرح بهین سوخت

در واپسین ساعات پایانی نمایشگاه بین المللی نفت تهران، روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، نشست فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مصرف بهینه سوخت با هدف اشاره به نقش روابط عمومی در حوزه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مصرف بهینه سوخت را با حضور جلیل سالاری، معاون وزیر نفت و عظیم شیراوند، رئیس سازمان حراست وزارت نفت برگزار و در این نشست تقارن روز روابط عمومی با بهینه سازی مصرف انرژی را به فال نیک گرفت و اعلام کرد که خواهان اجرای طرح بزرگ فرهنگی بهین سوخت در سراسر ایران است.  محسن مومنی، رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از استقبال بی نظیر مسئولان و به ویژه بازدیدکنندگان از اتوبوس حامیان و همیاران مدیریت مصرف سوخت خبر داد و گفت: مجموعه روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با یک رویداد فرهنگی جذاب و دیدنی با نام بهین سوخت در نمایشگاه امسال صنعت نفت حاضر شد تا از این رهگذر بتواند گام های اثربخشی را در زمینه مدیریت مصرف سوخت بردارد. وی افزود: با وجود همه مشکلاتی که در شکل گیری این طرح فرهنگی وجود داشت، درصدد هستیم تا در آینده ای نزدیک کار بزرگی را در این زمینه به سرانجام برسانیم و از همین جا این نوید را خواهیم داد که با حمایت و هدایت های خوبی که در طول چهار روز نمایشگاه انجام شد، نواقص آن برطرف شود و در آینده بتوانیم این طرح فرهنگی را در سراسر ایران به اجرا بگذاریم. امیدواریم پرچم مسئولیت اجتماعی شرکت در زمینه مصرف بهینه سوخت و کارهای فرهنگی نو و خلاقانه همیشه برافراشته باشد. بیست وهفتمین آوردگاه صنعت نفت ایران به کار خود پایان داد.این رخداد صنعتی و تجاری امسال نیز به مانند سال های گذشته جمع کثیری از شرکت های داخلی وخارجی را گرد هم آورد تا خط بطلانی باشد بر تمامی محدودیت های اعمال شده ازسوی کشورهای غربی. وزارت نفت با اعمال رویکردهای حمایت گرایانه شرکت های ایرانی، بار دیگر نشان داد که اتکا به دستاوردهای داخلی است که می تواند کشور را در مسیر رشد و تعالی سوق دهد.