مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت خبر داد

ایجاد  صندوق بهینه سازی مصرف انرژی  برای  صرفه جویی

مشعل     بهینه سازی مصرف سوخت، از جمله موضوع هایی است که در ادوار پیشین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به آن توجه شده است؛ موضوعی که در بیست و هفتمین دوره برگزاری این رویداد مهم (27 تا30 اردیبهشت) نیز مغفول نماند و به عنوان یکی از محورهای اصلی به آن پرداخته شد. شرکت بهینه سازی مصرف سوخت که یکی از متولیان اصلی در زمینه بهینه سازی مصرف سوخت است، در نمایشگاه 27 یک نشست خبری با همین رویکرد به میزبانی حسین آب نیکی، مدیرعامل این شرکت برگزار کرد که در ادامه توضیحات وی در جمع خبرنگاران حاضر در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی را مرور می کنیم.

آب نیکی با بیان این که بهینه سازی مصرف سوخت، موضوعی فرادستگاهی است و همه مجموعه ها درگیر آن هستند، شدت مصرف انرژی و ناترازی درکشور را زیاد خواند و افزود: مصرف انرژی در کشور نامطلوب است و در مقایسه با همسایگان، روند افزایشی دارد.  وی تصریح کرد: با وجود راهبردها برای مصرف متعارف انرژی، بازهم شدت مصرف انرژی بسیار بالاست و این موضوع موجب می شود که ناترازی انرژی روز به روز جدی تر شود؛ به طوری که در تمام ایام سال با این پدیده روبه رو هستیم.

حسین آب نیکی گفت: در فصول گرم سال، ناترازی در برق جدی است و باعث ایجاد محدودیت هایی برای صنایع و بخش تجاری و اداری می شود. در فصول سرد نیز، این ناترازی به سمت گاز رفته و موجب می شود که باز برای صنایع محدودیت هایی اعمال شود. در یک دهه گذشته تلاش های زیادی در جهت بهینه سازی مصرف انجام شده اما عمدتا فضا به سمت مسابقه میان تولید و مصرف پیش رفته و به نفع مصرف کننده تمام شده است.

وی تاکید می کند: همه نهادها و ارگان های کشور، مجموعه دستگاه های دولتی، بخش خصوصی و مردم می باید بسیج شوند و برای بهینه سازی مصرف سوخت تلاش کنند. شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با 220 نفر از همکاران خود به تنهایی نمی تواند این مهم را پیش ببرد و لازم است آحاد مردم نیزفعال و اثرگذار باشند.

ابلاغ استانداردها در اوایل سال آینده

آب نیکی با اشاره به اینکه شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در سه بخش صنعت، حمل ونقل وساختمان فعالیت می کند، ادامه داد: منظور از بخش صنعت، همه صنایع به ویژه صنایع پرمصرف با مصرف انرژی قابل توجه است. تدوین استانداردها و الگوی مصرف برای صنایع امری ضروری است؛ از این رو استانداردهای تدوین شده تا پایان امسال یا اوایل سال آینده ابلاغ می شود و به موجب آن صنایع پرمصرف باید فرآیندهای خود را براساس الگوی مصرف و مبتنی بر استاندارد انجام دهند.  مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان اینکه مبنای مصرف برای صنایع الگوی مصرف و استاندارد تعریف شده است، گفت: براساس استاندارد تعریف شده، سوخت به صنایع تخصیص پیدا خواهد کرد؛ صنایعی با میزان مصرف بالاتر مشمول ماده ۲۶ قانون اصلاح الگوی مصرف شده و صنایع با مصرف درست تشویق خواهند شد. این روال در دولت قبل وجود نداشت و در این دولت اصلاح شد تا صنایع در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف مشمول جریمه شوند.

نوسازی بخاری های غیراستاندارد

او با بیان اینکه زیرساخت های لازم برای اجرای ماده ۲۶ قانون اصلاح الگوی مصرف با همکاری سازمان استاندارد فراهم شده است، گفت: شرکت بهینه سازی مصرف سوخت درحوزه ساختمان، پروژه تعویض بخاری های غیر استاندارد را تعریف کرد؛ حدود ۲۰میلیون بخاری در کشور وجود دارد که بخش قابل توجهی از آنها استاندارد نیست و مصرف سوخت آنها نزدیک به دو برابر بخاری های استاندارد است. از آنجا که همه مردم توان خریدبخاری با راندمان بالا را ندارند، با مصوبه شورای اقتصاد، طرح تعویض بخاری های غیراستاندارد بابخاری های استاندارد اجرا شد. آب نیکی ادامه داد: باتصویب طرح نوسازی و تعویض بخاری های غیراستاندارد درشورای اقتصاد و تقبل پرداخت هزینه از سوی دولت، مقرر شد بخاری های غیر استاندارد تعویض و نوسازی شوند. به گفته وی، به موجب این مصوبه، چهارمیلیون بخاری بارتبه انرژیA و Bجایگزین بخاری های غیراستاندارد می شود و اولویت هم با مناطق سردسیر و خانواده های محروم است.  مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت بابیان این که هزینه اجرای این طرح ازمنابع داخلی است و اجرای آن پنج سال طول می کشد، تصریح کرد: درگام بعدی، باقی مانده بخاری های غیراستاندارد از رده خارج خواهد شد.

طرح تعویض پنجره ساختمان ها

او با تأکید براینکه باید در گام های بعدی طرح تعویض پنجره در ساختمان هم دنبال شود، گفت: ساختمان ها افزون بر عایق کاری ملزم به اجرای مبحث ۱۹مقررات ملی ساختمان هستند؛ البته قرار شده است از امسال پایان کار ساختمان ها منوط به اجرای این مبحث باشد. مجری این طرح وزارت کشور و شهرداری و ناظر بر اجرای آن هم وزارت راه، سازمان نظام مهندسی و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت است. آب نیکی گفت: با اجرایی شدن این طرح، ساختمان ها هم برچسب انرژی خواهند داشت و می توان استانداردسازی را دراین حوزه را دنبال کرد.

خرید سه هزار و 600 دستگاه واگن

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به فعالیت های شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در حوزه حمل ونقل گفت: در شرایط فعلی ۵۰ درصد مصرف سوخت مربوط به بنزین، ۳۵ درصد گازوئیل و مابقی سوخت گاز طبیعی است. افزون بر این، در سال جاری تلاش وزارت صمت تولید و آماده کردن تعداد بیشتری از خودرو است که همین باعث افزایش مصرف سوخت می شود. همچنین روند اسقاط خودروهای فرسوده به دلیل نوسان های قیمتی سرعت قابل توجهی ندارد که نتیجه آن باز هم افزایش مصرف سوخت است. آب نیکی با بیان اینکه اولویت ما در حمل ونقل ریلی درون و برون شهری است، گفت: دو طرح حمل ونقل برون شهری و درون شهری را داریم، ضمن آنکه در قالب قرارداد با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی سه هزار و ۶۰۰ دستگاه واگن خریداری شد و در آینده هم حدود سه هزار و ۹۰۰ دستگاه واگن به نوگان باری اضافه می شود.

 طرح کاهش مصرف سوخت درخودروهای داخلی

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: تاکنون ۱۷۵واگن در تهران و ۱۷۵ واگن در کلان شهرها وارد ناوگان حمل ونقل شده که حدود ۲۸ میلیون دلار برای تهران و حدود ۱۰ میلیون دلار برای کلان شهرها پرداخت شده است، همچنین طرحی برای کاهش مصرف سوخت در خودروهای داخلی داریم و به موجب آن از طرح تولید50 هزار دستگاه خودروی کم مصرفی حمایت می کنیم که درمقایسه با خودروهای داخلی، حداقل دو لیتر کاهش مصرف داشته باشند. با این طرح خودروهای تولید داخل کم مصرف، روانه بازار می شوند. آب نیکی با اشاره به طرح ایجاد سامانه اجرای سیستم پایش هوشمند تردد ناوگان حمل ونقل جاده ای (سپهتن) گفت: موافقت نامه ای با شرکت ملی پخش، راهداری، راهور و شرکت بهینه سازی امضا شده که به موجب آن ۳۵۰ هزار دستگاه خودروی باری برون شهری به این سامانه مجهز می شوند؛ آنها دیگر در ایستگاه پلیس توقف ندارند بلکه سوخت تخصیص یافته به آنها به صورت فنی پیمایش شده که نتیجه آن کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق است.

 نوسازی ناوگان فرسوده شهری

آب نیکی درباره طرح حمل ونقل درون شهری تصریح کرد: طبق این طرح ناوگان فرسوده شهری نوسازی شده و ۱۶ هزار دستگاه اتوبوس شهری دیزلی فرسوده با اتوبوس های گازسوز، برقی و گازوئیل سوز جایگزین می شود. همچنین جایگزینی۳۰ هزاردستگاه گازسوز درون شهری و ۱۶۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده و ۱۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت کار فرسوده با موتورسیکلت برقی و توسعه ۲۰ هزار دستگاه دوچرخه و اسکوتر صورت می گیرد. با توجه به صرفه جویی صورت گرفته، مبلغی به عنوان یارانه صرفه جویی پرداخت می شود؛ این طرح در مرحله تصویب شورای اقتصاد است.

 کمبود منابع مالی در طرح های بهینه سازی

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف در پاسخ به پرسشی درباره تأمین منابع مالی طرح های شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: هدف اصلی باید روی کاهش ۵۰ درصد شدت انرژی باشد که معادل سه تا سه ونیم میلیون بشکه نفت خام در روز است. برای رسیدن به این هدف باید دولت، مجلس و مردم پای کار بیایند. بر همین اساس تأسیس صندوق بهینه سازی مصرف انرژی را مطرح کردیم که قرار است در برنامه هفتم توسعه لحاظ شود. هم اکنون برای امسال، حساب بهینه سازی انرژی ایجاد شده است. مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: بر همین اساس از اواسط سال گذشته به فکر ایجاد صندوق بهینه سازی انرژی افتادیم تا همه منابع برای صرفه جویی سوخت در این صندوق واریز شود؛ پیشنهادی که با استقبال سازمان برنامه روبه رو شده است، اما چون به مصوبه مجلس نیاز دارد باید در برنامه هفتم توسعه لحاظ شود. آب نیکی همچنین گفت: برای اجرای طرح های بهینه سازی مصرف انرژی انتظار می رفت که سرمایه گذار بخش خصوصی وارد شود، اما با توجه به شرایط سال های گذشته و جذابیت سایر بازارها همچون سکه و دلار استقبالی از این طرح ها نشد و عملا بسیاری از طرح های بهینه سازی به دلیل نبود منابع مالی اجرایی نشدند. به اضافه اینکه محل منابع مالی ما از محل تبصره ۱۴ بودجه است که معمولا صرف هدفمندی شده و بهینه سازی اولویت ندارد. وی با تأکید بر لزوم استانداردسازی ساختمان ها ابراز امیدواری کرد تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده زیرساخت های لازم برای الگوی مصرف در مجموعه صنعت، ساختمان و حمل ونقل مصوب و ابلاغ شود. آب نیکییادآوری کرد: باید مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان هم جدی گرفته شود، زیرا برچسب انرژی مهم است؛ در این صورت خریداران ساختمان می دانند ساختمانشان چه گریدی از مصرف انرژی را دارد.