گفت وگو با رئیس خدمات مشاوره صنعت نفت
سلامت روان؛ پویایی اجتماع
سمیه راهپیما مشاوره در جایگاه دانش بشری، تعاملی است عاطفی و عقلانی بین مراجعه کننده و مشاور، به طوری که در جریان این تعامل، به مراجعه کننده کمک می شود تا پس از شناخت شرایط خود و کسب مهارت ها، همچنین گسترش توانایی های شخصی در انطباق و سازگاری با محیط اجتماعی، تصمیم های معقول و مقبولی بگیرد و در زندگی فردی و اجتماعی، شیوه ای را برگزیند که با رغبت و استعدادهایش هماهنگ باشد. سلامت روان افراد و آسودگی خیال آنها در یک مجموعه، در گرو برقراری روابط صحیح انسانی، در فضایی ایمن است. این سلامت و آسودگی خیال، نتایج مهمی در پی دارد که بهبود بخشی به نقش آفرینی افراد آن مجموعه و همچنین افزایش بهره وری سازمانی از جمله آن نتایج است. مرکز مشاوره خدمات روانشناختی صنعت نفت، به عنوان یکی از بازوهای کمکی در حوزه منابع انسانی، همواره سعی دارد با فراهم کردن شرایطی برای ارتقای سلامت روان افراد، در مسیر پیشگیری، حذف یا اصلاح عوامل سبب ساز اختلافات در خانه و محیط کار گام بردارد. این مرکز مشاوره، به منظور ارائه خدمت روانشناختی به کارکنان صنعت نفت و خانواده آنان تشکیل شده است. اهمیت سلامت روان کارکنان در مجموعه ای همچون صنعت نفت، دستمایه ای شد تا پیرامون فعالیت هایی که در مرکز مشاوره خدمات روانشناختی صنعت نفت ارائه می شود، با مریم مقدسی، رئیس این مرکز به گفت وگو بنشینیم.
سلامت جامعه و جوانی جمعیت، یکی از موضوعات مهم و تاکیدی در دولت سیزدهم است. بر همین اساس، همه سازمان ها و بخش های متولی و مرتبط در این زمینه موظف شده اند تا در این خصوص، برنامه هایی را تدوین و آنها را در دستور کار خود قرار دهند که مرکز خدمات مشاوره صنعت نفت ازجمله این بخش هاست.
رئیس مرکز خدمات مشاوره صنعت نفت با اشاره به اینکه جمعیت و جوانی آن، موضوع بسیار مهمی است که مرکز خدمات مشاوره صنعت نفت نیز به آن توجه بسیار دارد، می گوید: این مرکز بنا بر مسؤولیتی که در قبال کارکنان صنعت نفت عهده دار است، تلاش می کند با پیاده سازی برنامه هایی، در این مسیر گام بردارد.
از این رو در هفته موسوم به جمعیت، برنامه یک روزه ای را با همکاری امور ورزش و امور بانوان شرکت ملی نفت ایران در مجتمع ورزشی_ آموزشی محمودآباد برای کارکنان برگزار کردیم. در این گردهمایی ، مرکز خدمات مشاوره صنعت نفت، همایشی را با عنوان «هویت عشق در خانواده» برگزار کرد و 24 اردیبهشت ماه هم که از سوی ستاد ملی جمعیت، با عنوان رسانه و جوانی جمعیت نامگذاری شده بود، به برگزاری همایش «خانواده، نسل جدید و رسانه» در سال شهید بهشتی وزارت نفت اقدام شد.
استقرار مشاوران مرکز در باشگاه های شرکت نفت نیز یکی دیگر از برنامه های هفته جمعیت بود، ضمن آنکه هفته آتی استقرار مشاور و برگزاری دوره های آموزشی در محمودآباد نیز در دستور کار قرار دارد.
وی می گوید: در سال گذشته دو دوره با عنوان «مهارت های پیش از ازدواج» و «انتخاب آگاهانه، زندگی صمیمانه» برگزار شد. دوره اول شامل مهارت های حل تعارض، حل مسأله، نقش خانواده و زوج، آموزش مهارت های مدیریت مالی و... بود و کارگاه «انتخاب آگاهانه، زندگی صمیمانه» نیز شامل آشنایی، دوران عقد، ازدواج های پر ریسک، خواستگاری و... بود.
برگزاری دوره مشاوره در مناطق عملیاتی
مریم مقدسی با بیان اینکه پیشنهاد استقرار مشاور و برگزاری دوره های آموزشی در مناطق عملیاتی نیز از برنامه های آتی مرکز است، ادامه می دهد: در مناطقی مثل شهرک جم که خانواده های سه شرکت نفت، گاز و پتروشیمی در آنجا ساکن هستند، حضور مشاور و برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان و خانواده های آنها، می تواند راهگشای حل بسیاری از مسائل باشد.
رئیس مرکز خدمات مشاوره صنعت نفت ادامه می دهد: کارکنان اقماری14روز را به دور از خانواده و به لحاظ کاری در شرایط سخت کار می کنند که به این دلیل دچار فرسودگی و برخی مشکلات ناشی از آن می شوند، از این رو باید برای رفع آن به مشاور مراجعه کنند. گاهی شنیدن حرف هایشان می تواند مشکلات روحی آنها را کاهش دهد. این دسته از کارکنان ممکن است در تعامل و ارتباط با همسر و فرزندانشان دچار مشکل شوند،بنابراین شرکت در دوره های آموزشی به همراه خانواده شان می تواند به آنها در رویارویی با مشکلات کمک کند.
پرداخت 30 درصد هزینه مشاوره
او در ادامه به پراکندگی موقعیت جغرافیایی شهر تهران اشاره می کند و می گوید: در حال حاضر با 5 مرکز در سطح شهر تهران قرارداد داریم و همکاران رسمی تنها با پرداخت30درصد از هزینه مشاوره طبق تعرفه، از خدمات مرکز طرف توافق استفاده کند. امیدوارم که تا پایان امسال همکاران قراردادی نیز در این چرخه قرار گیرند.
ارتقای سامانه مرکز خدمات مشاوره
مقدسی در بخشی دیگر به سامانه مرکز خدمات مشاوره صنعت نفت و ایجاد شرایط بهتر برای سهولت در استفاده کارکنان از خدمات این مرکز اشاره و تصریح می کند: سامانه مرکز خدمات مشاوره از سال 1397تاسیس شد و کارکنان صنعت نفت در بستر اینترنت می توانند درخواست های خود را ثبت کنند. امسال سعی کرده ایم این سیستم را ارتقا دهیم تا زمینه ای فراهم شود که وقتی معرفی نامه ای از سوی مرکز مشاوره ارسال می شود، همزمان لینک آن به مراکز خدمات طرف قرارداد نیز ارسال و پیامک آن فعال شود.
او می گوید: فاز دوم ارتقای سامانه که امیدواریم از شهریورماه آغاز شود، اتصال بخش مالی مراکز طرف تفاهم با مرکز مشاوره صنعت نفت و مرتبط با یکسان سازی پرداخت هزینه هاست. مراحل تامین مالی PORTAL.NIOC.IR در بستر اینترنت است و از خانه نیز می توان درخواست کرد.
مقدسی درباره سختی ها و مشکلات پیش روی مرکز خدمات مشاوره صنعت نفت می گوید: برخی اوقات پروسه تامین منابع مالی طولانی می شود، اگر به مرکز تفویض اختیار شود، این جریان کوتاه تر خواهد شد.
رئیس مرکز خدمات مشاوره صنعت نفت با تاکید بر نقش و جایگاه مرکز خدمات مشاوره صنعت نفت، اظهار می کند: هنوز جایگاه مرکز مشاوره برای برخی مدیران ارشد سازمان بخوبی شناخته نشده است و بخشی از انرژی این مرکز صرف همین موضوع می شود.
مقدسی در پایان به همراهی و حمایت مشاور امور بانوان وزارت نفت و مشاور امور زنان شرکت ملی نفت ایران اشاره و از زحمات آنان تشکر و قدردانی کرد.