حکمت های حسینی

تو همان روزهایی هستی که سپری می کنی

امام حسین (ع) فرمودند: «یَا ابنَ آدَمَ! اِنَّما اَنتَ اَیّامٌ، کُلَّما مَضییَومٌ ذَهَبَ بَعضُک؛ای فرزند آدم! تو همان روزهایی هستی که سپری می کنی.  هر روزی که می گذرد، بخشی از وجود تو از دست می رود. » (ارشادالقلوب، ج ۱، ص ۴۰)

شرح حدیث:

از سفارش های مهم فرزانگان و حکیمان، استفاده از فرصت و غنیمت شمردن عمر و توجه دادن به گذشت سریع زمان است.

«سرمایه عمر» بسیار ارزشمند است . برخی این در گرانمایه و گوهر کمیاب را به راحتی از دست می دهند و در آینده، حسرت می خورند و احساس ندامت می کنند که چرا قدر عمر را ندانستند و آن را بیهوده تلف کردند.

امام حسین(ع) در این حدیث، حقیقت آدمی را همان روزها و فرصتهایی می شمارد که به نام «عُمر» در اختیار دارد و هر روز که می گذرد، بخشی از وجود انسان از دست می رود و همچون شمعی است که به تدریج می سوزد و آب می شود، تا به آخرین شعله برسد و خاموش شود.

بسیارند کسانی که در آخر عمر، با حسرت و پشیمانی می گویند:

عمر بگذشت به بی حاصلی و مسخرگی                چه توانی که ز کف دادم مفت؟!

من نفهمیدم و کس نیز مرا هیچ نگفت               قدرت عهد شباب، می توانست مرا تا به خدا پیش برد

لیک، بیهوده تلف گشت جوانی، هیهات...»

پند آن حضرت این است که عمر را یک سرمایه بدانیم و گذشت آن را جدی بگیریم و بکوشیم از لحظه لحظه آن بهره ببریم.  سعادت اخروی ما، در گرو استفاده درست از عمر دنیوی ماست.  وقتی فرصت از دست رفت، به هیچ قیمتی این آب رفته، به جوی برنمی گردد.

 

 

اهمیت زیارت اربعین

مروری گذرا بر روایات پیامبر(ص) واهل بیت(ع) به خوبی نشان می دهد که از منظر فرهنگ ناب شیعه، زیارت امام حسین(ع)، گریه و سوگواری بر مصائب آن امام و بزرگداشت ایام شهادت آن حضرت و یاران مظلومش، از جایگاه بلند و برجسته ای برخوردار است.   روایات معتبر اسلامی از اهمیت این مسئله و تأکید پیشوایان دین بر زنده نگهداشتن یاد و خاطره جانبازی های شهیدان کربلا حکایت می کند؛ تعابیری که در روایات ما در این باره وارد شده و پاداش های گوناگونی که بر این امر مژده داده شده، بسیار شگفت انگیز است.  امام صادق(ع) فرمود: خداوند خیر هر کس را بخواهد، دوستی امام حسین(ع) و دوستی زیارت او را در دلش می افکند و برای هر کس بد بخواهد، بغض امام حسین (ع) و بغض زیارت او را در قلبش قرار می دهد.   امام رضا(ع) فرمود: هر کس اباعبدالله را در کنار نهر فرات زیارت کند، مانند کسی است که خداوند را در بالای عرش زیارت کرده است.   محمد بن مسلم از امام باقر(ع) روایت کرده است که فرمود: اگر مردم می دانستند چه برکاتی در زیارت امام حسین (ع) نهفته است، از اشتیاق زیارت او می مردند و نفس هاشان از حسرت به شماره می افتاد! گفتم مگر چه برکاتی در زیارت امام حسین(ع) نهفته است؟ امام(ع) فرمود: هر کس امام حسین(ع) را از روی اشتیاق زیارت کند، خداوند پاداش هزار حج مقبول و هزار عمر پاکیزه و پاداش هزار شهید از شهدای بدر و پاداش هزار روزه دار و ثواب هزار صدقه مقبول و پاداش آزادی بنده ای که برای خدا آزاد شده باشد، برای او مقرر می فرماید! روایات اهل بیت(ع) در فضیلت زیارت امام حسین(ع) از راه دور و نزدیک در حد تواتر معنوی و دست کم در حد روایات مستفیض است، این امر جای شکی باقی نمی گذارد که زیارت آن امام همام از بزرگ ترین موجبات قرب الی الله است و هیچ عمل مستحبی در فضیلت به پای آن نمی رسد. امامان اهل بیت(ع)، هم در گفتار و هم در رفتار بر این موضوع مهم تأکید کرده اند، آن بزرگواران از هر فرصت و به هر بهانه بهره می جستند تا یاد و خاطره حضرت سیدالشهدا و اصحابش زنده تر و پویاتر شود و غبار گذر زمان و سایه سنگین دشمنی ها بر آن ننشیند و نیفتد.   حجت الاسلام احمدرضا دردشتی مدیر گروه شبهه شناسی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم، اهمیت موضوع پیاده روی اربعین و دلایل آن را تشریح کرده است.

 مفهوم «اربعین» در منابع دینی و فرهنگی

واژه «اربعین» به معنای چهل در ادب اسلامی جایگاه برجسته ای دارد، همچنان که در ادب فارسی هم به این معنا توجه شده است، عدد اربعین در قرآن کریم از ویژگی خاصی برخوردار است.  مثلاً خداوند متعال وقتی با حضرت موسی(ع) برای دریافت الواح تورات وعده مناجات و عبادت می گذارد، ابتدا سی شب و سپس با 10 شب دیگر آن را کامل می کند؛ یعنی حضرت موسی(ع) پس از چهل شب مناجات با خداوند توفیق می یابد الواح تورات را از خداوند دریافت کند! «و با موسی سی شب وعده گذاشتیم و آن را با ده شب تمام کردیم.  پس او مدت زمان مناجات با پروردگارش را در چهل شب تمام کرد».  در آیه ای دیگر، چهل سالگی مقطع کمال عقلی و رشد معنوی انسان ها معرفی شده است: «و احسان به پدر و مادر را به انسان سفارش کردیم، مادرش او را با ناخوشی باردار شد، با ناخوشی (سختی) بر زمینش نهاد و دوران بارداری و از شیر گرفتنش، سی ماه است تا آن هنگام که به بالاترین حد از رشد خود و چهل سالگی رسید، گفت: خداوندا! یاری ام ده تا نعمتت را سپاس گزارم؛ نعمتی که بر من و پدر و مادرم انعام کردی و عمل صالحی که تو از آن خشنودی، انجام دهم و کار را درباره فرزندانم به سامان کنی؛ یقیناً به سوی تو بازگشتم و من از تسلیم شدگانم»!

 اربعین در روایات اسلامی

در روایات اسلامی هم عدد اربعین (چهل) منزلت و سر خاصی دارد.  امام صادق(ع) فرمود: هر کس چهل حدیث از احادیث ما را حفظ کند، خداوند در روز قیامت او را عالمی فقیه برانگیزد.  پیامبر اکرم(ص) فرمود: هر کس چهل روز از حلال بخورد، خداوند قلب او را نورانی کند.  جالب است بدانیم که پیامبر اکرم(ص) در چهل سالگی به رسالت مبعوث شد.  توبه حضرت آدم پس از چهل روز گریه و زاری به درگاه خداوند پذیرفته شد.  کسی که شراب بنوشد تا چهل روز نمازش مقبول نیست.  کسی که چهل روز گوشت نخورد، ذهنش کند شود...  این گونه روایات که شمار آن هم بسیار است، از اهمیت عدد اربعین و اسرار نهفته در آن حکایت می کند.

     اربعین در فرهنگ فارسی و فرهنگ شیعی

عدد اربعین در فرهنگ فارسی هم مورد توجه بوده است.  کلمات مرکبی مانند چهل دختر، چهل چراغ، چهل قلندر، چهل اختران، چهل ستون، ...  در شعر و ادب فارسی و نیز فرهنگ عامه مردم، اهمیت عدد چهل در فرهنگ ایرانی را نشان می دهد.

حافظ می فرماید:

چهل سال رنج کشیدیم و عاقبت        تدبیر ما به دست شراب دوساله بود

شاید یکی ازعوامل برجسته شدن و اهمیت یافتن اربعین حسینی در میان دوستان اهل بیت(ع) روایت مشهوری است که از امام عسکری(ع) نقل شده است: علامات مؤمن (شیعه) پنج چیز است:

51 رکعت نماز در شبانه روز (17 رکعت واجب و 34 رکعت نافله)، زیارت اربعین، قرار دادن انگشتری در دست راست، پیشانی بر خاک مالیدن و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در نماز.  در این روایت امام عسکری(ع) زیارت اربعین را یکی از نشانه های شناخت شیعیان اهل بیت معرفی می کند.   توجه عمیق و جامع به حوادث عاشورا تا اربعین می تواند تا حدی سر این امر را آشکار کند.  اربعین مقطع پایان یافتن اسارت اهل بیت(ع)، کامل شدن رسالت حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در رسوا ساختن یزیدیان و رساندن پیام خون سرخ حسین به گمراهان کوفی و شامی است، چه اربعین را آغاز حرکت آنها از شام بدانیم و چه زمان رسیدنشان به کربلا.  اما از دیگر سو اربعین، مبدأ حرکت جوشنده و تمام ناشدنی تبلیغ و ترویج فرهنگ حسینی هم هست.  از اربعین به این سو است که تمام همت و تلاش امامان اهل بیت و شیعیان و دوستانشان صرف زنده نگه داشتن یاد و خاطره امام حسین(ع) و ورود به مبارزه ای فرهنگی علیه نظام ستمکار اموی و پس از آن نظام عباسی و همه نظام های ستمگر در طول تاریخ است.

 اربعین؛ آغاز نبرد با طاغوت های زمانه

پیام اربعین، پیام پیروزی حق بر باطل و خون بر شمشیر و آغاز شکل جدیدی از نبرد فرهنگی با طاغوت های زمانه است.  حادثه عاشورا و بر زمین ریختن خون های پاک امام حسین(ع) و یاران قهرمانش، بهترین انرژی و سرمایه برای چنین مبارزه تمام ناشدنی و مستمر تا قیام قیامت است.

خواندن زیارت اربعین، زیارت کردن امام حسین(ع) در روز اربعین و پاسداشت چنین روزی در میان شیعیان اهل بیت(ع) یکی از برجسته ترین عوامل تقویت هویت شیعی است.  از اربعین است که هویت شیعی جان و قالبی تازه می گیرد و با استمداد از نیروی شگرف عاشورا، ظهور پرقدرتی را در عرصه های سیاسی و فرهنگی و نظامی از خود نشان می دهد.  اربعین آموزنده این تفکر الهی است که اگر چه باطل مانند کف روی آب ممکن است کوتاه زمانی به جولان و هیجان، افکار عمومی را در دست گیرد و حق طلبان را گرفتار قتل، اسارت و انواع بلاها کند، اما عاقبت نیک و پیروزی از آن حق و حق طلبان خواهد بود.

شیعه با پاسداشت اربعین، پیروزی امام حسین و یارانش را فریاد می زند.  اگر چه در عاشورا در غم شهادت امام و یارانش می گرید و از جنایت هایی که بر اهل بیت رفته است، مویه می کند، اما در اربعین، نتیجه شهادت طلبی و جانبازی امام و اهل بیتش را به نظاره می نشیند.  اربعین، شایسته تکریم و بزرگداشت است؛ زیرا اربعین، ثمره عاشوراست و آنچه امام حسین(ع) در عاشورا آغاز کرد، در اربعین به بار می نشیند.

 

عطر ماندگار: بیانات مقام معظم رهبری

حماسه راهپیمایی اربعین

یکی از مصادیق قوت را امروز دنیای اسلام دارد مشاهده می کند و آن، راهپیمایی اربعین است؛ وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّة.  راهپیمایی اربعین قوت اسلام است، قوت حقیقت است، قوت جبهه مقاومت اسلامی است که این جور اجتماع عظیم میلیونی راه می افتند به سمت کربلا، به سمت حسین(ع)، به سمت قله و اوج افتخار فداکاری و شهادت که همه آزادگان عالم باید از او درس بگیرند.

 21/07/1398

 

 

 

 تبریک رئیس شورای عالی فرهنگی وزارت نفت به مناسبت سالروز بازگشت آزادگان به میهن

مهدی علی مددی، معاون وزیر و رئیس شورای عالی فرهنگی وزارت نفت با پیامی ۲۶ مرداد ماه سالروز ورود آزادگان را به ایران اسلامی گرامی داشت.

متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

۲۶ماه مرداد ماه یادآور روزهایی پر از افتخار و عزت برای ملت سرافراز و مقاوم ایران است، یادآور پیروزی بعد از مقاومت، نصرت بعد از شکست، افتخار بعد از محنت و رهایی از ظلم و اسارت.  یادآور پیروزی بزرگمردانی که برای همیشه قهرمان ملت و کشور بودند، سال های سختی و شکنجه را استوار بر عهد خود با امام و شهدا با استقامت و پایمردی بی نظیر در برابر ظلم آشکار گذرانده بودند و قامت خم نکرده و عزتمندانه، پر از درد و سختی اما سرافراز به آغوش میهن بازگشتند.   اینجانب از طرف خود و تمامی غیورمردان صنعت نفت ایران، این روز بزرگ را به تمامی آزادگان پرافتخار علی الخصوص آزادگان بزرگوار صنعت بزرگ نفت تبریک گفته و توفیق خدمت گزاری به این عزیزان را در تمام دوران زندگی از خداوند متعال خواستارم.

 

محکومیت حادثه تروریستی حرم شاهچراغ

رئیس شورای فرهنگی منطقه ۲صنعت نفت با صدور پیامی حمله تروریستی به حرم شاه چراغ محکوم کرد.

علی اکبر میدان شاهی در این پیام ضمن محکوم کردن حمله تروریستی به حرم شاه چراغ(ع) و ابراز همدردی با خانواده های حادثه دیده از تلاشگران مقتدر و حافظان عرصه امنیت، پیگیری دقیق ابعاد آن و نیز انتقام سخت از آمران و بانیان این حادثه تروریستی را خواستار شد.