حکمت های رضوی

  بهره گیری از دنیا  تا حدی که ...

امام رضا(ع) فرموده اند: إجعَلُوا لاَنفُسِکُم حَظًّا مِنَ الدُّنیا، بِاعِطائِها مَا تَشتَهی مِنَ الحَلالِ و ما لَم یَنَلِ المُرُّوةُ و لا سَرفَ فیهِ، وَاستَعینوُا بِذلِکَ عَلی اُمُورِ الدّینِ: برای خودتان بهره ای از دنیا قرار دهید، به اینکه خواسته های دل را از حلال برآورده سازید تا حدی که مروت را از بین نبرد و اسراف در آن نباشد. به این وسیله در کارهای دین، کمک بجویید. (فقه الرضا علیه السلام، ص ۳۳۷)

شرح حدیث

دنیا، تجارت خانه اولیای خداست. در تجارت خانه باید سود برد. سود این تجارت آن است که از دنیا و مال و امکانات دنیوی بهره بگیریم و آخرت خویش را آباد کنیم. به این صورت، دنیا را به آخرت و مادیات را به معنویات تبدیل کرده ایم.

در سخنی از امام علی(ع) آمده است:

مال و فرزندان، کشت دنیایند و عمل صالح، کِشت آخرت است و گاهی خداوند، هر دو را برای برخی جمع می کند.این همان دعای قرآنی است که حسنه دنیا و حسنه آخرت را از خدا می طلبیم. پس هم باید از دنیا بهره گرفت، در حدی که مروت از بین نرود و به اسراف و گناه کشیده نشود، هم باید به فکر خانه آخرت بود و هم با عمل صالح آن را آباد کرد.

سرکوب کردن امیال نفسانی و ترک دنیا در آموزه های دینی نیست؛ بلکه استفاده  صحیح از دنیا و دنیا را وسیله آبادی دین و آخرت قرار دادن، توصیه  پیشوایان دینی است.

امام کاظم(ع) فرموده است:

بکوشید که زمان شما چهار قسمت باشد: ساعتی برای مناجات با خدا، ساعتی برای امور زندگی و تأمین معاش، ساعتی برای معاشرت با برادران خوب و مطمئن و ساعتی هم برای لذت حلال.

 

آغاز امامت حضرت ولی عصر

مهمترین وظایف شیعیان در عصر غیبت

9 ربیع الاول، مصادف است با آغاز امامت حضرت مهدی(عج)، امام بزرگ و امید مستضعفان جهان. او خواهد آمد و جهان را از عدل و داد پر خواهد کرد، همانگونه که از ظلم و جور، پر شده است. ولایت امام زمان(عج) به عنوان سرپرستی و حاکمیت وی بر افراد جامعه است و این ولایت، رکن و اساس دین و همچنین کلید گشایشگر و راهنمای انسان مسلمان در همه ابعاد دین است.

در کتاب شریف «مکیال المکارم» به 80 مورد از وظایف منتظران اشاره فرموده شده است. در این مجال به طور اختصار به برخی از آنها اشاره می کنیم.

  دعا برای امام زمان (عج) و خود

دعا برای امام زمان(عج) و خودمان تا به معرفت حضرتش نائل شویم؛ موضوعی که ائمه هدی علیهم السلام همواره بر آن تاکید داشته اند. امام صادق(ع) دعایی به «زراره» تعلیم کردند و فرمودند: «... اگر زمان غیبت را درک کردی، چنین دعا کن: اللهم عرفنی نفسک فإنک إن لم تعرفنی نفسک لم أعرف نبیک. اللهم عرفنی رسولک فإنک إن لم تعرفنی رسولک لم أعرف حجتک. اللهم عرفنی حجتک فإنک إن لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی» (منتخب الاثر ـ آیت الله صافی گلپایگانی حدیث یک، ص 501 ـ به نقل از غیبت نعمانی، کافی، کمال الدین)، همچنین دعاهای دیگری که در کتب ادعیه و زیارات به آن اشاره شده، بخصوص دعای معروف «اللهم کن لولیک الحجه ابن الحسن ...» که بحمدالله در بین جامعه شیعه بسیار معروف و مشهور است.

    شناخت صفات و سیره امام(ع)

بدیهی است که یک عاشق دلباخته امام و یک منتظر واقعی، باید بداند که محبوبش از چه صفاتی برخوردار است و چه سیره و روشی را در زندگی و سایر شئون آن دارد. در این خصوص، مطالعه آیات و روایات فراوانی که در ارتباط با وجود مقدس حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف بیان شده، بسیار سودمند است.

   رعایت ادب در همه موارد

امامی که واجب الاطاعه و حجت خدا بر تمامی اهل زمین است، نامش محترم و یادش بسیار گرامی است. او پیشوای همه و چشم بینای خدا در بین مخلوقات اوست. روزیِ اهل زمین به یمن وجود اوست و هر کس که به مرتبه ای از مراتب کمال می رسد از پرتو عنایات حضرت حق است که از مسیر امامت به ما رسیده است.

   عشق و علاقه نسبت به حضرت

مرحوم سیدعبدالکریم کفاش، هفته ای یک مرتبه به محضر آن حضرت مشرف می شد. او در ری در جوار حضرت عبدالعظیم حسنی می زیست. در یکی از تشرفاتش، حضرت از او می پرسند: سیدعبدالکریم! اگر ما را نبینی، چه خواهد شد؟ پاسخ می دهد: آقا حتما می میرم. حضرت در پاسخ فرمودند: اگر چنین نبودی، ما را نمی دیدی. (مشعل هدایت ج 2، ص 129 ـ مبحث امکان تشرف ـ از استاد حاج شیخ حسین گنجی)

   علاقه مند کردن دیگران به امام زمان(عج)

طبیعی است که هر کس به چیزی علاقه مند باشد، درصدد تبلیغ و ترویج آن برآمده و آن را به دیگران معرفی خواهد کرد، چه رسد به اینکه وجود مقدس خاتم الاوصیا عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد.

   انتظار فرج

امام صادق(ع) فرموده اند: «بخشی از ویژگی های ائمه علیهم السلام عبارت از تقوی، پاکدامنی، خیرخواهی و صبر در انتظار فرج است.» (منتخب الاثر، آیت الله صافی، ص 498، به نقل از بحارالانوار) در بسیاری از احادیث درباره انتظار فرج بیان شده که هرگاه یکی از منتظران حضرت به رحمت الهی رفت، چنان است که در میان سپاه امام  یا در میان چادر (خیمه) حضرت به شهادت رسیده است. در بعضی روایات تعبیر شده که چنین شخصی، مثل کسی است که با رسول خدا(ص) در برابر کفر جهاد کرده باشد.

   وظایف دیگر

اظهار علاقه وافر برای ملاقات با آن حضرت، ذکر فضایل و مناقب آن حضرت و شرکت در مجالس امام شناسی، صدقه برای سلامتی امام زمان(عج) و همچنین بجا آوردن حج و عمره و زیارت مشاهد مشرفه به نیابت از امام. اعمالی که به نیابت از امام زمان(عج) بجا آورده می شود، در واقع هدیه ای از جانب عاشقان و شیفتگان به ایشان است. استغاثه به وجود مقدس امام(عج) که در بعضی روایات از آن بزرگوار به «غیاث المضطر المستکین» تعبیر شده، یکی دیگر از وظایف شیعیان در عصر غیبت است.

   توسل و استغاثه بر اهل البیت(ع)

 توسل بر اهل بیت(ع) سیره دائمی بزرگان، صلحا و علما شیعه بوده و حتی ائمه هدی علیهم السلام نیز به وجود مقدس ایشان توسل می جسته اند.مرحوم عاملی در روایتی نقل می کنند، هنگامی که حضرت زهرا سلام الله علیها بین دیوار و در مجروح شدند، به دنبال علی(ع) بودند و ناله «یا ابن الحسن» سرمی دادند و به وجود مقدس امام عصر حضرت حجه بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف استغاثه جستند.

    تجدید بیعت با امام(ع)

 براساس پاره ای از روایات، تجدید بیعت بعد از هر نماز واجب یا در هر جمعه مستحب است.(مکیال المکارم و منتخب الاثر) و در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده که «هر کس بعد از نماز صبح و بعد از نماز ظهر بگوید: «اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم، نمی میرد مگر آنکه حضرت را ببیند و بشناسد.»(بحارالانوار، ج 86، ص 77، باب 39)

    اجتناب از محارم

 کسی که منتظر واقعی است، باید از آنچه که امام زمانش کراهت و تنفر دارد، اجتناب کرده و هر عملی را که در تقرب او موثر است، به خاطر رضای محبوب و ارتباط روحی با او انجام دهد. مرحوم شیخ طوسی (متوفی 460 هـ ق) در «تجریدالاعتقاد» می نویسد: «وجوده لطف و عدمه منا»، یعنی وجود حضرت لطف و عنایت بر ماست و غیبت ایشان به خاطر اعمال و رفتار بد ماست .

گفتم که روی خوبت از من چرا نهان است

گفتا تو خود حجابی ورنه رخم عیان است

گفتم که از که پرسم جانا نشان کویت

گفتا نشان چه پرسی آن کوی، بی نشان است

علی(ع) فرموده اند: «زمین خالی از حجت خدا نیست، لکن خداوند متعال، خلقش را از اینکه حجت را بشناسند، نابینا و محروم می کند و این به خاطر ظلمی است که بر خودشان روا داشته اند.»(بحارالانوار، ج51، ص113)»

ظلم و جور با بصیرت سنخیت ندارد و کسی که در کلاس گناه و معصیت به سر می برد، هم سنخ با اولیای خدا نیست. از این رو دیده اش از شناخت حضرت نابیناست.»(مشعل هدایت، ج2، ص126، مقاله امکان تشرف)

حضرت مهدی(عج) در توقیعی چنین می فرمایند: «فما یحبسنا عنهم إلا ما یتصل بنا مما نکرهه و لانوثره منهم» یعنی محبوس نکرده ما را از دوستان، مگر خبرهای ناگواری که همواره از ناحیه آنان به ما می رسد که ناخوشایند است، درحالی که ما آن کارها را از ایشان نخواستیم.(احتجاج طبرسی، ج2، ص322)

    دوستی با صالحان

 دوستی با دوستان حضرت باعث تقرب و جلب خشنودی ایشان است. همچنین ادخال سرور مؤمنین و محبان اهل بیت علیهم السلام و همچنین رفع حوایج آنان نیز از وظایف منتظران عصر ظهور شمرده شده؛ چراکه آن حضرت همانند اجداد طاهرینش باب الحوایج هستند. قرآن کریم در وصف یاران حضرت ختمی مرتبت می فرماید: «محمد رسول الله والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم» یعنی محمد رسول خدا(ص) و کسانی که با او هستند، علیه کفار بسیار خشن،اما با یکدیگر بسیار مهربانند. و همچنین امر خدای حکیم که می فرماید: «کونوا مع الصادقین»، یعنی همواره با افراد راستگو همنشین باشید.

 

عطر ماندگار: بیانات مقام معظم رهبری

اتحاد بین مسلمین با پیروی از رسول خدا

ما باید ... به این مسأله «اتحاد بین مسلمین» فکر کنیم؛ امروز دشمن درست نقطه مقابل این را می خواهد. یک بذر فاسد سلول سرطانی را در این منطقه به وجود آوردند به نام رژیم صهیونیستی که اینجا پایگاه غرب دشمن اسلام باشد؛ ... دارند کاری می کنند که این وجود مضر، این سلول سرطانی رشد یافته، از عنوان «دشمنی» خارج بشود و بیشتر بین کشورهای منطقه اختلاف بیندازد. همه جا دارند تصرف می کنند. این عادی سازی ها، یکی از بزرگ ترین خیانت هایی است که به اسلام و مسلمین دارد می شود؛ ایجاد افتراق، ایجاد اختلاف. دشمن این جور است دیگر؛ دشمن دائم مشغول است. ما باید از روز ولادت، این جور استفاده ای بکنیم: لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللَهِ اُسوَةٌ حَسَنَة؛... و لذاست که ما در جمهوری اسلامی این روز را روز عید قرار دادیم، روز وحدت قرار دادیم؛ یعنی از 12 ربیع الاول که روایت اهل سنت برای ولادت پیغمبر است تا 17 ربیع الاول که روایت شیعه است، بین این دو را ما یک هفته جشنی قرار دادیم و اسمش را هم گذاشتیم «هفته ی وحدت.»

22/ 07/1401