داستان مازوت سوزی درنیروگاه ها تکراری شده است!
پایش سوخت با فیلتر سختگیرانه استاندارد
مشعل هر ساله و با آغاز فصل سرما میهمانی ناخوانده و ناخوشایند به نام «آلودگی هوا» به اوج می رسد و به موضوعی پردغدغه و البته پردردسر برای مسئولان و مردم تبدیل می شود؛ موضوعی کهنه که از دیرباز به آن توجه و پرداخته شده و هر زمان نیز نوک تیز پیکان حمله، عامل «سوخت» را نشانه می رود و آن را به عنوان متهم ردیف اول معرفی می کند. جواد اوجی، وزیر نفت بارها براین موضوع تاکید کرده است که فراورده های نفتی تولیدی پالایشگاه ها، پیش از تحویل به شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران(متولی توزیع) در آزمایشگاه های صنعت نفت، کیفیت سنجی سختگیرانه می شود و این شرکت نیز با پایش مجدد، آن را روانه بازار مصرف می کند، ضمن اینکه نباید نقش فیلترهای سختگیرانه سازمان استاندارد و شاخص های آلودگی را هم ازنظر دور داشت، اما گویا تلاش می شود چرخش این توپ گرد تنها در میدان صنعت نفت دیده شود و نه در زمین جاهای دیگر! موضوعی که گاه با اظهارنظرهای بی پایه و اساس همراه می شود و این بار هم همانند قبل، کیفیت سوخت تحویلی به نیروگاه ها و مازوت سوزی کانون توجه قرار گرفت و وزارت نفت متهم شد که در نیروگاه های کلانشهر تهران مازوت مصرف می شود؛ موضوعی که البته جعفر سالاری نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفت ایران در نشستی که چندی قبل با همین مضمون برگزار شد، آن را رد کرد و خواستار آن شد تا مسئولان اگر در این زمینه ادعا و اظهارنظری دارند، بر اساس مستندات مستدل صحبت کنند، زیرا اظهارات بی اساس در مورد آلودگی هوا جز اینکه دغدغه خاطر برای مردم ایجاد کند، نتیجه ای ندارد و خوب است که مسئولان به این امر واقف باشند که کیفیت فراورده های تولیدی پالایشگاه ها به ویژه بنزین و گازوییل بر اساس استانداردهای تعیین شده، مدام پایش و ارزیابی می شود.
آلودگی هوا خیال دست کشیدن از سر پایتخت را ندارد و همچنان حریف می طلبد. این میهمان ناخوانده که هر ساله با شروع فصل سرما به اوج می رسد، چنان شرایط نگران کننده ای را برای تهران و تهران نشینان رقم زده که گویا خلاصی از آن نیست.در میان انبوه اظهارنظرها درباره آلودگی فزاینده هوا، این وزارت نفت است که براساس گمانه زنی ها، به مازوت سوزی نیروگاه ها به عنوان متهم ردیف اول شناخته می شود، غافل از آنکه تردد افزون بر 25 میلیون دستگاه انواع خودرو که بیش از 11 میلیون دستگاه آن در مرز فرسودگی قرار دارند، نادیده انگاشته شده است و برخی مدیران حتی نمی خواهند به این باور اذعان داشته باشند که باید فکری به حال زیرساخت های حمل ونقل عمومی شهر تهران نیز شود، ضمن اینکه ترک فعل خودروسازها هم ریه شهر را چنان از آلودگی پر کرده که گریزی از آن نیست.
یک اظهارنظر بی اساس
در هفته های اخیر اظهارنظری مطرح شد مبنی بر اینکه منشا و مقصر اصلی آلودگی هوای شهر تهران، مازوت سوزی در نیروگاه هاست. اظهارنظری شگفتی آور که در همان آغاز از سوی مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی بی پایه و اساس خوانده و قویا رد شد و تعجب آورتر اینکه چرا گاهی مسئولان بدون داشتن اسناد معتبر، اظهاراتی این چنین نا مستند مطرح می کنند و با نشر اکاذیب، زمینه ساز تشویش اذهان عمومی می شوند. سالیان متمادی است که در نیروگاه های اطراف شهر تهران مازوت سوزانده نمی شود و این دوستان نمی خواهند این موضوع را هضم و چاره کار را در جایی دیگر بیابند و امنیت روانی جامعه را به خطر نیندازند.
مستند ارائه کنید
پیرو این اظهارنظر ناصحیح، جعفر سالاری نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران در نشست با اصحاب رسانه به منظور روشنگری بیشتر در این خصوص با انتقاد از نحوه اظهارات برخی مسئولان درباره آلودگی هوا و مازوت سوزی در نیروگاه های تهران گفت: خواهشم این است کسانی که در این زمینه اظهاراتی را مطرح می کنند، مستند هم ارائه دهند، اینکه صرفا صحبتی شود، آن هم نه براساس دلیل و مدرک، جز اینکه دغدغه ای برای هموطنان ایجاد کند، ثمری نخواهد داشت.وی افزود: اینکه وزارت نفت را مسبب آلودگی هوا جلوه دهیم و فقط عملکرد این سازمان را نشانه برویم و اعلام کنیم که نفت به تکالیف خود عمل نمی کند، کار درستی نیست.مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران گفت: اجازه ای برای استفاده از نفت کوره در نیروگاه های تهران و همین طور البرز نداریم، سال های قبل هم وضع به همین منوال بوده است، همچنین برنامه ای برای استفاده از این سوخت در زمستان نخواهیم داشت.
بنزین و گازوییل استاندارد یورو دارد
سالاری نسب همچنین درباره اینکه فراورده بنزین و گازوییل توزیعی در همه کلانشهرها کاملا مطابق با استانداردهای تعیین شده است، گفت: این اطمینان خاطر را به همه هموطنان عزیزمان می دهم که کیفیت بنزین و نفت گاز توزیعی براساس استانداردهای تعیین شده است و خواهشم از همه کسانی که نسبت به کیفیت این فراورده ها دغدغه دارند این است که به هر جایگاه و مجاری عرضه که می خواهند مراجعه و این فراورده ها را به لحاظ کیفی بررسی و ارزیابی کنند.وی کیفیت بنزین یورو را قابل قبول و حتی بهتر از بنزین سوپر خواند و افزود: اداره استاندارد مدام در حال نمونه برداری و ارزیابی فراورده های توزیعی است و هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد، بنزین و نفت گاز (گازوییل) توزیعی بر اساس استاندارد یورو است و آلودگی به همراه نخواهد داشت، بر اساس آخرین ارزیابی های سیستم های نظارتی، میزان گوگرد موجود در نفت گاز به زیر (PPM) 10 است و دقیقا بر اساس استانداردهای موجود توزیع می شود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران با بیان اینکه هم اکنون نفت گاز در همه پالایشگاه های فعال کشور به میزان کافی و لازم تولید می شود، گفت: توزیع نفت گاز در جایگاه های عرضه سوخت بیش از نیاز حمل ونقل کشور است و از طرفی صادرات نفت گاز که نداریم، بنابراین دلیلی برای توزیع نشدن این فراورده در کشور وجود ندارد.
رسانه ها مطالبه گری کنند
سالاری نسب همچنین با اشاره به حواشی اخیر ایجاد شده در زمینه مازوت سوزی در تهران، مطالبه گری از خبرنگاران و اصحاب رسانه را ضروری خواند و افزود: گاه اخباری از درگاه های خبرگزاری ها منتشر می شود که لازم است درستی و نادرستی آنها سنجیده شود، اینکه صرفا یک خبر منتشر شود، ملاک عمل نخواهد بود؛ چه بسا این خبر تبعات و تاثیرات منفی به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: از تمام رسانه ها خواهش می کنم از موضوع مازوت سوزی در نیروگاه ها غافل نباشند و مداوم و به طور مکرر آن را از سوی مجموعه وزارت نفت و دیگر دستگاه های مرتبط مطالبه گری و البته با ذکر مستند و دلیل این مسئله را مطرح کنند.
ذخیره سازی 80 درصدی نیروگاه ها
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران ذخیره سازی موجود در نیروگاه ها را هم 80 درصد تخمین زد و با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت ذخیره سازی نیروگاه ها در شرایط مطلوب و مناسبی است، گفت: سال گذشته که زمستان سختی را پشت سر گذاشتیم، حتی تا سه مرتبه ذخیره سازی نیروگاه ها پر و خالی شد و امسال نیز با توجه به تامین مخازن سوخت مایع نیروگاهی، امیدواریم مشکل حادی ایجاد نشود.سالاری نسب تصریح کرد: روزانه 300 میلیون لیتر فراورده و حدود 110 میلیون لیتر بنزین در کشور انتقال و توزیع می شود، ضمن آنکه میزان مصرف بنزین کشور 13 درصد بیشتر از سال گذشته است که باید برای این میزان مصرف راهکاری منطقی اندیشه شود، بارها گفته شده که میزان مصرف انرژی در کشور بسیار بالاتر از استاندارد جهانی است و در این زمینه دولت مدام در حال پایش و ارزیابی میزان مصرف تولید و مصرف است.
وزارت صمت پاسخگو باشد
وی افزود: در نقاطی که مردم از نعمت گاز طبیعی برخوردار نیستند، دولت گاز مایع یارانه ای را در اختیار آنان قرار می دهد که قیمت این سوخت به ازای هر کیلوگرم 230 تومان و برای هر کپسول 11 کیلویی، معادل 2 هزار و 530 تومان محاسبه می شود. این سوخت به شرکت های موزع تحویل داده می شود و نحوه خدمات توزیع نیز به عهده وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) است؛ بنابراین شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در این زمینه دخیل نیست.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران گفت: هموطنان اگر در زمینه دریافت خدمات از شرکت های موزع انتقادی دارند، باید از طریق مجموعه وزارت صمت پیگیری کنند، زیرا شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران تنها متولی تامین است، اما گاه دیده یا شنیده شده که کپسول ها با قیمت های بالاتری به دست مصرف کننده می رسد که وزارت نفت در این زمینه ذی نفع نبوده و شرکت های توزیع کننده باید پاسخگو باشند. سالاری نسب افزود: هم اکنون بیش از ۸۰ درصد گاز مایع توزیعی در کشور به صورت الکترونیک و از طریق سامانه سدف تحویل می شود.
هیچ فرآورده آلوده ای نمی تواند در چرخه مصرف قرار بگیرد
سوخت اعم از بنزین، گازوییل و گاز مایع از آنجا که آحاد مردم با آنها سر و کار دارند، موضوعاتی جدی هستند که متولی تامین و توزیع آن وزارت نفت است. این فراورده های نفتی را افزون بر اینکه وزارت نفت با شاخص های سختگیرانه تایید می کند، باید از فیلتر سازمان استاندارد نیز بگذرد و تایید مصرف بگیرد.پس هیچ فرآورده آلوده ای نمی تواند در چرخه مصرف قرار بگیرد. جدای از اظهارنظرها که گاه بی پایه و منطق هم هستند، به نظرمی آید مسئولان در همه بخش ها باید به یک موضوع مهم توجه داشته باشند که همه مجموعه ها و دستگاه های حاکمیتی و غیرحاکمیتی همانند حلقه های یک زنجیر به یکدیگر متصل هستند. به طور قطع در موضوعی همچون آلودگی هوا یا مواردی مشابه، به جای اینکه یکدیگر را متهم کنیم، بهتر است به این اندیشه کنیم که هریک از بخش ها، حلقه های اتصال یک زنجیرند که باید درجای خود قرار بگیرند و کار خود را به درستی انجام دهند. توپ را در زمین یکدیگر نیندازند و ضربه بی ثمری به آن نزنند.