و تامین فراورده مورد نیاز را به صورت کامل انجام می دهیم. خوشبختانه بدون کمترین دغدغه ای سوخت مورد نیاز شهروندان و خانوارهای مقیم این منطقه تامین شده است. همچنین به دلیل موقعیت راهبردی این مناطق، تامین و عرضه سوخت را به نحوی انجام می دهیم که در هر شرایطی ذخیره سازی مناسب هم وجود داشته باشد.
تامین سوخت فرودگاه کیش هم در حیطه وظایف شرکت ملی پخش فراورده های منطقه هرمزگان تعریف شده است. فرودگاه کیش بعد از فرودگاه امام خمینی (ره) و مهرآباد، پرترافیک ترین فرودگاه کشور محسوب می شود که روزانه 700 هزار لیتر سوخت جت در اختیار این ناوگان حمل ونقل هوایی قرار می گیرد. برای انتقال فراورده به کیش از نفتکش، خط لوله و شناور استفاده و سوخت مورد نیاز از انبار نفت شهید باهنر به انبار کیش منتقل می شود.
در بخشی از صحبت هایتان اشاره داشتید به این موضوع که نتوانستن برای شما و گروه همراهتان در شرکت ملی پخش منطقه هرمزگان معنا ندارد، این نشان از آن دارد که نیروی انسانی در مجموعه شما حرف اول را می زند؟
بدون شک همین طور است؛ رشد و بقای هر سازمانی مرهون وجود نیروی انسانی زبده و ماهر است و هیچ موفقیتی حاصل نخواهد شد، مگر اینکه سرمایه انسانی در آن حرف اول را بزند. بنده اعتقاد داشته و دارم که باید با یک نگرش و دیدگاه عمیق و در عین حال هوشمندانه به مساله نیروی انسانی نگاه کرد. شما ببینید که رکورد بارگیری نفتکش در حوزه آسیا و خاورمیانه متعلق به بندرعباس است و در هیچ کجای دیگر چنین رکوردی به ثبت نرسیده است. ما موفق شدیم در کمتر از 51 ثانیه، مخازن نفتکش بارگیری و از انبار نفت خارج شود. آیا دستیابی به چنین موفقیتی جز این است که یک تیم جوان، همراه، خوش فکر و پرقدرت و باغیرت پای کار بوده است.
ما ید واحدی هستیم و هیچ زمانی خود را جدا از دیگر مجموعه های پالایشی احساس نمی کنیم. هر یک از پالایشگاه ها اگر با مشکل و مانعی مواجه شوند، در کنار این عزیزان همه سعی و تلاشمان را برای رفع آن به کار خواهیم گرفت. همین طور در مورد شرکت های خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران ما تمام برنامه های تعریف شده در دو سال اخیر را به طور کامل عملیاتی کردیم. با اینکه مصرف کشور در حوزه فراورده بنزین گاهی بیش از 144 میلیون لیتر را رقم می زد و با وجود برخی ناترازی ها، در هیچ یک از نقاط کشور تاکنون با کمبود فراورده بنزین روبه رو نبوده ایم.
اخیرا در شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه هرمزگان به منظور بهره مندی بهینه از تجهیزات مستهلک شده، مخازن غیرفعال تعمیر و راه اندازی شده اند. در این زمینه توضیح می فرمایید؟
حفظ و نگهداشت سرمایه و زیرساخت ذخیره سازی فراورده های نفتی تولیدی پالایشگاه های فعال در بندرعباس و میعانات گازی ستاره خلیج فارس از اهمیت بالایی برخوردارند؛ از این رو برنامه ای به منظور افزایش ظرفیت ذخیره سازی مخازن در دستور کار قرار گرفت. از تیرماه 1402 لایروبی و تعمیرات مخازن انبار نفت شهید رجایی بندرعباس، با مخزن شماره 151 از سوی تیم متخصص و جهادی واحد خدمات مهندسی و عملیات انبار نفت آغاز شد. تیرماه امسال و پس از یک سال کار بی وقفه تعمیراتی و فنی، تعمیرات هشتمین مخزن ذخیره سازی به پایان رسید و آماده برای ذخیره سازی فراورده بنزین قرار گرفت. همچنین با پایان کار تعمیرات مخزن شماره 194 با ظرفیتی افزون بر 40 میلیون لیتر بنزین، میزان قابل توجهی به ضریب اطمینان انتقال فراورده های نفتی در این انبار نیز اضافه خواهد شد. از محل تعمیرات و لایروبی مخازن غیرفعال نزدیک به 210 میلیون لیتر انواع فراورده مانند بنزین و نفت گاز و سوخت هواپیما به ظرفیت ذخیره سازی در انبار نفت شهید رجایی بندرعباس اضافه شده و بدیهی است که انجام پروژه های متعدد تعمیر و نگهداشت مخازن با تلاش جهادی و شبانه روزی کارکنان سختکوش منطقه هرمزگان و در شرایط سخت آب وهوایی بندرعباس به ثمر نشسته است.
ابتکار دیگری در سطح منطقه انجام شده است و آن هم تغییر طراحی و مهندسی خودرو مستهلک سوخت رسان در ناحیه گنبد کاووس بود که این مساله با هدف استفاده بهینه از منابع و افزایش تجهیزات اطفای حریق انبار نفت شهید رجایی بندرعباس صورت گرفت. با توجه به وسعت این انبار نفت برای تهیه خودروهای اطفای حریق، پیگیری های متعددی صورت گرفت تا اینکه به پیشنهاد همکاران واحد ایمنی و آتش نشانی هرمزگان و موافقت مدیران ستادی، کامیون 10 تن که سال های متمادی در پارکینگ ناحیه گنبد کاووس پارک شده و بلااستفاده بود، برای این تغییر کاربری انتخاب شد. این خودرو بر اساس یک طراحی مهندسی شده به صورت خودرو اطفای حریق آتش نشان به بهره برداری رسید. مبلغ اولیه انجام این تبدیل حدود 980 میلیون تومان برآورد شده بود، اما مقرر شد با استفاده از ظرفیت و توان مهندسی و نیروهای جهادی متخصص این تبدیل در منطقه هرمزگان انجام شود. خوشبختانه این اعتماد به نحو شایسته ای به نتیجه رسید و خودروی موصوف با هزینه تقریبی 75 میلیون تومان در چرخه سرویس دهی قرار گرفت.
نحوه کار نیز به این شکل بود که با تعبیه یک دستگاه مانیتور فوم و آب، این خودرو قادر است در هر نقطه از انبار نفت از محل سامانه تحت فشار تغذیه و حریق را اطفا کند. با توجه به اینکه مساله ایمنی و پیشگیری از حوادث احتمالی برای ما بسیار مهم و در اولویت است؛ از این رو همه واحدهای فنی و مهندسی منطقه هرمزگان برای ارتقای سطح ایمنی و امنیت فراورده های ذخیره شده در انبار نفت شهید رجایی، اهتمامی ویژه را به کار می گیرند.
برای عبور از بحران ناترازی بنزین و همین طور قاچاق سوخت، سیاست های غیرقیمتی در پیش گرفته شد که یکی از مهم ترین این ابزارها استفاده از کارت سوخت شخصی بود که از پارسال در قانون بودجه تکلیف شد، در حال حاضر این مساله در منطقه هرمزگان چه سیری را طی می کند؟
الزام مالکان وسایل نقلیه برای سوخت گیری به وسیله کارت سوخت شخصی، تدبیری هوشمندانه بود که در سال گذشته از سوی دولت و نمایندگان مجلس به وزارت نفت تکلیف شد. طرح ساماندهی کارت سوخت جایگاهداران هرچند در ابتدا با شائبه های فراوانی مانند افزایش قیمت و کاهش سهمیه بنزین همراه شد، اما به مرور زمان و محقق شدن اهداف این طرح مبنی بر ساماندهی نظام توزیع بنزین و کاهش قاچاق سوخت، روند پذیرش سوخت گیری با استفاده از کارت شخصی را به مراتب تسهیل کرد. طبق آمارهای موجود میزان استفاده از کارت سوخت شخصی در همه شهرها و مراکز استان ها، روند رو به رشدی را در پیش دارد و خوشبختانه این طرح در نهایت همکاری با مجموعه مدیران شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران در حال اجراست.
در قانون بودجه سال گذشته شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ملزم شده بود که 90 درصد توزیع بنزین را از طریق کارت سوخت شخصی انجام دهد که این الزام امسال به حداقل 95 درصد رسیده است. شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه هرمزگان نیز در این زمینه تمام تلاش خود را به کار بسته است تا بتواند اهداف مورد نظر در اجرای این طرح را محقق کند.
ما نیز در شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه هرمزگان جلسات و بررسی های فنی بسیاری در خصوص اجرای طرح شخصی سازی کارت های سوخت و صرفه جویی و مدیریت در مصرف جایگاه ها داشتیم که مقرر شد، گام های اجرای این طرح، افزایش یابد و اولویت نخست این باشد که مردم بدون مشکل بتوانند سوخت گیری کنند.
البته در مواقع ضروری محدودیت ها را تا حدودی متعادل می کنیم که نمونه بارز آن اواخر خردادماه امسال برای تسهیل روند سوخت گیری شهروندانی بود که سهمیه یارانه ای کارت سوخت خودرو آنان به پایان رسیده بود. بر این اساس تعداد کارت آزاد اضطراری سوخت در جایگاه های بندرعباس را افزایش دادیم، با رصد مراجعه به جایگاه های عرضه سوخت و تشکیل صف در برخی از آنها مشخص شد به دلیل فرارسیدن روزهای پایانی ماه و پایان سهمیه یارانه ای ماهانه، برخی شهروندان، متقاضی کارت سوخت آزاد در جایگاه های عرضه سوخت هستند.
به منظور جلوگیری از معطلی شهروندان هنگام مراجعه به جایگاه های شهر بندرعباس، با هماهنگی و موافقت رییس کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان جایگاه عرضه سوخت بلال به فهرست خدمات دهندگان کارت آزاد سوخت در شهر بندرعباس اضافه شد تا در روزهای پایانی ماه هیچ نگرانی و تاخیری از باب دریافت سوخت وجود نداشته باشد.