خبر و نظر
وزير امور خارجه:
همکاري با شرکتهاي کوچک و متوسط اروپايي را مدنظر قرار دهيم
وزير امور خارجه کشورمان، شرکت هاي کوچک و متوسط را موتور محرک کشورهاي اروپايي و جايگزيني مناسب براي شرکت هاي بزرگي مانند توتال در فرايند همکاري با ايران برشمرد.
محمدجواد ظريف در جمع نمايندگان اتاق بازرگاني گفت: شرکتي مثل توتال، با قبول اجراي يک پروژه ، سرمايه و مديريت آن را برعهده دارد؛ اما بقيه کار را همان شرکت هاي کوچک و متوسط انجام مي دهند. اروپا اين شرکت ها را شناسايي کرده و در مقابل ما نيز بايد با تشکيل کميته اي در اتاق بازرگاني، اقدام به شناسايي اين شرکت ها کنيم؛ البته اجراي اين طرح در وزارت امور خارجه آغاز شده است.
رئيس دستگاه ديپلماسي کشور از شناسايي 5 هزار شرکت کوچک و متوسط خبر داد و افزود: ما بايد بگوييم که مايل به همکاري با کدام شرکت ها هستيم و نيز از امکانات جديدي که وجود دارد، استفاده کنيم، همچنين راه هاي جديدي را براي تقويت بخش خصوصي به کار بگيريم، زيرا بخش خصوصي مي تواند از اين رهگذر توسعه يابد و با تمرکز بر اين حوزه، برجام را موفق کند.
وي با اشاره به اين که ادعا مي شود چرا آمريکا از برجام خارج شده و حتما برجام ايراد داشته است، گفت: آمريکا از نفتا، پيمان پاريس و توافق همکاري اقتصادي اقيانوس آرام هم خارج شده است، آيا آنها هم ايراد داشتند؟
رئيس دستگاه ديپلماسي کشور با تاکيد بر اين که ما وارد حوزه دشواري مي شويم، اما به دشواري ها عادت داريم، اظهار کرد: ما جنگ را با نفت 8 دلاري اداره کرديم، آيا امروز و در شرايطي که قيمت نفت 75 دلار است، نمي توانيم وضعيت را کنترل کنيم؟
وي با بيان اين که اروپايي ها مدعي تضمين خريد نفت ايران هستند، افزود: يقين داريم آمريکايي ها دوران پرفشاري را براي ما ايجاد مي کنند. در گذشته نيز آنها در کاخ سفيد نشسته بودند و پياده نظام آمريکا در اروپا يا جاهاي ديگر، ايران را تحريم مي کردند. اتحاديه اروپا هم همان تحريم ها را عليه ايران داشت و در بعضي موارد بانکي، تحريم اروپا بيش از آمريکا بود.
وزير امور خارجه گفت: آمريکا کمر همت بسته تا برجام را نابود و ايران را مجبور به خروج از برجام کند، بنابراين هدف استراتژيک آمريکا، خروج ايران از برجام است.
وي درباره ديدگاه برخي کشورها نسبت به خروج از برجام توضيح داد: اروپايي ها، روسيه، هند، چين و آفريقاي جنوبي در مذاکراتي که با ايران داشتند، بر پيدا کردن راهي براي اجراي برجام تاکيد کردند، حتي نزديک ترين متحدان آمريکا و کانادا مايل به حفظ برجام هستند.
رفع مشکلات بانکي کشور، محور ديگر صحبتهاي وزير امور خارجه کشورمان بود. وي مشکلات بانک ها را از جمله مباحث اساسي کشور دانست که بسياري از آنها در سايه برجام رفع شد و موانع باقيمانده مربوط به شفافيت و امکانات داخلي بانک هاست.
ظريف گفت: اکنون برخي FATF را تابو کرده اند، اما بيشتر کساني که درباره آن صحبت مي کنند، حتي نمي دانند که راجع به چه موضوعي سخن مي گويند؟ آيا FATF مبناي مذاکره است يا چارچوبي درباره شفافيت؟ ما اعتقاد داريم که اين مشکلات قابل حل است و در چارچوب فرمايش مقام معظم رهبري مي توانيم مشکل شفافيت و مبارزه با تروريسم و پولشويي را حل کنيم. همانطور که در برجام، در قالب فرمايش ايشان عمل کرديم، در موضوع پولشويي و تامين مالي تروريسم نيز مي توانيم در چارچوب فرمايشات مقام معظم رهبري عمل کنيم.
وزير امور خارجه، خطاب به فعالان اقتصادي خاطرنشان کرد: کارفرماي ما شما هستيد و شما بايد بگوييد که چه کارهايي مي شود و چه کارهايي نمي شود و ما بايد ببينيم که با اين شرايط چه کار مي توانيم بکنيم. ما بايد عادت کنيم که با بانک ها و شرکت هاي ديگر کار کنيم. بنابراين از مذاکره توسط بخش خصوصي استقبال مي کنيم.
سخنگوي وزارت امورخارجه:
وزارت نفت وظيفه خود را بخوبي در طول اجلاس اوپک انجام داد
سخنگوي وزارت امورخارجه گفت: بحث اوپک و نفت از مسئوليت هاي وزارت نفت است و اين وزارتخانه، بخوبي اين وظيفه را در زمان قبل از اجلاس اوپک و همچنين در طول برگزاري اين اجلاس پيگيري کرده است.
بهرام قاسمي در نشست خبري با خبرنگاران گفت: وزارت امورخارجه با توجه به ماهيت ذاتي خود در کنار ساير دستگاه ها در صورت لزوم و ضرورت، اقدام هاي شايسته اي را که بايد براي منافع ملي کشور در تعامل با ساير کشورها انجام دهد، پيگيري مي کند. وي به خروج يک طرفه آمريکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشاره کرد و گفت: اين موضوع نشان مي دهد که آمريکا کشور قابل اعتمادي نيست و هيچ علامت و سيگنالي که بتوان به آمريکا اعتماد کرد، وجود ندارد. سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: ايران پيش از اين اعلام کرده بود که برجام، يک نمونه و آزمون است که نشان مي دهد مي توان به آمريکا اعتماد کرد يا نه. متاسفانه آمريکا در اين آزمون نيز شکست خورد و نمره قبولي دريافت نکرد. وي ادامه داد: انتظار ما از ديگر کشورهاي عضو برجام، بويژه اتحاديه اروپا اين است که با سرعت و دقت بيشتري هر آنچه را که ما خواسته ايم، در يک بسته منظم و قابل قبول ارائه دهند. هنوز زمان داريم و به صورت فشرده در حال کار هستيم و اميدواريم اروپا بتواند با پيشنهادهايي که ارائه مي دهد، رضايت ايران را جلب کند.
در 3 ماه نخست امسال
درآمدهاي حاصل از فروش نفت 74 درصد افزايش يافت
سخنگوي دولت با اشاره به اين که ما در توازن عرضه و تقاضا مشکلي نداريم، گفت: در سه ماه نخست امسال از نظر ريالي 8/59 درصد درآمدها نسبت به سه ماه پارسال بهتر شده و 74 درصد درآمد ناشي از فروش نفت افزايش داشته است.
محمدباقر نوبخت در نشست هفتگي خود با خبرنگاران گفت: درآمدهاي نفتي ما 74 درصد افزايش يافته، بودجه عمراني ما بيشتر شده و دولت در اين مورد 22هزار و 830 ميليارد تومان پرداخت کرده، همچنين هزينه هاي جاري نيز 8 درصد بيشتر شده است.
وي افزود: بانک مرکزي، ارز براي واردات تامين کرده است، بنابراين بخش نظارتي بايد وظيفه خود را اجرا کند، مجلس شوراي اسلامي نيزبايد از طريق سازمان تعزيرات، سازمان حمايت از مصرف کننده و توليدکننده، به طور جدي وارد شود. سخنگوي دولت در پاسخ به اين پرسش که آيا دولت تصميم دارد سوخت را به صورت دو نرخي عرضه کند، عنوان کرد: هنوز تصميمي در اين زمينه گرفته نشده و بحث ها درباره نحوه مديريت مصرف سوخت در سطح کارشناسي دنبال مي شود، اگر در اين زمينه به جمع بندي قطعي برسيم، به طور حتم اطلاع رساني خواهيم کرد.
سخنان زنگنه در هفتمین سمینار بین المللی اوپک
ثبات بازار نفت در گرو سياستزدايي
مشعل سخنان وزير نفت ايران در جريان هفتمين سمينار بينالمللي اوپک در نشستي با عنوان «همکاري انرژي» که پيش از اجلاس 174 برگزار شد، تحت تاثير سياست ضد ايراني ترامپ، رئيس جمهورآمريکا هم بود که زنگنه با انتقاد از آن بر استقلال اوپک، لزوم حفظ امنيت توليدکننده و مصرفکننده در بازار نفت و سياستزدايي از اين سازمان به منظور ثبات بازار تاکيد کرد. او عنوان کرد: موضوع اين سمينار بسيار مهم است؛ چراکه با تازه ترين چالش هايي ارتباط دارد که بازار نفت با آن مواجه است. ايران به عنوان يکي از اعضاي بنيانگذار اوپک در طول تاريخ اين سازمان، همواره به حفظ منافع کشورهاي توليدکننده و مصرف کننده و همچنين ارتقاي ثبات بازار نفت باور داشته و به آن پايبند بوده است.
وي با بيان اينکه ثبات بازار نفت مستلزم همکاري ميان طرف هاي ذي نفع بازار از جمله توليدکنندگان و مصرف کنندگان است، افزود: لازم است توجه همه را به نقش کليدي و سازنده همکاري ميان توليدکنندگان نفت عضو و غير عضو اوپک در قالب «توافق جهاني کاهش توليد نفت» جلب کنم. اين توافق ثبات را به بازار نفت آورد و به رشد اقتصاد جهاني کمک کرد.
زنگنه گفت: از ديد من، قيمت نفت در جايي مطلوب است که يک توازن حساس ميان سه عنصر بنيادين «تضمين سرمايه گذاري آينده در کشورهاي توليدکننده نفت»، «تضمين عرضه به موقع و کافي نفت براي تأمين تقاضا» و «تضمين رشد پايدار و مقبول براي اقتصاد جهاني» ايجاد شده باشد.
وي اظهار کرد: بهطور علني و در فرصتهاي گوناگون اعلام کرده ام که ايران مخالف قيمت بالاي نفت است؛ اعتراض من به قيمت بالاي نفت از اين باور عميق نشأت مي گيرد که قيمت هاي بالا در ميانمدت و بلندمدت، به توليدکنندگان و مصرفکنندگان سودي نمي رساند.
زنگنه با تأکيد بر اين که رشد کنوني قيمت نفت، ريشه در دلايل سياسي دارد و آمارهاي مربوط به عرضه و تقاضا در اين وضع نقش مهمي ندارند، گفت: در روزهاي اخير، رئيس جمهوري آمريکا اوپک را به دليل رشد قيمت نفت مؤاخذه کرد. اوپک در طول حيات خود و به ويژه در سال هاي اخير، از قيمت هاي معقول نفت حمايت کرده و هيچگاه براي دستيابي به قيمت هاي بالاي نامعقول تلاش و حمايتي نکرده است.
به گفته زنگنه، دليل قيمت هاي بالاي کنوني نفت، به طور عمده نبود تعادل ميان عرضه و تقاضاي نفت نيست. وي معتقد است، برعکس، تنش سياسي ايجاد شده از سوي دولت آمريکا، موجب تشديد بي ثباتي و ابهام در بازار شده، مصرفکنندگان را نگران کرده و قيمتها را بالا برده است. زنگنه با اشاره به اينکه پس از سخنراني رئيس جمهوري آمريکا و اعلام خروج اين کشور از برجام، قيمت نفت حدود 6 دلار افزايش يافت، ادامه داد: از آنجا که دليل اصلي افزايش قيمت نفت سياسي است، بنابراين چاره کاهش قيمت نفت، نيز تنها مي تواند سياسي باشد. علي الاصول، ما با استفاده از نفت به عنوان يک ابزار سياسي و تحميل محدوديت بر توليدکنندگان به دلايل سياسي، مخالف هستيم.
وزير نفت گفت: آمريکا نمي تواند از اوپک انتظار داشته باشد که عليه 2 عضو بنيانگذار خود اقدام کند. برعکس، اوپک يک سازمان مستقل، جاافتاده و مسئوليت پذير است که از آن انتظار مي رود از انسجام و اقتدار خود طبق اساسنامه تقويت، از سياست زدايي در بازار حمايت و چنين اقدام هاي يکجانبه را که روند طبيعي بازار نفت را مختل مي کند، محکوم کند.
زنگنه همچنين تلاش آمريکا براي تعميم مقررات ضدانحصار و مجازات اعضاي اوپک در قالب قانوني موسوم به نوپک را نمونه اي ديگر از تهديد اين کشور ضد حاکميت اعضاي اوپک توصيف کرد.
وي گفت: تحليلگران بازار نفت، پرسشي مهم دارند و آن، اين است که «اقدام اوپک را براي جايگزيني توليد از دست رفته اعضاي اين سازمان که توليد آنها به دليل تحريم ها کاهش يافته است، چگونه مي توان تفسير کرد؟»
زنگنه افزود: دشوار است به چيزي غير از اين فکر کنيم که اين اقدام به منزله دادن مجوز به آمريکا براي ادامه اين تحريم هاي غيرقانوني، اعمال فشار به اوپک و استفاده از نفت به عنوان ابزاري سياسي در روابط بين المللي است. اين اقدام هاي يکجانبه، به روشني به معناي تهديد شرکت ها و بانک هاي فعال در بازار نفت و اعمال فشار بر آنهاست.
وزير نفت گفت: از ديد ما سياست زدايي از بازار نفت، براي ثبات بازار و طرف هاي ذي نفع در آن، حياتي است. افزون بر آن، باور دارم همانطور که در «توافق جهاني کاهش توليد نفت» نشان داده شده است، اوپک نمونهاي عالي از نمايش قدرت همکاري برد-برد ايجاد کرده که به توليدکنندگان و مصرف کنندگان سود رسانده و ثبات بازار، امنيت انرژي و رشد اقتصاد جهاني را ارتقا داده است. ما باور داريم که مولفه هاي بنيادين بازار بايد حاکم باشند و نقشي تعيين کننده در بازار ايفا کنند.
پاسخ های غیراوپکی وزیر نفت
بيژن زنگنه در طول برگزاري اجلاس 174 اوپک و پس از آن افزون بر موضوعات مرتبط با اجلاس، پاسخگوي سئوالات غيراوپکي خبرنگاران هم بود که گزيده آن در ادامه مي آيد:
صادرات نفت ايران در ماه مه، 8/2 ميليون بشکه بوده است و تحت فشار کنوني تلاش مي کنيم سطح توليد و صادرات خود را حفظ کنيم.
با روسنفت در حال مذاکرهايم، اما قراردادي امضا نکرده ايم.
من نمي توانم درباره بازاريابي مان يا مشتريان چيزي بگويم؛ چون آمريکا ميتواند به آنها فشار بياورد.
ادامه همکاري شرکت توتال با ايران: براي توسعه فاز 11 پارس جنوبي همان طور که پيشتر هم گفته ايم، اين شرکت 60 روز فرصت دارد تا اين موضوع را بررسي و نتيجه را اعلام کند و در صورت به نتيجه نرسيدن، از توسعه فاز 11 خارج مي شود.
ميزان افزايش توليد حاصل از اجراي بسته 6 ميليارد دلاري نگهداشت و افزايش توليد: حدود 400 هزار بشکه با اجراي اين بسته بعد از گذشت حدود 2 سال و نيم به توليد نفت ايران افزوده ميشود.
پالايشگاه ستاره خليج فارس: فاز دوم اين پالايشگاه آماده افتتاح است و فاز سوم آن نيز ظرف پنج ماه آينده تکميل مي شود.
خريد نفت ژاپن از ايران ادامه دارد.
اگر گذاشته بودند صادراتمان به 4 ميليون بشکه در روز برسد، حالا آمريکايي ها نمي توانستند ما را تحريم کنند، چون خروج ما از بازار بسيار براي شان هزينه بر بود. همان طور که نتوانستند روسيه را تحريم کنند؛ چون ميزان توليدشان به حدي است که بازار، تحمل خروج روسيه را ندارد.
تاثيرات خروج يکجانبه آمريکا از برجام، بر صادرات نفت خام ايران: تا کنون اين مسئله بر صادرات نفت ما تاثيري نداشته، اما باعث شده برخي از مشتري هاي مان از معامله با ما کنار بکشند.