تغییر رویکرد
طی این سال ها در حوزه مسئولیت اجتماعی شاهد تغییر رویکرد بوده ایم؛ به طوری که پیش از این در حوزه زیرساخت های فیزیکی کار می شد، اما چون این حوزه ها ظرفیت محدود و تعیین شده ای دارد، امکان پرداختن مجدد به آن میسر نبود. به مسئولیت های اجتماعی نرم افزاری کمتر توجه شده بود که در دور دوم وزارت مهندس زنگنه، این بخش در اولویت قرار گرفت. از جمله کاری که می توان به آن اشاره کرد، ایجاد نشاط و تحول در بخش بحث آموزش بود که خدمات ملموس تری با حفظ پروژه های زیرساختی ارائه کرد. از جمله این خدمات می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1-رسیدگی به مسائل آموزشی در جامعه محلی، مانند جمع آوری مدارس کانکسی و کپری و اختصاص فضای آموزشی جدید به روستاها که از جمله آن می توان به دبستان ملا صدرا در روستاي كوري حياتي شهرستان جم و دبستان شهيد دستغيب و لقمان حكيم در روستاي حسن آباد و ملگه در شهرستان دير اشاره کرد.
2- هوشمندسازی مدارس
3- توانمندسازی افراد
4- تقویت بنیه علمی دانش آموزان قبل از کنکور در شهرستان های جنوبی استان
این طرح سال اول و دوم در 4 شهرستان کنگان، عسلویه، دیر و جم اجرایی شد؛ اما سال سوم توسعه پیدا کرد و شهرستان های دشتی و تنگستان در پارس(3) هم به آن اضافه شد. سه سال متوالی سازمان این کار را انجام داد و در سال آخر وزارت نفت، اختیارات ویژه ای به آموزش و پرورش استان داد که خودشان طرح را اجرا کردند.
اجرای این طرح و برگزاری کلاس ها تاثیر زیادی در ارتقای سطح آموزش استان و آمار قبولی آن در کنکور داشت، همچنین شاهد رتبه های قبولی دو و سه رقمی در منطقه بودیم که اخیرا هم رئیس جمهور برای افتتاحیه پتروشیمی ها تقدیر و تشکر کردند. اینکار در منطقه ای که سطح تحصیل دختران و تحصیلات تکمیلی پایین بود، بسیار دشوار به نظر می آمد؛ اما این فضا شکسته شد و الان تعداد قابل توجهی از دانش آموزان در حال تحصیل هستند.
به موازات آن به دانشگاه پیام نور و علمی – کاربردی عسلویه کمک کردیم تا در سال های اول راه بیفتند و بعد کمک مان را قطع کردیم و خودگردان شدند که این امر موجب رشد سطح تحصیلی منطقه شده است.
یوسفی با اشاره به اینکه در حوزه آموزش، یکی از مشکلات منطقه، بحث تقاضا برای اشتغال است، گفت: یکی از استدلال های صنعت هم برای به کارگیری نیروهای غیربومی این بود که این نیروها آموزش های لازم مهارتی را ندیدند. یکی از انتقادهایی که به وزارت نفت وارد است، این که در یک دوره 8 ساله آموزش های فنی و حرفه ای تعطیل شد؛ اما در دهه 80 مراکز خوب فنی و حرفه ای از سوی وزارت نفت ایجاد و فعال ولی بعدا تعطیل شدند و فرصت های بسیار خوبی در اشتغال از دست رفت؛ اما در دوره جدید در قالب 2 تفاهم نامه امضا شده بین شرکت ملی نفت ایران و همچنین سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس با سازمان فنی و حرفه ای به میزان 14 میلیارد تومان، مقرر شد تعداد زیادی از افراد جویای کار در رشته های مختلف آموزش بینند که بتدریج بخش قابل توجهی از آنها جذب صنعت شدند و برای جذب برخی هم در تلاش هستیم.
مشکل دیگر در حوزه آموزش دوری خانواده های کارکنان سه شهرک بزرگ نفتی و گازی در جم است که به دلیل نبود همسرانشان در طول روز (حداقل 14 ساعت) نیازمند رسیدگی بودند که از طریق همکاری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس با امور زنان وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران کلاس های آموزشی – تفریحی برای خانواده ها برگزار شد.
همچنین در سال های 1393 تا 1395 پروژه های تکمیل بیمارستان دیر، توسعه بیمارستان کنگان، احداث کمربندی کنگان، ایجاد زیرساخت برای تامین آب شرب شهرستان جم (ساخت ایستگاه ها و خطوط لوله پایان یافته است) را به سرانجام رساندیم.
کسب سکوی قهرمانی در ورزش
بحث دیگر میزان رضایتمندی مردم در حوزه ورزش بود. بنابراین به طور ویژه روی این مبحث کار کارشناسی صورت گرفت و سال 93 یک برنامه جامع برای ورزش های همگانی و المپیادهای عام شرکتی، ویژه HSE و حراست های منطقه تدوین کردیم.
در این 3 حوزه کار بسیاری صورت گرفت. برخی تیم ها را با نیروهای بومی شکل دادیم. تیم ووشو 4 سال متوالی قهرمان کشوری بود. در مسابقات چندجانبه با حضور بچه های نخل تقی قهرمان شدیم.
در حوزه فوتبال ساحلی هم سه سال متوالی با بوشهری ها قهرمان ایران شدیم. این قهرمانی ها باعث می شود که نام نفت و پارس جنوبی همیشه در رسانه ها دیده شود، ضمن اینکه شور و شعف خاصی بین مردم منطقه ایجاد می کند و آنها را به ورزشگاه می کشاند.
در حوزه فوتبال چمنی در سال 93، یک تیم دسته دو کشوری را که در آستانه انحلال قرار گرفته بود، خریداری کردیم و با عنوان تیم پارس جنوبی (جم) با هزینه محدود ظرف 2 فصل به لیگ یک آمدیم و بعد از یک فصل هم قهرمان شدیم و بعد هم به لیگ برتر صعود کردیم.
البته با توجه به قانون برنامه و بودجه که برای کمک مالی به تیم های لیگ برتر محدودیت گذاشته، به مشکلاتی برخورد کردیم، اما در نیم فصل اول نگذاشتیم تیم تعطیل شود و با جلب کمک از سایر منابع بخش های خصوصی، این تیم به حیات خود ادامه داد و در فصل گذشته جایگاهش را در بین تیم های برتر و مدعی با کسب مقام پنجم و در فصل جدید در رده هشتم حفظ کرد.
تشکیل فرماندهی مدیریت بحران
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارس در ادامه به بحث مهم مدیریت بحران، اچ اس ای و پدافند غیرعامل اشاره کرد و گفت: منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی، پتانسیل و تجارب بالایی برای بحران و کنترل آن دارد. یعنی هم آتش سوزی صنعتی به وفور با تلفات و بی تلفات داشتیم، هم اتفاقاتی که تولید یک پالایشگاه را تا دو ماه به تاخیر انداخت یا تعطیل می کرد و اتفاقات غیرصنعتی مثل آتش سوزی در ساختمان ها و کشتی ها. بنابراین از پایان سال 93 به بعد با همکاری اداره کل HSE وزارت نفت، سازمان پدافندغیرعامل و مجموع شرکت ها تمرکز زیادی روی منطقه، بویژه حوزه مدیریت بحران، اچ اس ای و پدافند غیرعامل گذاشتیم.
در این بین وزارت نفت هم فرماندهی ارشد HSE را تعریف کرد که مدیریت آن به سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس سپرده شد.
در بررسی های اولیه متوجه شدیم که یکی از مشکلات مدیریت بحران در منطقه نبود همگرایی و یکپارچگی در حوزه نرم افزاری، مدیریت HSE و استفاده از تجهیزات بود که با شناخت منطقه و مشکلات بر اساس ابلاغیه وزیر نفت در 114 بند ابتدا مدیریت بحران ایجاد کردیم. یعنی برای هر بخش یک مدیریت و یک دستورالعمل مشترک تعریف شد.
در کنار این اقدام، مانورهای متعددی در حوزه مدیریت بحران و اچ اس ای برگزار و از تمام ظرفیت های سایر سازمان های مرتبط نظیر هلال احمر، فرمانداری، نیروی انتظامی و اورژانس استفاده کردیم و امکانات را بین تمام شرکت ها به اشتراک گذاشتیم و در پایان به ایجاد و خرید تجهیزات مورد نیاز پرداختیم.
بعد از آن حوادث متعددی در منطقه رخ داد؛ ولی این هماهنگی باعث شد که امروز با اقدامات انجام شده در حوزه های کنترل سیل و آتش نشانی، گشت HSE و نرم افزاری حرفی برای گفتن داشته باشیم.
به طور مثال امروز ناوگان اورژانس داریم، یعنی همه آمبولانس های منطقه، بهداری ها و بیمارستان های معین تحت مدیریت یکپارچه قرار دارند. همچنین ناوگان ماشین آلات آتش نشانی شکل گرفت و مدیریت همه ماشین آلات صرفنظر از اینکه متعلق به کدام شرکت است، یکی شد که بر اساس نرم افزار موجود وضع قرارگیری و تعداد ماشین آلات و تجهیزات قابل ردیابی است.
در این میان فرماندهی واحد صحنه ایجاد شد. گروهی را از شرکت های مختلف برای آموزش فرماندهی صحنه به خارج از کشور اعزام کردیم و در کنار تمامی این فعالیت ها مدیریت پهبادی برای پایش امنیت و ایمنی در منطقه شکل گرفت که تصویر منطقه آنلاین برای اتاق بحران یا هر جایی که مورد نیاز است، فرستاده می شود.
بهبود شاخص های زیست محیطی
با توجه به اهمیت محیط زیست و مشکلات ناشی از توسعه صنعت در این منطقه، ابتدا شورای عالی محیط زیست با حضور تمامی مدیران عامل شرکت ها شکل گرفت. در کنار آن با همکاری سازمان محیط زیست، پایش وضع موجود در منطقه آغاز شد تا به درستی از وضعیت زیست محیطی منطقه مطلع شدیم. در این راستا ایستگاه های آنلاین پایش آلودگی هوا در منطقه که سال ها خاموش مانده بودند و مورد استفاده قرار نمی گرفتند یا راه اندازی نشده بودند را در سال 93 و 94 راه اندازی کردیم و الان به صورت آنلاین منطقه پایش می شود.
یوسفی ادامه داد: همچنین بر اساس داده ها با کمک سازمان محیط زیست و شرکت ها برنامه 3 ساله نوشتیم که خروجی پساب ها به دریا و کاهش فلرینگ ظرف این مدت استاندارد شود. نتیجه تمامی اقدام ها این شد که امروز در مجتمع پارس جنوبی برخلاف سال های گذشته، میزان فلرینگ در 10 فاز اول به یک هفتم رسیده است، اگر چه اقداماتی در حوزه پساب درون پتروشیمی ها صورت گرفته، اما شرایط زیست محیطی مطلوب نیست، ولی به نسبت 5 سال گذشته شاهد شرایط بهتری در منطقه هستیم.
ایجاد 300 هکتار فضای سبز
افزایش 300 هکتاری فضای سبز با وجود مشکل بودجه و اعتبار و آب شیرین در سال های گذشته از سوی سازمان در دستور کار قرار گرفت. همچنین در کنار آن تمامی شرکت های صنعتی ملزم به ایجاد فضای سبز در حوزه فعالیت شان شدند.
در کنار این اقدام ها، تفاهم نامه ای به ارزش 32 میلیارد تومان برای ایجاد 1100 هکتار فضای سبز با سازمان منابع طبیعی اسفند سال گذشته امضا شد که در سه ماهه اول امسال قبل از فصل گرما در دو بخش درختکاری شروع و به خاطر فصل گرما متوقف شد؛ ولی از پایان مهرماه دوباره شروع شده است.
راه اندازی انبارهای سرپوشیده و بارگیری مکانیزه گوگرد
انبارهای روباز گوگرد که هنوز آثار سوء آن در منطقه به خاطر آتش زا بودن گوگرد و مشکلات دیگر قابل مشاهده است، با یک کار بسیار پیچیده به انبارهای سرپوشیده تبدیل شد.
این کار پیچیده از سوی سازمان منطقه ویژه صورت گرفت و با مشکلات متعدد انبارها از سازنده تحویل، راه اندازی و مدیریت شد. به طوری که امسال سومین سالی است که بارگیری گوگرد به صورت مکانیزه در منطقه انجام می شود.
تقویت نهادهای مردمی
کار دیگری که با مشاوره اجتماعی وزارت نفت انجام شد، بحث کمک گرفتن از NGOها و سمن های زیست محیطی بود. ما در سال حداقل دو اجلاس با مشارکت و همکاری سازمان محیط زیست و وزارت نفت در حوزه زیست محیطی بخصوص در نایبند «پارک محیط زیستی منطقه» برگزار کردیم که این روند همچنان ادامه دارد.
اتاق شیشه ای گمرک
یوسفی به جایگاه مهم گمرک در منطقه ویژه اقتصادی پارس اشاره کرد و افزود: منطقه ویژه اقتصادی پارس، 2 مجتمع بندری بسیار مهم در پارس یک دارد که یک مجتمع دیگر در پارس 2 هم به آن اضافه می شود. همچنین در فاز 12 اسکله اختصاصی صندوق های نفت برای انتقال فراورده وجود دارد که همگی تحت مدیریت سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس هستند که مدیریت و نظارت بر تمامی مراحل واردات تجهیزات پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و صادرات محصولات به عهده گمرک منطقه است.
بنابراین با توجه به حجم عظیم صادرات (پایان سال 92 جمع صادرات از منطقه 17 میلیون تن و پایان سال 96 به 2/34 میلیون تن رسیده است.) میعانات گازی پالایشگاه ها و پتروشیمی ها، مدیریت هماهنگی تمامی سازمان ها و نهادهای مرتبط با امر صادرات و واردات به سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس سپرده شد.
هر مجتمع پتروشیمی یک گمرک جلوی درکارخانه داشت که جمعا حدود 36 دروازه فعال و 36 دروازه در شرف احداث می شد که با همکاری گمرک توانستیم این تعداد را به 2 دروازه در مجتمع های پتروشیمی و 2 دروازه در مجتمع های گاز کاهش دهیم و با هماهنگی سازمان منطقه ویژه اقتصادی و چهار بخش درگیر، کار را شبانه روزی کردیم که صادرات معطل ساعات اداری نباشد.
قابل توجه است که کمیته حفاظت امنیتی در این زمینه فعال عمل کرده، به طوری که تا امروز هیچ حادثه امنیتی که تاسیسات را تحت تاثیر قرار دهد، نداشتیم که این مهم با زحمات و فعالیت شبانه روزی اداره های مختلف سپاه، سربازان گمنام امام زمان (عج)، دریابانی، نیروی انتظامی و سایر واحدهای مختلف امنیتی به دست آمد. همچنین مجتمع دادگستری ویژه انرژی با کمک سازمان برای حفاظت از بیت المال در زمینه اراضی شکل گرفت.
به گفته مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارس اینها مختصری از فعالیت هایی است که در منطقه انجام شده تا تولید در آرامش و توسعه به دست آید که در این راستا طبق دستورالعمل هیئت دولت در فروردین ماه برای کنترل ارز، صادرات و واردات و محدودیت قاچاق در کشور موظف به ایجاد سامانه کمرگی شدیم و منطقه ویژه اولین سازمانی بود که این سامانه گمرکی را اجرا کرد.
توسعه پژوهش و فناوری
یوسفی ادامه داد: سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس به جز امسال، به خاطر محدودیت بودجه ای در 3 سال گذشته، نمایشگاه هایی را با حضور سازندگان و شرکت های دانش بنیان در منطقه برگزار کرده است. یکی از مشکلات این بود که نمایشگاه های بین المللی معمولا در تهران و مرکز برگزار می شد و افراد کمی از مناطق عملیاتی و پارس جنوبی می توانستند در آن شرکت کنند. در واقع ارتباط واقعی در بازار بین تولیدکننده، مصرف کننده و شرکت های دانش بنیان به وجود نمی آمد و این موضوع، باعث فعال شدن دلال ها شده بود که برای رفع این مشکل زمینه حضور این شرکت ها را به صورت مستقل در منطقه ایجاد کردیم.
کار دیگری را با معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت در زمینه شناسایی شرکت های فعال در تامین و نگهداری تجهیزات و تاسیسات شروع کردیم که در حوزه وزارت نفت ارزیابی و شرکت های شاخص انتخاب و معرفی شدند و ما به آنها برای استقرارشان جا دادیم. همچنین آزمایشگاه های مرجع در منطقه مستقر شدند. شرکت ها قبلا برای آزمایش باید نمونه را به شهرهای دیگر مثل شیراز و تهران ارسال می کردند؛ ولی در حال حاضر این آزمایشگاه ها در منطقه فعال هستند.