تعمیراتی با توان داخل
یکی از نکات قابل توجه روی سکوی رشادت که عظیمی به آن اشاره می کند، این است که 90 درصد فعالیت های مرتبط را که در دیگر سکوها از سوی نیروهای خارج از سکو صورت می گیرد، خودمان انجام می دهیم. از رنگ کاری و سند بلاست تا فعالیت های تعمیراتی مختلف و... .
به عنوان نمونه، بتازگی یک کار تعمیراتی در بخش موتور چاه ها را به ثمر رساندیم. همکاران در اقدامی گروهی 48 ساعت بی وقفه کارکردند تا موتور سکو را برای تداوم و حفظ تولید تعمیر کنند.
او درباره این اقدام توضیح می دهد: به دلیل فعالیت اغلب چاه ها با پمپ های درون چاهی، لازم است برق تولیدی داشته باشیم تا چاه ها در مدار باشند. در سکوی رشادت با توجه به محدودیت فضا، امکان نصب و به کارگیری توربین گازی که به حجم وسیعی نیاز است، وجود ندارد. از این رو از مولدهای گازی استفاده می شود و این مولدها به دلیل قدمت زیاد از کار افتاده اند و در مرحله تعمیرات قرار دارند. برآورد زمان تعمیر آنها که از ابتدای مردادماه آغاز شده، اواسط پاییز است. در حال حاضر جایگزین این مولدهای گازی دو مولد دیزلی شده که استفاده از آنها مستلزم تامین برق مورد نیاز است، از این رو تولید این سکو وابسته به این است که برق لازم برای طرح توسعه سکوی رشادت چهار توربین 7.9 مگاوات در نظر گرفته شود.
در همین زمینه، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران یکی از اقدام های مهم برای افزایش تولید را که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ انجام شد، مرتبط با سکوی رشادت در منطقه لاوان دانسته و در این زمینه توضیح داده است: متأسفانه در دولت گذشته، به دلیل توجه نکردن و انجام نشدن به موقع تعمیرات اساسی، دیزل های گازسوز سکو غیرعملیاتی و برق رسانی به پمپ های درون چاهی تعدادی از چاه های سکو با مشکل روبه رو شد که همین موضوع، تولید سکوی رشادت را به نصف کاهش داده بود. در همین باره نیز با پیگیری انجام شده ضمن برگزاری مناقصه برای انجام تعمیرات اساسی دیزل ها، با انتقال یک دستگاه دیزل از منطقه خارگ به سکوی رشادت و رفع بعضی ایرادها و نواقص فنی و تجهیز و راه اندازی آن، مشکل برق رسانی به چاه های رشادت برطرف و تولید سکوی رشادت بیش از دو برابر شد.
طرح توسعه
باید بدانیم که در حال حاضر، تولید نفت میدان رشادت از چاه های سکوی قدیمی و چاه های تکمیل شده طرح تولید زودهنگام انجام می شود. حفاری و تکمیل ۲٠ حلقه چاه، تکمیل و نصب عرشه سکوهای تولیدی، مسکونی و سرچاهی با انعقاد قرارداد EPCD به پیمانکار واگذار شده است .
با توجه به اینکه از سیستم تلمبه های درون چاهی در تولید نفت از چاه های میدان رشادت استفاده می شود، تکمیل و نصب سکوی تولیدی به منظور تأمین برق موردنیاز حائز اهمیت است که با اتمام مراحل طرح توسعه ای این مشکل مرتفع خواهد شد.
با پایان یافتن اجرای طرح توسعه این میدان، تولید نفت خام آن به روزانه 50 هزار بشکه افزایش خواهد یافت و با توجه به تولیدی شدن پنج حلقه چاه جدید در میدان نفتی رشادت در قالب طرح تولید زودهنگام، با آغاز دور جدید تعمیرات پمپ های درون چاهی میدان رشادت، تولید نفت خام این میدان افزایش خواهد یافت.
طرح توسعه میدان رشادت از مجموعه طرح های نگهداشت و افزایش تولید نفت محسوب می شود که در گستره فعالیت سه شرکت تابع شرکت ملی نفت ایران (شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت نفت مناطق مرکزی ایران) در محدوده جغرافیایی هفت استان کرمانشاه، ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس و هرمزگان تعریف شده و شامل 33 پروژه (29 پروژه در بخش خشکی و چهار پروژه در بخش فراساحل) است که نخستین قرارداد آن، مهر سال 1397 برای پروژه سیری (میدان های سیوند و اسفند) شرکت نفت فلات قاره ایران امضا شد و طرح توسعه میدان رشادت در زمره آخرین بسته های قراردادی بود که به امضا رسید.
همگام با برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت تولید نفت، هدف اصلی از تدوین و اجرای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، حفظ جریان کار و اشتغال در میان پیمانکاران و سازندگان ایرانی صنعت نفت است و به این منظور، ضمن بهره مندی صرف از توان پیمانکاران ایرانی، فهرستی از کالاهای پرمصرف طرح که امکان ساخت داخل آنها وجود دارد، تهیه و در قراردادهای مربوطه گنجانده شده است و پیمانکاران صرفاً ملزم به تامین اقلام این فهرست از محل تولیدهای داخلی هستند. پیش بینی می شود در پایان اجرای همه بسته های کاری این طرح، سهم ساخت داخل بالغ بر 80 درصد باشد.
سیدجواد هاشمی، مدیر طرح توسعه سکوی نفتی رشادت در شرکت نفت فلات قاره ایران، درباره آخرین وضعیت این پروژه می گوید: بعد از جنگ و آسیب های ناشی از آن، سکوهای R7 از بین رفتند و یک سکوی سرچاهی موقت باقی ماند که با طرح توسعه ای قرار است شاهد اقدام های تازه ای در میدان باشیم.
او با اشاره به جزییات طرح توسعه سکوی نفتی رشادت توضیح می دهد: قرارداد طرح توسعه میدان نفتی رشادت تیر سال 1400 میان شرکت نفت فلات قاره و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) به امضا رسید که مطابق این قرارداد، باید پیمانکار تیر سال 1402 پروژه را نهایی کند.
به گفته هاشمی، براساس این طرح قرار است 18 حلقه چاه، حفاری و تکمیل و 2 حلقه چاه تکمیل شود که از این 20 حلقه چاه ،10 حلقه چاه تزریق آب و 10حلقه چاه تولید نفت است.
او در ادامه اظهار امیدواری می کند که در پایان این طرح توسعه ای 30 تا 35 هزار بشکه افزایش تولید نفت را شاهد باشیم.
هاشمی درباره روند اقدام های انجام شده می گوید: در حال حاضر حفاری برخی از چاه ها انجام و برخی دیگر نیز در حال انجام است. افزون بر آن سکوهای نصب شده کنونی هم نیازمند بازسازی است.
براساس توضیحات او، در این طرح توسعه ای چهار توربو ژنراتور برای تامین برق در نظر گرفته شده است و در پایان کار شاهد تحول خاصی خواهیم بود.
مدیر طرح توسعه سکوی نفتی رشادت در شرکت نفت فلات قاره ایران در بین صحبت های خود، خواستار همکاری بخش های مختلف در طرح های مهم ملی از جمله این طرح توسعه ای شده و می گوید: متاسفانه پروژه حدود 2 ماه معطل سوخت ماند تا شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، نرخ سوخت دکل و شناورهای پشتیبان آن را یارانه ای همانند گذشته تحویل دهد که این موضوع، تاثیر منفی زیادی بر کل پروژه داشت.
هاشمی اظهار امیدواری کرد که با همکاری همکاران شرکت نفت فلات قاره و قرارگاه خاتم، این پروژه را به ثمر برسانیم.
افزایش ۵۰۰ هزار بشکه ای ظرفیت ذخیره سازی نفت خام در خلیج فارس
وزارت نفت برنامه ویژه ای برای افزایش و نگهداشت تولید دارد و در این راستا، همزمان با این اقدام شرکت نفت فلات قاره ایران خبر داد که ظرفیت ذخیره سازی نفت خام در خلیج فارس با بهره برداری از پروژه بازسازی و تعمیرات اساسی مخزن شماره ۴ منطقه بهرگان شرکت نفت فلات قاره، ۵۰۰هزار بشکه افزایش یافته است.
پروژه بازسازی و تعمیرات اساسی مخزن شماره ۴ بهرگان با حضور علیرضا مهدی زاده، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران و شماری از مدیران، روسا و دست درکاران این شرکت 10 شهریور امسال به بهره برداری رسید.
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران در نشستی به این منظور، با بیان اینکه بخش عمده ای از اقلام این پروژه ساخت داخل است، گفت: پروژه بازسازی و تعمیرات اساسی مخزن شماره ۴ منطقه بهرگان اسفند سال ۱۳۹۸ آغاز و با وجود مشکلات ناشی از همه گیری ویروس کرونا، پروژه با جدیت پیگیری شد و به بهره برداری رسید.
به گفته وی، با عملیاتی شدن این مخزن، ظرفیت ذخیره سازی نفت خام در منطقه بهرگان ۱۰ درصد افزایش یافت و با توجه به اینکه منطقه بهرگان پایانه ای برای واردات و صادرات نفت خام و میعانات گازی است، اجرای این طرح مزایای فراوانی دارد.
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: تا سه ماه آینده، مخزن ۲۵۰ هزار بشکه ای در منطقه خارگ به بهره برداری می رسد. همچنین مخزن ۵ و ۶ و ۸ منطقه بهرگان با ظرفیت مجموع اسمی یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در فرایند مناقصه و انتخاب پیمانکار است که با این اقدام ها ظرفیت عملیاتی ذخیره سازی نفت خام ایران در خلیج فارس افزایش خواهد یافت.
در این نشست، گزارشی از روند تعمیرات اساسی و بازسازی مخزن ذخیره سازی نفت خام شماره ۴ منطقه بهرگان از سوی مجری پروژه ارائه و بر استفاده حداکثری از توان شرکت های داخلی در آن تأکید شد.