تلاش شبانه روزی کارکنان عملیاتی شرکت نفت فلات قاره  برای افزایش تولید نفت در خلیج فارس

رشادت ایرانی کوچک برای رشادت

مشعل  همگام با سرعت بخشی طرح های نگهداشت و افزایش تولید نفت، سکوی نفتی رشادت نیز با بهبود وضعیت تولید و امکانات رفاهی و اسکان کارکنان همراه خواهد بود. تولیدی حدود روزانه 50 هزار بشکه نفت خام که 30 تا 35 هزار بشکه نفت خام آن، به گفته مدیر طرح توسعه سکوی نفتی رشادت در شرکت نفت فلات قاره ایران، نتیجه اجرای طرح توسعه ای در این مخزن نفتی خواهد بود. رشادت؛ عنوانی نام آشنا در 108 کیلومتری جنوب غربی جزیره لاوان، جایی در چاله خلیج فارس که سازه های آهنی آن با حروف لاتین به اختصار R4 قابل تشخیص است. این سکوی نفتی در حوزه شرکت نفت فلات قاره ایران و در جزیره لاوان به فاصله  108 کیلومتری از سواحل خلیج فارس واقع شده است؛ جزیره ای که با اکتشاف نفت در خلیج فارس و فعال شدن شرکت لاپکو در سال  1346، استخراج نفت در این منطقه نفتی برای نخستین بار عملیاتی شد.

رشادت را که سابقه بهره برداری از آن، به سال های دور یعنی 1347 بازمی گردد،متخصصان ایتالیایی موفق به کشف میدان نفتی آن  شدند؛ این سکوی نفتی پس از آسیب های ناشی از جنگ، این روزها با طرح توسعه ای نگهداشت و افزایش تولید، در انتظار روزهای پررونقی است که حاصل آن، افزایش تولید چند برابری نفت خام در آن خواهد بود.

در این میدان نفتی، یکی از مرغوب ترین نفت های دنیا را می توان سراغ گرفت. اکبر عظیمی، رئیس سکوی رشادت با اشاره به این موضوع می گوید: کار سخت و مشقت باری روی سکوها از جمله رشادت در حال انجام است، آن را ساده نبینید.

اشاره او به فعالیت مهمی است که برای تولید کنونی نفت در این سکو که از سوی کارکنان انجام می شود. در این سکوی نفتی می توان ايرانی کوچک، متشکل از استان های مختلف را در دل خليج فارس يافت؛ از گلستان، تهران، خوزستان، تبريز و... و از هر طايفه و قشري. کار روي سکو به شکل اقماري است: 14 روز کار و 14 روز هم استراحت و به اصطلاح خودشان «رست».

تعداد روزهاي کاري که بايد آن را ضرب در تعداد روزهاي سال کرد تا دوري آنها از خانواده عیان تر شود. ساکنان پرتلاش در این سکوی نفتی که گرداگردش را آب احاطه کرده، هر دو هفته یک بار از دنيايي که همه در آن زندگي می کنیم، دور هستند.

 حفظ تولید در رطوبت بالای 90 درصد

عظیمی، رئیس سکو با اشاره به سختی کار روی سکو افزون بر دوری از خانواده و انجام فعالیتی مستمر در وسط دریا می گوید: کار سختی روی سکوهای نفتی از جمله رشادت در شرایط آب وهوایی با دمای بالای 50 درجه و رطوبت بیش از 90 درصد، در حال انجام است. گاه همکاران به صورت پیوسته 24 تا 72 ساعت هم مشغول کار بوده اند تا روند تولید حفظ شود.

 به عنوان نمونه در دوره گردوغبار امسال، شرایط سختی را در اینجا شاهد بودیم، به گونه ای که حتی فاصله یک متری هم قابل مشاهده نبود؛ اما با این حال با توجه به مشکل موتور سکو باید یک مولد دیزلی در آن جایگزین می شد و بنا بر اهمیت حفظ استمرار تولید در آن شرایط سخت آب وهوایی، هیچ توقفی جایز نبود.

 ضرورت توجه بیشتر به انگیزه کارکنان سکوهای نفتی

عظیمی به ترکیب سنی کارکنان فعال روی سکو نیز اشاره و تصریح می کند: روی سکوی نفتی رشادت 63 نفر با میانگین سنی کارکنان 30 تا 35 سال مشغول به کار هستند و تنها یک نفر بالای 50 سال است. بیشتر کارکنان فوق لیسانس و دکترا و در سطح نخبگان کشوری هستند؛ اما با توجه به اینکه سمت های سازمانی فریز مانده، ناگزیر باید چند سال را دریک سمت درجا بزنند.

او به سقف 80 ساعتی اضافه کار کارکنان این سکوی نفتی به عنوان یکی از دغدغه ها اشاره و اظهار می کند: به نظرمی آید باید در این زمینه وافزایش این سقف اضافه کار، تجدید نظری صورت گیرد.

موضوع دیگری که عظیمی به عنوان دغدغه کارکنان سکوی رشادت به آن اشاره می کند، وضعیت تلفن و اینترنت است. او می گوید: با قطع اینترنت و تلفن، هرگونه تماس با خارج از سکو غیرممکن می شود. امواج اینترنتی از سکوی رسالت تامین می شود، به طوری که با یک باد امکان اختلال و قطعی آن وجود دارد؛ اتفاقی که هرازگاهی رخ می دهد و سبب قطع کامل ارتباطات تلفنی و اینترنتی می شود.چندی پیش به سبب قطع ارتباط تلفن و اینترنت سه روز از همه جا بی خبر بودیم. همه کارکنان این سکو متاهل هستند و بی خبری از خانواده برای آنها و خانواد ه هایشان بسیار سخت است و اگر در این شرایط سخت کاری، امکان تماس و دسترسی وجود نداشته باشد، کار کردن بسیار سخت تر می شود.

با وجود پیگیری های مستمر، هنوز دکل برای ما نصب نشده است؛ اگرچه با طرح مشکل، این قول داده شده که اینترنت سکوی رشادت از عسلویه به شکل پایدار تامین شود.

 

کاهش نگرانی ها با توصیه هایی از جنس روانشناسی

رئیس سکوی نفتی رشادت، همچنین حضور روانشناس و پزشک یا اعزام دوره ای آنها را به سکوهای نفتی، ضرورتی مهم برمی شمرد و می گوید: در 22 سال فعالیتی که روی سکوی رشادت دارم، تاکنون هیچ روانشناسی به اینجا اعزام نشده و با توجه به ماهیت کار روی سکوهای نفتی، حضور یک روانشناس می تواند تا حدود زیادی کمک باشد و از فشارهای روانی ناشی از کار در سکو بکاهد.

رئیس سکوی نفتی رشادت با اشاره به مشکلات آب وهوایی امسال توضیح می دهد: برخی همکاران به دلیل گردوغبار و آلودگی های ناشی از آن، به تنگی نفس و ناراحتی قلبی دچار شده اند و برای معاینات کامل پزشکی به منزل اعزام شده اند. برخی دیگر از همکاران نیز با افت فشار مواجه می شوند. افزون بر این آسیب ها، گاه شرایط آب وهوایی، رفت وآمد نیروی انسانی با کشتی، بالگرد و حتی هواپیما را هم مختل می کند.

به هرحال شرایط کار روی سکو و فعالیت اقماری آسان نیست و با توجه به مواردی که از آنها به عنوان سختی کار نام برده شد، وضع به گونه ای شده که درخواست های انتقالی به منطقه عملیاتی لاوان افزایش یافته است.

کمبود نیروی متخصص در حوزه برق از دیگر مواردی است که رئیس سکوی رشادت به آن اشاره می کند و ادامه می دهد: تا حد ممکن به مشکلات کارکنان اشاره شد و امیدوار به توجه برای حل آنها هستیم.

عظیمی با تاکید بر اینکه برای حفظ نیروی انسانی که با شرایط سخت روی سکو مشغول فعالیت هستند، باید تسهیلات و امکانات رفاهی در نظر گرفته شود، ادامه می دهد: مجموعه این دغدغه ها برای رسیدگی و اصلاح به مدیر جدید منطقه اعلام شده و امیدوار به رسیدگی و حل آنها هستیم.

اگرچه عظیمی از وضعیت اسکان و امکانات رفاهی در سکوی رشادت گلایه مند است؛ اما سید جواد هاشمی، مدیر طرح توسعه سکوی نفتی رشادت در شرکت نفت فلات قاره ایران این نوید را می دهد که با اتمام طرح توسعه ای این سکو اوضاع بهبود یابد. او همچنین به مراحل راه اندازی سکوهای اقامتی جدید برای کارکنان اشاره کرده و توضیح می دهد: دو سکوی اقامتی ،تولیدی و پل های ارتباطی آنها در یارد بوشهر در حال ساخت است و روند مناسبی را پشت سر می گذارد و اکنون در مجموع از پیشرفت فیزیکی 60 درصدی برخوردار است.  هاشمی با بیان اینکه سکوی قدیمی در حال حاضر مناسب نیست، گفت: با اتمام این کار، افزون بر تحول در میزان تولید، شاهد استراحتگاه مناسب اقامتی برای کارکنان خواهیم بود که در آن، امکانات مختلف مثل باشگاه، سالن ورزشی و اتاق های مناسب در نظر گرفته شده است.