مدیر دانش و پیشنهادات پالایشگاه نفت تبریز مطرح کرد:
چشم انداز توسعه برندینگ از مسیر پالایشگاه ها
مشعل پالایشگاه تبریز از شرکت هایی است که درحوزه برندینگ وارد شده است و به موازات این طرح که گامی بزرگ برای این مجموعه به شمار می رود، فعالیت های تولیدی خود را پیش می برد.
برپایه این طرح، جایگاه وعرضه کننده، خود صاحب حمل و نقل هستند و فراورده را از مخزن انبار شرکت ملی پخش فراورده های نفتی دریافت می کنند و درمنطقه به مصرف کننده تحویل می دهند.
همسو با اجرای طرح برندینگ در پالایشگاه تبریز، نظام مدیریت دانش و پیشنهادات نیز دراین پالایشگاه شکل گرفته است. علی اصغر خلفی، مدیر توسعه برند و مسئول مدیر دانش و نظام پیشنهادات پالایشگاه تبریز، به هفته نامه «مشعل» توضیحاتی داده است که در ادامه می آید.
بفرمایید پالایشگاه تبریز از چه سالی وارد حوزه برندینگ شده و تاکنون چه گام های دراین مسیر برداشته است؟
با توجه به اینکه ازسال 1395 شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران دستورالعملی با عنوان واگذاری جایگاه های عرضه سوخت به شرکت های صاحب نشان یا همان برندها ابلاغ کرد، شرکت پالایش نفت تبریز نیزهمسو با این راهبرد مهم، به گونه ای فعال و پیشرو وارد این حوزه شد.
مسئولیت اصلی این مدیریت، سوق دادن شرکت های صاحب نشان به خرید مجاری عرضه سوخت است و همسو با آن مسئولیت توسعه برند را نیز دردستور کار دارد؛ باهمین رویکرد، پالایشگاه تبریزابتدا با خرید دو جایگاه عرضه سوخت در شهرهای گنبد کاووس و ماکو فعالیت درحوزه برندینگ را آغاز کرد و درادامه این حرکت وتوسعه بخشی آن، اکنون 13جایگاه عرضه سوخت را در قالب طرح برندینگ زیرپوشش دارد.
در دستورالعمل های شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران درخصوص شرکت های صاحب نشان (برند) آمده است که بخشی ازمسئولیت های این شرکت به شرکت های صاحب نشان واگذارمی شود؛ اما از آنجا که رویه ها و اعطای امتیازات برای احداث جایگاه های جدید تغییر کرده و دستورالعمل جدیدی در دست تدوین است، بنابراین تا نهایی شدن این دستورالعمل به احداث یا خرید جایگاه دیگری اقدام نخواهد شد.
آیا شرکت های برندینگ توانسته اند همسو با سطح بین المللی پیش روند؟
توزیع وعرضه فراورده ها ی نفتی درهیچ کشوری انحصاری نیست و شرکت های تولید کننده وصاحب نشان مانند شل، بی پی و... در این زمینه پیشگام هستند. درکشورمان نیز قانونی همسو با توسعه شرکت های صاحب نشان داریم که البته با چالش هایی روبه روست.
ازسوی دیگر، برند درکشورما، نوپاست و شرکت هایی هم که تازه به این حوزه ورود کرده اند، هنوزتجربه کافی درآن ندارند. تفکری هم که امروز درخصوص ایجاد برندینگ واین که شرکت های پالایشی می توانند برای تولید محصول و تحویل آن به مصرف کنندگان باشند، به مرورایجاد شده است؛ بنابراین جا افتادن چنین حرکتی، زمان برخواهد بود.
پالایشگاه نفت تبریزبنابر فعالیت های تولیدی که دارد، با جدیت وارد عرصه برندینگ شده است وامیدوارم با دیدگاه هایی که برای توسعه آن وجود دارد، بتواند با حضوری فعال تر و گونه ای رقابتی تر در این زمینه گام بردارد.
این پالایشگاه به عنوان یکی از پالایشگاه های پیشرو دربحث برندینگ، درهمسویی با پیاده سازی سیاست های شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران در این حوزه آماده همکاری است.
با توجه به مسئولیت دیگرتان درحوزه نظام پیشنهادات، لطفا دراین باره توضیح دهید.
پیشینه اصلی نظام پیشنهادات به شرکت های تویوتا بازمی گردد. درآن زمان شرکت های ژاپنی دریافتند پیشنهادهایی که از بطن کارکنان و بدنه تولید دریافت شود، بسیار قابل قبول تراست؛ پیرو این تفکر، مکتبی به نام پیشنهادات ایجاد کردند.
در وزارت نفت نیز نظام پیشنهادات، سابقه وقدمتی20ساله دارد و با تشکیل دبیرخانه پیشنهادات، فعالیت خود را آغاز کرد. آن زمان پالایشگاه نفت تبریز هنوزبه بخش خصوصی واگذار نشده و وابسته به دولت بود و شروع فعالیت در حوزه نظام پیشنهادات در این مجموعه مربوط به 17 سال پیش است.
دانش، ضربان قلب هر تصمیمی است که در سازمان ها گرفته می شود. توسعه محصول، بهبود خدمات، تعامل با مشتری و... بر پایه این محور استوار است، پالایشگاه تبریز برای دستیابی به این امرچه برنامه هایی در دستور کار دارد؟
پالایشگاه تبریز از سال 1398 برنامه ای تحت عنوان مدیریت دانش را پایه ریزی کرد تا به این وسیله سرمایه های سازمانی مانند اطلاعات و دانش کارکنان در آن ثبت شود؛ از این رو با توجه به نزدیکی فعالیت های نظام پیشنهادات ومدیریت دانش ، این دو با یکدیگر ادغام و تحت نظارت یک مدیریت اهداف و برنامه های این دو حوزه دنبال می شود. ضمن آن که سال 1401 دستورالعمل ها و آیین نامه های آن تدوین شد.
بر اساس این دستور العمل های نظام پیشنهادات، تمام بخش های مختلف پالایشگاه پیشنهادات خود را ارائه می دهند و در دبیرخانه و شورای همیاری بررسی می شود، در صورت تایید مورد استفاده در پالایشگاه قرار می گیرد. شورای همیاری 10 نفرعضو دارد که از این تعداد 5 نفر انتخابی هستند و هرسه سال یک بار انتخاب می شوند، هر کدام از کارکنان شرکت پالایش نفت تبریز می توانند در این انتخابات شرکت کرده و از سوی دیگر همکاران خود انتخاب شوند. پنج نفر بعدی اعضای شورای همیاری از سوی مدیرعامل با پیشنهاد مدیریت دانش برای تکمیل تخصص ها تعیین می شوند. از وظایف شورای همیاری می توان به بررسی پیشنهادات ارسالی به دبیرخانه اشاره کرد که بعد از فرآیندی برای مدیرعامل و مدیر عملیات ارسال می شود.
به منظور توسعه مدیریت دانش چگونه از تجارب مهندسان داخل پالایشگاه استفاده می کنید؟
سیستم مدیریت دانش را بتازگی جاری و سازی کرده ایم و در این زمینه بیشتر از توان مهندسان داخل پالایشگاه استفاده می کنیم، ضمن آنکه از ثبت تجارت افراد با سابقه و بازنشسته بخش های مختلف پالایشگاه بهره مند می شویم. به این صورت که اگر تجربه موفقی در حین کار دارند، این تجربه موفق به مدیریت دانش منتقل و پس ازطی فرآیندی ثبت می شود. برای تشویق همکاران و سوق دادن آنها به این مسیر نیز مزایایی انگیزشی در نظر گرفته شده است.
تاچه حد ازتوان شرکت های دانش بنیان بهره گرفته می شود؟ آیا این شرکت ها توانسته اند در زمینه تامین نیازهای پالایشگاه عملکرد موفقی داشته باشند؟
حضور تاثیرگذارشرکت های دانش بنیان در عرصه های مختلف ازجمله صنایع پالایشگاهی به اثبات رسیده است و پالایشگاه نفت تبریز نیز از توان و قابلیت آنها بی بهره نمانده و توانسته است با تکیه بردانش، تخصص و تجربه شان، نیازهای اساسی در تولید محصول، ساخت قطعات مورد نیاز و. . . را مرتفع سازد.
از10سال گذشته از دانش شرکت های دانش بنیان جهت دستیابی به خودکفایی و ساخت داخل استفاده کرده ایم و این شرکت ها ارتباط تنگاتنگی با بخش تدارکات کالای پالایشگاه دارند، مصداق این امرهم ساخت کاتالیست های ایرانی است که در واحد بنزین سازی مورد استفاده قرارمی گیرند.
اگر حرف ناگفته ای باقی مانده است، بفرمایید.
زنجیره پالایش کشورازجمله پالایشگاه نفت تبریز، در صدد این است که با بهترین عملکرد، زنجیره ای مطلوب از تولید داشته باشند. نقشه راه هم همین است که دراین مسیر وتعالی آن گام های متعددی برداشته شود. با توجه به این رویکرد، در حوزه هایی همچون، مدیریت دانش ونظام پیشنهادات همین نگاه و تفکرتسری داده شده است تا بتوان از توان و تجربه نیروی انسانی که مهم ترین رکن در هرسازمان و صنعتی به شمار می روند، به نحوی شایسته بهره مند شد.
با توجه به اینکه مدیریت دانش یک موضوع جدید به شمار می رود، برای تشویق و سوق دادن همکاران به این سو لازم است فرهنگ سازی صورت گیرد؛ از این رو از بخش های بالادستی می خواهیم که به منظور پیشبرد اهداف مدیریت دانش، ما را حمایت کنند. سازمان های اشاعه دهنده فرهنگ مانند صدا وسیما، آموزش و پرورش و... نیز می توانند در این مسیر بسیار کمک کننده باشند. با فرهنگ سازی می توان بهترین نتایج را از نظام پیشنهادات به دست آورد.