گفت و گو با مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی
توسعه صنعت سی ان جی یک الزام
مشعل میانگین مصرف روزانه سی ان جی در کشور، رقمی بالغ بر 23.5 میلیون مترمکعب است که در دو هزار و 554 جایگاه، توزیع و عرضه می شود.فعالان صنعت سی ان جی، ظرفیت موجود برای عرضه این سوخت پاک را 40 میلیون مترمکعب در روز تخمین زده اند و در شرایط کنونی که تولید و مصرف بنزین در موازنه ای سربه سر قرار دارند، توسعه صنعت سی ان جی را به یک الزام و ضرورتی اجتناب ناپذیر بدل کرده است. از طرفی، بهره مندی از این میزان ظرفیت بلااستفاده، این امکان را ایجاد خواهد کرد تا افزون بر تنوع بخشی به سبد انرژی و شرایط زیست محیطی مطلوب برای شهروندان، بازار قابل اعتمادتری برای عرضه بنزین آزاد شده حاصل جایگزینی سی ان جی رقم بخورد و موجب شود تا کشور در زمینه صادرات این محصول راهبردی هم حرفی برای گفتن داشته باشد. در این زمینه با محمدحسین باقری، مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران گفت وگو شده و وی توضیحات مبسوطی در خصوص سی ان جی و ضرورت های توسعه آن ارائه کرده است.
توسعه صنعت سی ان جی به عنوان یکی از اولویت های مهم دولت سیزدهم مطرح است. همکاری و تعامل با خودروسازان در زمینه دوگانه سوز کردن خودروها که متعاقبا در دو سال اخیر با امضای قراردادهای متعددی نیز همراه شد، از جمله گام های موثر برداشته شده در خصوص توسعه صنعت سی ان جی است. به گفته محمدحسین باقری، مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی، برنامه تبدیل خودروهای دوگانه سوز با توجه به مصوبه شورای اقتصاد، در دست اجراست، به طوری که تاکنون حدود 260 هزار خودرو از طریق 340 کارگاه مجاز دوگانه سوز شده اند. به گفته این مقام مسؤول، همچنان ظرفیت کافی برای تبدیل خودروها در کشور وجود دارد و متقاضیان می توانند با ثبت نام در سامانه ای به همین منظور، ظرف 14 روز خودروی خود را دوگانه سوز کنند.
توزیع 23 میلیون سوخت سی ان جی
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی اعلام کرد: هم اکنون تعداد 2 هزار و 554 تجهیز سی ان جی در سطح کشور فعال و در حال سوخت رسانی هستند. میانگین میزان مصرف روزانه، رقمی بالغ بر 23.5 میلیون مترمکعب است که با وجود ناترازی حال حاضر تولید و عرضه بنزین، در تلاش هستیم که با استفاده از برخی راهکارهای مناسب، میزان مصرف سی ان جی را افزایش دهیم. باقری افزود: خوشبختانه ظرفیت حال حاضر جایگاه های عرضه سوخت به نحوی است که می توان میزان عرضه سی ان جی را تا رقمی بالغ بر 35 میلیون مترمکعب افزایش داد، آن هم بدون ایجاد صف. متوسط کارکرد ساعتی کمپرسورها در جایگاه های عرضه سی ان جی حدود 8.7 دهم ساعت است که با همین میزان ساعت کارکرد، می توان خدمات لازم را به هموطنان ارائه کرد.توصیه اکید می کنم افرادی که دارای خودروهای دوگانه سوز هستند، حتما از سوخت سبز سی ان جی که هم جایگزینی مطلوبی برای بنزین است و هم صرفه اقتصادی برای خانوارها و در سطح ملی برای کشور دارد، استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته میزان مصرف سی ان جی معادل 23.2 میلیون مترمکعب در روز بود، گفت: این در حالی است که با تدابیر انجام شده، هم اکنون این میزان مصرف به 23.5 میلیون مترمکعب در روز رسیده که با توجه به زیرساخت های موجود، امکان افزایش این رقم تا روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب نیز وجود دارد.
تبدیل 260 هزار خودرو به دوگانه سوز
اهمیت توسعه صنعت سی ان جی به عنوان یک اولویت در سبد سوخت کشور در تمامی دولت ها مطرح بوده و این مسأله با جدیت بیشتری در دولت سیزدهم در حال پیگیری است. طبق مصوبه شورای اقتصاد در تیرماه 99، درخواست وزارت نفت مبنی بر حمایت از تولید و تبدیل کارخانه ای و کارگاهی یک میلیون و 464 هزار خودروی تاکسی، ون، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به سی ان جی سوز مورد تایید قرار گرفت و این تبدیل به صورت رایگان برای خودروهای دارای اولویت انجام می شود.
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی بیان کرد: بر این اساس، برنامه تبدیل خودروها به دوگانه سوز از طریق مصوبه شورای اقتصاد در دست اجراست و تاکنون حدود 260 هزار خودرو از طریق 340 کارگاه مجاز دوگانه سوز شده اند. همچنین متقاضیان خودروهای دوگانه سوز می توانند با مراجعه به سایت gcr.niopdc.ir نسبت به ثبت نام و نوبت گیری در کارگاه های تبدیل اقدام کنند. این امکان وجود دارد تا در صورت نیاز، تعداد کارگاه ها افزایش یابد؛ اما ظرفیت کافی برای تبدیل خودروهای ثبت نامی در کشور وجود دارد. شرایط ثبت نام به نحوی است که متقاضیان می توانند به نزدیک ترین کارگاه محل زندگی یا محل کارشان مراجعه و تعیین نوبت کنند تا بی هیچ مشکلی و ظرف مدت 14 روز تبدیل خودروی آنها انجام شود. باقری تصریح کرد: خودروهای مسافربر شخصی برای گازسوز کردن خودروی خود باید تا 25 درصد هزینه را پرداخت کنند که البته در تلاش هستیم مصوبه شورای اقتصاد را اصلاح و برای تبدیل این خودروها به دوگانه سوز، آن هم به صورت رایگان اقدام کنیم. به محض موافقت شورای اقتصاد با پیشنهاد اصلاحیه، شرکت پخش فراورده های نفتی نیز متعاقبا اقدام های مقتضی را برای اجرایی شدن آن به کار خواهد گرفت.
بهره مندی از ابزارهای تشویقی غیرقیمتی
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی از تحریک تقاضا به عنوان تنها عامل رشد فزاینده مصرف سی ان جی در کشور یاد کرد و افزود: بخش اعظم این تحریک تقاضا برمی گردد به مباحث قیمتی. در سال 98 همزمان با افزایش قیمت بنزین و سهمیه ای شدن این سوخت، میزان مصرف سی ان جی از 20میلیون مترمکعب در روز به 25 میلیون مترمکعب افزایش یافت؛ هرچند بعدها با رشد فزاینده قیمت ها و هزینه های معیشتی، این میزان اختلاف قیمتی در سبد مصرفی خانوارها چندان مشهود نبود و به مرور استقبال از مصرف سوخت سی ان جی فروکش کرد.
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی اظهار کرد: عامل های تشویقی غیرقیمتی، از آن دست ابزارهایی است که در تحریک تقاضا موثر است. لحاظ کردن پاره ای از امکانات برای خودروهای دوگانه سوز از جمله عامل های تشویقی است که می تواند تاثیر قابل توجهی بر میزان افزایش مصرف به همراه داشته باشد. واضح و روشن است که نفوذ سوخت سی ان جی به سبد سوخت خانوارها، تنها به دست یک ارگان خاص حل وفصل نمی شود؛ بلکه همه مسؤولان و دست درکاران مرتبط با این ماجرا باید پای کار بیایند و یک تلاش همگانی در مسیر توسعه صنعت سی ان جی در کشور شکل گیرد.
باقری ادامه داد: از کاهش دریافت مالیات از خودروهای دوگانه سوز گرفته تا تخفیف های لازم در زمینه ارائه طرح ترافیک و مواردی از این دست می توانند ابزارهای تشویقی مناسبی برای استقبال مردم از سوخت سی ان جی باشند که عملیاتی شدن آن، تلاش جمعی را می طلبد؛ چراکه وزارت نفت و مشخصا شرکت پخش فراورده های نفتی در این زمینه ذینفع نیست. وظیفه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، تامین و توزیع به موقع فراورده های سوختی است و تصمیم گیری در زمینه مباحث قیمتی و عامل های تشویقی از سمت ارگان های دیگری انجام می شود؛ هرچند این شرکت نیز بنا به وظیفه خود سیستم های تشویقی مناسب را برای تقویت مصرف سی ان جی و بحث تحریک تقاضا با مکاتبات مختلف اعلام کرده است؛ اما در نهایت این خود سازمان ها هستند که باید در این زمینه تصمیم گیری کنند.