نیم نگاهی به اجرای طرحی که تامین سوخت و امنیت انرژی را به ارمغان می آورد
پلاک سوم
مشعل بارها ازسوی مسؤولان دستگاه های اجرایی نسبت به شدت مصرف انرژی در کشور هشدار داده می شود و البته نکته قابل تامل، سهم بالای بخش حمل ونقل و صنایع در میزان رشد شتابان و روزافزون هدررفت انرژی است. بی شک اعمال سیاست های اصلاح الگوی مصرف و متعاقب آن طرح های بهینه سازی مادامی که با قابلیت اجرا شدن همراه نباشد، راهگشا نیست و طبیعتا خلاصی از دغدغه شدت مصرف انرژی هم رنگ واقعیت نخواهد دید.
در سال 84، طرحی با عنوان پلاک سوم (پلاک الکترونیکی) مطرح شد که بر اساس تکلیف قانونی، پلیس راهور را ملزم می کرد که علاوه بر پلاک های نصب شده روی خودروها، پلاک سومی هم در نظر گرفته شود تا بر اساس آن، هویت اصلی مالک و خودرو به طور کامل محرز باشد.
اما اینکه طرح پلاک سوم چگونه در میزان و نحوه شدت مصرف انرژی تاثیرگذار است، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران می گوید: با پیاده سازی این طرح، فردی که سوخت گیری می کند، قابل شناسایی است و اینکه مشخصات خودرو با کارت آن تطبیق داده شده و از این طریق سنجش پیمایش نیز انجام می شود.
در اصل راه حل پلاک سوم راهکار پیشنهادی کوتاه مدت شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران برای تامین سوخت و امنیت انرژی است.
با محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت پخش فراورده های نفتی ایران درباره اطلاع از آخرین وضع طرح پلاک سوم و دیگر طرح های ارائه شده در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی به گفت وگو نشستیم، هرچند برخی از فعالیت های انجام شده به دلیل مسائل امنیتی و محرمانگی آن قابل بیان نیست؛ اما نشان از آن دارد که این مدیریت در طول یک سال و اندی، توانسته است اقدام های چشمگیری را در زمینه سوخت کشور به انجام برساند. ماحصل این گفت وگو را در ادامه می خوانید.
مصرف فراورده های نفتی، بخصوص بنزین مرزهای هشدار را در نوردیده و نیازمند عزم ملی برای فروکش کردن رشد میزان مصرف است. در این میان مدیریت سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران برای عبور از بحران پیش آمده، پیاده سازی طرح های بهینه سازی مصرف سوخت را در صدر برنامه های کاری خود گنجانده است تا از طرق مختلف مصرف مدیریت شود. یکی از بی شمار طرح ها، پلاک سوم است که با وقفه ای 17 ساله و بنا بر آخرین شنیده ها، بزودی اجرایی می شود.
طرحی موسوم به پلاک سوم
پلاک سوم، عنوان طرحی است که از مزایای بسیاری برخودار بوده و همه دستگاه ها و سازمان های ذینفع درصدد اجرای این طرح هستند. در واقع، پلاک سوم حاوی تراشه ای است که در شیشه جلوی خودرو و درست زیر آینه نصب شده و تمامی اطلاعات مربوط به خودرو در آن گنجانده می شود. اطلاعات موجود روی این تراشه در اختیار پلیس راهور قرار گرفته تا ماموران این نهاد انتظامی بتوانند با دست افزارهایی که دارند، این اطلاعات را بخوانند و به هویت اصلی مالک و خودرو پی ببرند.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران از اجرایی شدن طرح پلاک سوم به عنوان راهکاری برای مدیریت مصرف بهینه سوخت یاد کرد و گفت: البته برای اجرای این طرح، یکسری الزام های قانونی هم وجود دارد که به عهده پلیس راهور قرار داده شده و باید خودروها را ملزم به نصب پلاک سوم کنند.
صادقی افزود: این طرح همچنین فرصت خوبی را برای شرکت ملی پخش فراورده های نفتی فراهم می کند تا براساس آن مشخصات خودرو با کارت سوخت شخصی تطبیق داده شده و فردی که سوخت گیری می کند، قابل شناسایی و از این طریق سنجش پیمایش نیز انجام شود. به همین منظور شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با پلیس راهور در حال انعقاد تفاهمنامه ای است تا بتواند از اطلاعات موجود روی این تراشه استفاده کند.
وی با بیان اینکه در صورت عملیاتی شدن این طرح، کارت هوشمند سوخت به عنوان یک کارت احراز هویت عمل کرده و به محض اینکه داخل دستگاه کارت خوان جایگاه ها قرار گیرد، تمامی اطلاعات لازم در خصوص شناسایی و کنترل حضور خودرو در جایگاه انجام می شود، بیان کرد: همچنین اجرای این طرح تاثیر مضاعفی بر حوزه کنترل قاچاق سوخت و کارت های مهاجر نیز دارد و به موازات آن، آورده بالایی نصیب کشور خواهد کرد.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران از مدیریت مصرف سوخت به عنوان مهم ترین مزیت اجرای طرح پلاک سوم یاد کرد و گفت: در واقع در تلاش هستیم با به کارگیری شیوه های نوینی که در دنیا مرسوم است و تلفیق آن با دانش بومی داخلی، در مسیر پیشرفت مدیریت مصرف سوخت گام های موثری را برداریم؛ البته ناگفته نماند که دستیابی به این مهم و اتصال اطلاعات و داده های خودروها به سامانه کارت هوشمند نیازمند همكاري بين دستگاهي و ایجاد یکسری زیرساخت هاست.
صادقی تصریح کرد: به همین دلیل با برخی شرکت های دانش بنیان وارد فاز مذاکره شدیم و به دنبال این هستیم قبل از آنکه نیازهای خودمان را از کشورهای دیگر تامین کنیم، این دانش در کشور خودمان پیاده سازی شود و هم اکنون هم به توفیق و پیشرفت های خوبی در این زمینه دست پیدا کردیم.
نسل جدیدی از کارت خوان ها
محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران ضمن اشاره ای گذرا به اهم دستاوردهای این مدیریت در یک سال اخیر عنوان کرد: نوسازی و بومیسازی دستگاه های کارتخوان جایگاه های عرضه سوخت سراسر کشور از جمله اقدام های ارزنده و مهم مدیریت سامانه هوشمند سوخت شرکت پخش فراورده های نفتی به شمار می آید که به همت و توان شرکت های دانش بنیان داخلی آغاز و بومي سازی شده و مرحله به مرحله در حال پیگیری و پیشرفت نسل جديدی از كارتخوان هاي مورد نياز سامانه هوشمند سوخت هستيم. تا پیش از این، بیشتر دستگاه های کارتخوان جایگاه ها از طریق واردات تامین و عرضه می شد و به دنبال آن ارزبری فراوانی هم برای دولت به همراه داشت؛ اما امروز، تجهیز پمپ بنزین ها به چنین دستگاه پرکاربرد آن هم بر اساس توانمندی و قابلیت شرکت های داخلی، گام مهمی است که در مسیر بی نیازی به واردات تجهیزات مزبور از خارج کشور برداشته شده است.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران یادآور شد: افزون بر این اقدام، سیستم برخی از دستگاه های کارتخوان هم قدیمی و نیازمند ارتقا و به روز رسانی بود. به همین دلیل تفاهمنامه ای با دو شرکت دانش بنیان منعقد شد تا بر اساس آن سیستم برخی دستگاه ها از حالت قدیمی خارج و نوسازی شود. صادقی تصریح کرد: همچنین از نیمه دوم سال گذشته تجهیز تمامی جایگاه های نوساز به دستگاه کارتخوان های داخلی در دستور کار قرار گرفته است. در خصوص خرابی ترمینالهای سوختگیری مجاری عرضه نیز خوشبختانه با اقداماتی که کارکنان بخش مدیریت سامانه هوشمند سوخت انجام داده اند، آمار تعداد خرابی ها از 30 الی 40 درصد، به زیر 5 درصد کاهش پیدا کرده و این در حالی است که استاندارد خرابی ها معادل 10 درصد است.