لحظه های پرفروغ کارکنان پالایشگاه گاز پارسیان در سخت ترین روزهای  سال

رسم  ایستادگی

 مهدی مهرابی     زمستان از راه رسیده و تولید پایدار گاز بیش از پیش در اولویت قرار دارد و برای روزهای سرد سال، این سوخت پاک، گوهری بی مثال به شمار می آید. همچون گذشته، دیگر فصل سرد و گرم تفاوتی برای کارکنان صنعت گاز ندارد و گازرسانی حداکثری به واحدهای تولیدی و نیروگاهی در تابستان و تامین پایدار گاز بخش خانگی در زمستان، روزهایی پرفروغ را برای کارکنان این صنعت رقم زده است.

با گذر از فصل گرم سال و تحقق برنامه های تعمیرات اساسی، کارکنان شرکت های پالایشی برای تولید حداکثری در آماده باش کامل قرار گرفته اند تا گاز همه بخش ها به ویژه خانگی تامین شود.

در این میان، کارکنان شرکت پالایش گاز پارسیان به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت های پالایشی، با وجود همه چالش های پیش رو، رسم ایستادگی را آموخته اند تا برای رفاه و آسایش اهالی ایران زمین از جان و دل مایه بگذارند.

علیرضا جعفری، سرپرست مدیریت منابع انسانی پالایشگاه پارسیان باتوجه به جایگاه سازمانی که در این پالایشگاه دارد، به تشریح اقدام های انجام شده در حوزه منابع انسانی و برنامه ریزی های صورت گرفته در این بخش پرداخته است.

 نیروی انسانی همراه با برنامه ریزی برای پیشبرد اهداف، منشا اثر و تحول در در هر فضای کاری صنعتی و غیرصنعتی است. در صنعت نفت و بخش های مختلف آن اعم از پالایشگاه های نفت و گاز نیز این موضوع اهمیت بسزایی دارد.

   تلاش یک جمع 1277 نفری

سرپرست مدیریت منابع انسانی شرکت پالایش گاز پارسیان می گوید: در مجموع یکهزار و 277 نفر در شرکت پالایش گاز پارسیان در حال فعالیت هستند.

به گفته علیرضا جعفری، در حوزه تبدیل وضعیت مشمولان ایثارگر، تشریفات استخدامی 15 نفر در قالب بند «و» و قرارداد مستقیم انجام و در سیستم ثبت شده است. از این پس، این تعداد نیروی رسمی و شاغل در چارت سازمانی محسوب می شوند. در حوزه بند «د» نیز 135 نفر مشمول بودند که مراحل نهایی 130 نفر انجام و کد استخدامی آنها دریافت شده است. فرایند تبدیل وضعیت پنج نفر باقیمانده نیز در دست اقدام است.

وی با اشاره به واگذاری پالایشگاه پارسیان به بخش خصوصی می گوید: با توجه به آغاز فرایند واگذاری این پالایشگاه به بخش خصوصی براساس قوانین اصل 44، به درخواست این شرکت مبنی بر تامین نیرو از طریق جذب انبوه و آزمون استخدامی وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران موافقت نشد که این موضوع یک چالش به شمار می آید. هم اکنون 15 سمت خالی و بلاتصدی در پالایشگاه وجود دارد که می توان از طریق آزمون استخدامی به تامین و تکمیل نیرو اقدام کرد. در این زمینه مکاتباتی انجام شده تا در مرحله نهایی تعدادی نیرو به این پالایشگاه اختصاص یابد.

    جذب 20 نفر درقالب برگزیدگان طرح توانمندسازی

جعفری ادامه می دهد: همزمان با پیگیری این موضوع، 20 نفر از کارکنان این شرکت جزء برگزیدگان طرح توانمندسازی نیروهای قرارداد مستقیم بودند که از این تعداد، کد استخدام 14 نفر ابلاغ و فرایند جذب این کارکنان در دست اقدام است. 6 نفر باقیمانده نیز در انتظار اعلام کد جذب هستند. این کارکنان از قرارداد مدت موقت به قرارداد مدت معین تبدیل وضعیت می شوند.

سرپرست مدیریت منابع انسانی شرکت پالایش گاز پارسیان با بیان اینکه به روزرسانی ساختار سازمانی باید فرایندی توامان باشد، می گوید: آخرین به روزرسانی ساختار سازمانی این شرکت مربوط به سال 95 بود. سال 81 که پالایشگاه راه اندازی شد حدود 90 درصد کارکنان از طریق انبوه و گروهی جذب شدند. حدود 20 سال از جذب این کارکنان می گذرد و همه آنها سیم گرید شده اند.

به گفته وی، در دوسال گذشته جلسات متعددی برگزار و دغدغه ها و چالش های ساختار سازمانی را استخراج و با مسئولان مربوطه به اشتراک گذاشته ایم. از کارشناسان و مدیران مهندسی ساختار شرکت ملی گاز ایران دعوت کرده و گزارش ها و تجزیه و تحلیل های لازم را در اختیار آنها قرار دادیم. با آغاز فرایند خصوصی سازی، سرعت فرایندهای به روزرسانی ساختار کاهش یافت؛ با این حال همزمان پیگیر تحقق آن هستیم. با پیگیری، همکاری و همراهی مهندسی ساختار شرکت ملی گاز ایران، چالش بخشی از واحدهای مالی، حراست، مهندسی، برق، آی سی تی و... حل و افزون بر به روزرسانی ساختار چند سمت نیز ارتقا یافت.

    برگزاری جلسه با مدیران بهداشت و درمان صنعت نفت

سرپرست مدیریت منابع انسانی شرکت پالایش گاز پارسیان با اشاره به برنامه های این شرکت در حوزه افزایش رضایت مندی کارکنان می گوید: ساختار سازمانی که پیشتر درباره آن توضیح دادم، یکی از مواردی بود که تحقق آن در افزایش رضایت مندی کارکنان تاثیر بسزایی داشت.

جعفری یادآور می شود: کارکنان این پالایشگاه اقماری هستند. شهرک سازمانی نداریم و برای تشویق و ترغیب همکاران امکانات مناسبی نیز در شهرهای همجوار برای سکونت نداریم. بر این اساس برنامه های کلان زیادی برای ایجاد و افزایش رضایت مندی در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی، خوشبختانه مدیرانی خوب، پیگیر و همسو برای رفع چالش ها و دغدغه های نیروی انسانی داریم.

جعفری با بیان اینکه همکاران ما در مناطق عملیاتی با محدودیت های بسیار زیادی مواجه هستند، اعلام می کند: خانواده های کارکنان اقماری دور از آن ها هستند و برای مراجعه و دریافت نوبت در حوزه بهداشت و درمان محدویت دارند. افزون بر اینکه ارائه خدمات بهداشت و درمان براساس بازخوردهایی که داریم، مطلوب و اثربخش نیست.

سرپرست مدیریت منابع انسانی شرکت پالایش گاز پارسیان با اشاره به پیگیری های انجام شده این زمینه می گوید: مدیر بهداشت ودرمان صنعت نفت استان فارس را به همراه همه مسئولان مرتبطی که در سازمان وجود داشت، به پالایشگاه دعوت و دغدغه های همکاران را به آن ها منتقل کردیم. بر این اساس ضمن ارائه درخواست و پیشنهادی، این مدیران و کارشناسان به همراه با مسئولان پالایشگاه، در شهرستان های اطراف بررسی های میدانی انجام دادند.

    افزایش کلینیک های تخصصی

وی ادامه می دهد: با توجه به برگزاری جلسات، شرایط خاص کارکنان اقماری و بازدیدهای میدانی، قراردادهای جدیدی با کلینیک های تخصصی پزشکی در شهرهای همجوار امضا شد. براین اساس دو کلینیک تخصصی مربوط به بیمارستان شهر لامرد و کلینیک تخصصی که از پزشکان تخصصی پروازی بهره می برد، برای ارائه خدمات به کارکنان و خانواده ها آماده شدند. جلسات متعددی نیز در رده های مختلف پس از حضور مدیران بهداشت و درمان در پالایشگاه برگزار شد تا همکارانی که به صورت اقماری در پالایشگاه کار می کنند و خانواده هایی که در شهرهای اطراف هستند، بتوانند از ظرفیت های جدید درمانی استفاده کنند. بهداشت و درمان صنعت نفت همچنین با دو کلینیک دندان پزشکی در شهرستان های اطراف پالایشگاه قرارداد امضا کرد. با توجه به این اقدام ها، هم اکنون محدودیت ها و چالش هایی که در این حوزه ها داشتیم، تا حدودی برطرف شده است.

جعفری یادآور می شود: برای خانواده همکارانی که در شهرهای دیگر حضور دارند نیز مذاکراتی انجام شده تا زمان نوبت دهی و پزشکان تخصصی برای همکاران اقماری کوتاه شود.

    خدمات ارزنده با وجود کمبود امکانات

سرپرست مدیریت منابع انسانی شرکت پالایش گاز پارسیان می گوید: اخیرا شرایط امضای قرارداد برای دریافت نوبت از مراکز ام آر آی با یک موسسه فراهم شده تا این مرکز نسبت به دریافت نوبت اقدام کند.

وی تصریح می کند: کارهای خوبی در حوزه بهداشت و درمان انجام شده و این اقدامات کم و بیش ادامه دارد. در استان فارس با توجه به کمبود امکانات و فرسودگی زیرساخت های ارائه خدمات با چالش هایی همراه هستیم؛ با این تاکنون حال خدمات ارزنده ای ارائه شده است.

به گفته جعفری، چند ماه دیگر اقدام به برگزاری نظرسنجی می کنیم و این نظرها می تواند در افزایش کیفیت ارائه خدمات اثربخش باشد و نتیجه آن در تصمیم ها و پیگیری های آتی به کارگیری شود.