وی با بیان این که گاه عمده چالش این پروژه ها نبود منابع مالی لازم و کافی است، تصریح کرد: این مهم موجب می شود تا روند انجام کار با آنچه در مفاد قرارداد ذکر شده، همخوانی نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اشاره به پروژه طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان گفت: دومین کار، اجرای 12پروژه جاری بود که برنامه ریزی کردیم تا با پشتکار و تلاش به ثمر برسانیم، یکی از این پروژه ها، پروژه طرح توسعه پالایشگاه آبادان بود، زمانی که این پروژه را تحویل گرفتیم با پیشرفت 58 درصدی روبه رو بود و در بازه زمانی یک ساله توانستیم آن را به مرحله راه اندازی برسانیم، در آبان ماه 1401 یعنی حدود 13 ماه از اجرای این پروژه، نخستین محصول گاز مایع (ال پی جی) از این طرح تولید شد و در آذرماه همان سال، کل پروژه در مدار تولید و بهره برداری قرار گرفت و در پایان سال از سوی رئیس جمهوری افتتاح رسمی شد.

احمدی ادامه داد: حجم کاری انجام شده در پروژه طرح توسعه پالایشگاه آبادان بی نظیر بود، به طوری که بالاترین پیشرفت کاری در بین مگاپروژه های پالایشگاهی در منطقه را به خود اختصاص داد؛ از حق نگذریم 33 درصد پیشرفت کاری آن هم در بازه زمانی یک ساله و گرمای 52 درجه سانتی گراد، بسیار سخت و طاقت فرساست، آبادان در طول 70 سال گذشته بالاترین میزان گرمای تابستان را تجربه می کرد و ما مجبور بودیم در ساعاتی از روز کار را تعطیل کنیم، از سوی دیگر توانستیم در مدت سه ماه، حدود 4 هزار نفر نیروی کار را به مجموعه تزریق کنیم که به کارگیری این حجم از نیروی انسانی در یک نقطه، کار فوق العاده ای بود که انجام شد و توانستیم اشتغال بیش از 7 هزار نفر را در پروژه آبادان به ثبت برسانیم که در نوبه خود کار بسیار شاخصی محسوب می شد.

خرید 107 هزار تن تختال

احمدی به پروژه های خطوط لوله انجام شده ازسوی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت اشاره و از درآمدزایی بالای برخی شرکت های لوله سازی برای اجرای این پروژه ها خبر داد و گفت: پروژه های خطوط لوله از جمله پروژه های جاری شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت بود که اقدام های درخور توجهی هم در این خصوص انجام شد، افزون بر 2 هزار و 515 میلیارد تومان از بخش خصوصی ال سی باز کردیم و با این مبلغ حدود 107 هزار تن تختال به صورت یکجا از شرکت فولاد مبارکه خریداری کردیم و این اقدام ما سبب شد تا چرخ چند کارخانه از جمله فولاد مبارکه، اکسین اهواز و لوله سازی ها، کارخانه های رنگ و عایق، شرکت های حمل ونقل و ... در آن واحد به حرکت درآمد و سود شرکت فولاد مبارکه زبانزد شد، بنابراین ورق همه پروژه های خط لوله ما از جمله خط لوله ۴۵۰ کیلومتری بندرعباس - سیرجان - رفسنجان، خط لوله انشعابی ۳۷ کیلومتری گوره - جاسک، خط لوله ۴۰۰ کیلومتری سبزآب و ... تامین شده است که اگر می خواستیم از طریق سیستم دولتی انجام دهیم، بسیار سخت و زمان بر بود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت اظهار کرد: برای حمل ونقل و انتقال 107 هزار تن تختال رقمی معادل 5 هزار و 350 دستگاه تریلی نیاز است، زیرا هر تریلی می تواند 20 تن تختال را حمل کند. پروسه انتقال هم به این صورت است که تختال ها یک بار از شرکت فولاد مبارکه به اکسین حمل شده و مجدد ورق های تولیدی از اکسین به کارخانه های لوله سازی منتقل و در نهایت به سایت حمل می شود؛ این فرآیند، حجم عملیات را سه برابر افزایش می دهد و همه این موارد، چرخ اقتصادی چندین صنعت را به حرکت درآورد.

احمدی به شرایط سخت کاری در زمان تحریم ها اشاره و با بیان اینکه اگر کالاها و تجهیزات مورد نیاز به موقع تامین نشود، قطعا خسارات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت، گفت: تامین تجهیزات و کالاها آن هم در شرایطی که کشور با انواع و اقسام تحریم ها دست وپنجه نرم می کند، کاری سخت و دشوار است و از سوی دیگر تامین نشدن به موقع منابع مالی ارزی و ریالی هم در این بین بر مشکلات افزوده بود که قابل کتمان نیست، اگر کالایی را به موقع تامین نکنی و همینطور منابع مالی را به وقتش اختصاص ندهی، قطعا باید در آینده چند برابر آن را پرداخت کنی، مادامی که تجهیزات و منابع به موقع تامین نشود، قطعا پروژه با تاخیر مواجه خواهد شد به انضمام هزینه های دیگر مانند ماشین آلات، نیروی انسانی و به طور کلی هزینه های کارگاهی که به مجموعه تحمیل خواهد شد.

همه سازوکارها برای به پایان رسیدن پروژه ها آماده است

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت افزود: امروز که صحبت می کنیم، اگر وقفه ای در تامین منابع مالی سال 1402 اتفاق نمی افتاد، می توانستیم پروژه های خطوط لوله را که برخی از آنها با پیشرفت 97 درصدی همراه بود، تحویل دهیم، اما در صورت تامین منابع مالی، کالاها و تجهیزات مورد نیاز پروژه حمل می شود و روند اجرای کار سرعت خواهد یافت و همه پروژه های خط لوله ما تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید، تمام سازوکارها برای به پایان رسیدن پروژه ها آماده است.

وی با بیان اینکه واقعیت امر این است که پروژه یا نباید تعریف شود یا اگر تعریف شد، نباید متوقف شود، زیرا دچار چالش و مشکل خواهد شد، تاکید کرد: اغلب قریب به اتفاق پروژه های ما بسیار پرهزینه است، به عنوان نمونه هزینه کارگاهی یکی از پروژه ها روزی 4 میلیارد تومان است که توقف چند ماهه، مبالغ هنگفتی را به آن تحمیل می کند.

احمدی تصریح کرد: بخش دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان هنوز راه اندازی نشده است، بخشی از واحدهای پروژه آبادان از جمله هیدروکراکر، آمین و هیدروژن هنوز عملیاتی نشده اند که در صورت تامین منابع مالی موردنیاز، تامین کاتالیست، این واحدها نیز تکمیل می شوند. توانمندی مذاکره برای تامین فاینانس مورد نیاز پروژه ها در این شرکت وجود دارد و امیدواریم این اتفاق در آینده بیفتد.

وی افزود: وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز به تازگی مذاکراتی در این باره انجام داده است که امیدواریم به زودی مشکل گشایی شود.

ملی -مهندسی فاینانس بین المللی دارد

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اشاره به این که بخش دوم از پروژه طرح توسعه و تثبیت پالایشگاه آبادان را در دستور کار داریم و در حال مذاکره با برخی شرکت های داخلی و خارجی هستیم، اظهار کرد: هرچند امیدوار بودیم که منابع مالی این پروژه را از محل فراورده های تولیدی آن تکمیل کنیم، اما این موضوع محقق نشد و امیدواریم منابع آن را به زودی از طریق فاینانس تامین کنیم.

احمدی افزود: این شرکت تنها شرکتی است که فاینانس بین المللی دارد و با جرات می گویم، گواهینامه های تخصصی، ویژگی ها و تجاربی که این شرکت دارد، هیچ شرکت داخلی ندارد و تعداد پروژه های اجرایی آن بی نظیر و گواه این مدعاست.

وی با بیان اینکه برنامه سوم شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران پیگیر پروژه های آتی و جدید است، گفت: در پروژه های جدید سه خط لوله تابش به طول 948 کیلومتر، پارس به طول 420 کیلومتر، خط لوله کرمان-زاهدان به طول 550 کیلومتر، خط لوله رفسنجان - یزد به طول ۲۲۸ کیلومتر، مخزنگاه مهدوی به ظرفیت ۶۰۰ میلیون لیتر، طراحی پایه واحد حلال های پالایشگاه لاوان و تعمیرات اساسی پالایشگاه ال پالیتو ونزوئلا است.

وی افزود: در این بین مجوز شورای اقتصاد دو خط لوله تابش و پارس صادر و طراحی های مربوط به خط لوله تابش در گذشته انجام و مجوزهای زیست محیطی و پدافند غیرعامل آن نیز اخذ شده است، با کنسرسیومی برای تامین منابع مالی در حال توافق نهایی هستیم که امیدواریم به زودی به امضای قرارداد منجر و عملیات اجرایی آن آغاز شود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت یادآور شد: دریافت مجوز شورای اقتصاد مربوط به خط لوله پارس کمی به طول انجامید، مطالعات پایه آن برای تکمیل فرآیند طراحی در حال انجام است که امیدواریم در صورت تامین فاینانس مورد نیاز هر چه زودتر عملیات اجرایی آن آغاز شود.

پیشرفت 50 درصدی در احداث خط لوله رفسنجان - یزد

احمدی با بیان اینکه خط لوله 228 کیلومتری رفسنجان-یزد به قطر 16 اینچ از دیگر پروژه های در دست اجراست، افزود: هم اکنون 50 درصد لوله این پروژه تامین شده است، خط لوله رفسنجان-یزد از آن دست پروژه هایی است که می تواند به سرعت انجام شود و امیدواریم در صورت تامین منابع مالی بتوانیم هر چه سریع تر این پروژه را نیز به سرانجام برسانیم.

وی به پروژه مخزنگاه شهید مهدوی با 600 میلیون لیتر ظرفیت ذخیره سازی اشاره و از آن به عنوان یکی دیگر از پروژه های شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت یاد کرد و افزود: در حال مذاکره برای تامین منابع مالی پروژه شهید مهدوی هستیم تا هرچه سریع تر عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با اشاره به اینکه برای نخستین بار است که در زمینه احداث خط لوله ها با پیشرفت 50 درصدی روبه رو شدیم، گفت: این هم رکوردی است که در طول یک سال گذشته به ثبت رسیده است، همچنین رکورد دیگری که در اجرای عملیات احداث خط لوله زده شد این بود که در طول دوازده ساعت در پروژه بندرعباس-سیرجان-رفسنجان، 13 کیلومتر لوله جای گذاری کردیم آن هم در شرایط سخت و با دمای گرمای 50 درجه، ضمن آنکه باید این کار در تونل های زیرزمینی و بیابانی انجام می شد که جا دارد از همین جا از تلاش های همکارانم قدردانی کنم.

احمدی تصریح کرد: حدود 14 هزار کیلومتر خط لوله در کشور اجرا شده است که بیش از 90 درصد آن ازسوی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت انجام شده است، با احتساب این سه خط، حدود هزار کیلومتر خط جدید نیز تا پایان امسال به این عدد افزوده خواهد شد، خط لوله ارزان ترین و ایمن ترین روش انتقال مواد نفتی است که مخاطرات حمل جاده ای و تلفات نیروی انسانی و هزینه حمل و استهلاک را نیز در پی ندارد، افزون بر آن از طریق خط لوله سرعت عمل و تامین به موقع سوخت امکان پذیر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی گستره یک خط لوله بندرعباس-سیرجان-رفسنجان به طول تقریبی 16 کیلومتر باقی مانده است و پیش بینی می کنیم این خط در آینده ای نزدیک به بهره برداری کامل برسد، اظهار کرد: همچنین از گستره 2 این خط لوله، 7 کیلومتر باقی مانده و بنا به دلایلی یک سال پروژه با وقفه روبه رو شد که اگر مشکلی در تامین منابع مالی این خط ایجاد نشود، به زودی شاهد به بهره برداری رسیدن آن خواهیم بود، پمپ های این خط لوله از نوع bb3 و bb5 است که ساخته شده اند و امیدواریم با تامین منابع ارزی، به زودی وارد کشور شوند، همچنین حدود ۱۱۰ کیلومتر از خط لوله سبزآب آماده بهره برداری است و تا پایان امسال این سه خط را تحویل خواهیم داد و اجرای پروژه های خط لوله جاری شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت پایان می یابد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ادامه داد: پروژه خط لوله 470 کیلومتری بندرعباس-سیرجان-رفسنجان شامل چهار گستره است که هدف از اجرای آن، رساندن ظرفیت انتقال فراورده های تولیدی پالایشگاه های بندرعباس و ستاره خلیج فارس به روزانه ۳۰۰ هزار بشکه معادل روزانه ۴۸ میلیون لیتر است که نقش مهمی در صرفه جویی سوخت از محل کاهش تردد جاده ای ایفا خواهد کرد، گستره نخست آن از بندرعباس، قطب آباد تا مهرآران(240 کیلومتر) را شامل می شود، از خروجی تلمبه خانه مهرآران به تلمبه خانه رفسنجان و یک انشعاب ۸ اینچ به سمت پایانه رفسنجان، گستره دو است و تلمبه خانه ها شامل تلمبه خانه بندرعباس، قطب آباد، مهرآران و پایانه های سیرجان- رفسنجان نیز، گستره سه این پروژه است.