جاده شیراز - عسلویه با رویکرد شرکت ملی نفت تکمیل شد
راهی برای رفاه مردم
4 همت به طرح های مسئولیت اجتماعی استان فارس اختصاص یافت
فاطمه دهقان نیری بخش حمل ونقل و به دنبال آن ایجاد و نگهداری شبکه راه ها یکی از عوامل مهم در توسعه اقتصادی هر منطقه به شمار می رود که در بهبود بخشیدن به وضع بازرگانی، صنعتی و کشاورزی حائز اهمیت است. در حقیقت با ایجاد راه های مناسب، رشد صنعت و گردشگری یک منطقه، چندین برابر دروازه های پیشرفت به روی آن خطه گشوده می شود.
بر اساس همین قانون و قاعده نانوشته، شرکت ملی نفت ایران که همسو با مسئولیت های اجتماعی در مشارکت ساخت جاده ها هم همواره دستی بر آتش دارد، بر آن شد تا با توجه به اینکه موقعیت مواصلاتی استان فارس و شهرستان فیروزآباد با افزوده شدن محور ترانزیت فیروزآباد به منطقه اقتصادی پارس جنوبی و عسلویه دچار تردد حجم بسیار بالایی از خودروهای عبوری و باری در این مسیر شده، در همراهی با وزارت راه، به وضعیت نامناسب و غیراستاندارد این جاده رسیدگی کند تا علاوه بر تسهیل در روند حمل ونقل، از وقوع حوادث و سوانح و فوت مسافران کاسته شود.
گزارش میدانی خبرنگار «مشعل» از جزییات پروژه احداث شیراز - کوار - فیروزآباد - جم - عسلویه در ادامه می آید.
دو بانده کردن جاده شیراز - فیروزآباد - جم به عنوان پروژه ای مهم با مشارکت شرکت ملی نفت ایران در نخستین سفر استانی دولت به فارس کلید خورد که به گفته مدیر نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز، در دور نخست سفر رئیس جمهوری، ۲ هزار میلیارد تومان در زمینه مسئولیت اجتماعی در استان فارس اعتبار اختصاص یافت که از این مقدار، ۸۰۰ میلیارد تومان تخصیص کامل اعتبار شد و در عمل توانستیم از ۸۳۰ پروژه اجرایی، ۳۳۰ پروژه را تکمیل کنیم و به بهره برداری برسانیم.
به گفته بابک دارابی، یکی از پروژه های مهم مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز به نمایندگی شرکت ملی نفت در این استان، احداث بزرگراه کوار - فیروزآباد - جم - عسلویه بود که سال ۱۴۰۲ شاهد بهره برداری از تونل قطعه ۱ آن بودیم، افزون بر اینکه از ۳۳۰ کیلومتر جاده در دست احداث، حدود ۲۰۰ کیلومتر به بهره برداری رسیده است. ضمن اینکه در دور دوم سفر رئیس جمهوری، ۴ همت برای طرح های مسئولیت اجتماعی مصوب شده و با اعتباری تازه که در نظر گرفته شده است، ادامه راه ها و تونل ها تا پایان سال ۱۴۰۴ به سرانجام خواهد رسید تا در زمینه تردد و ایاب وذهاب از عسلویه به مناطق مرکزی کشور و برعکس تسهیل انجام شود.
احداث ۷ رشته تونل در مسیر کوار«فیروزآباد»جم
هوای بارانی بهار و جاده سرسبز شیراز به کوار، حکایت از آن داشت که این جاده علاوه بر مسیری اقتصادمحور، جایگاهی ویژه در گردشگری اهالی دارد؛ آن هم برای شیرازی هایی که سرمست از بوی بهارنارنج، دوست دارند بخش اعظمی از زندگی را در خارج از خانه و در دل طبیعت سپری کنند. همین موضوع ضرورت استاندارد و امن بودن جاده را دوچندان کرده بود.
مطلبی که محسن خوشبخت، رئیس کارگروه پروژه های راه مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز شرکت ملی نفت ایران در گفت وگو با خبرنگار «مشعل» به آن اشاره کرده و می گوید: حجم بالای تردد ماشین های سنگین و ترانزیت در این جاده و بار مالی آنها که بنا بر آمارهای اقتصادی، روزانه ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود، در کنار افزایش تردد ماشین های سواری، مسئولان ذی ربط را بر آن داشت تا با هدف تسهیل در ترافیک عبوری، کوتاه شدن زمان سفر، کاهش تصادف و ارتقای ایمنی پای کار بیایند.