وی ادامه می دهد: در این میان، شرکت ملی نفت ایران هم با توجه به افزوده شدن محور ترانزیت فیروزآباد به منطقه اقتصادی پارس جنوبی و عسلویه، به کمک وزارت راه و شهرسازی آمد که این موضوع در دولت سیزدهم به صورت جدی تر دنبال شد. بر همین اساس، باند دوم محور شیراز - فیروزآباد - جم - عسلویه به طول تقریبی ۳۳۰ کیلومتر و به منظور اتصال منطقه ویژه پارس جنوبی به مرکز کشور در جهت ایمنی و تردد روان تر طراحی و با مشارکت وزارت نفت اجرا و قسمت هایی از آن تکمیل شده است. به گفته رئیس کارگروه پروژه های راه مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز شرکت ملی نفت ایران، بخش شیراز - کوار به طول ۵۰ کیلومتر در سال های گذشته به بهره برداری رسیده است. محور کوار_فیروزآباد 56 کیلومتر بوده که 50 کیلومتر آن به بهره برداری رسیده است. خوشبخت با اشاره به اینکه این محور در کل دارای ۷ رشته تونل با طول تقریبی ۴ کیلومتر است که یک کیلومتر از آن به بهره برداری رسیده است، می گوید: این محور دارای ۲ دستگاه پل خاص که طول هر کدام ۱۲۰ متر است. هر دو پل به بهره برداری رسیده و همچنین دو دستگاه تقاطع غیرهم سطح در قطعه چهارم (کمربندی فیروزآباد) احداث شده و به بهره برداری رسیده است. وی درباره محور فیروزآباد - جم هم که ۱۶۰ کیلومتر است، توضیح می دهد: ۳۴ کیلومتر آن از سمت فیروزآباد و ۳۰ کیلومتر از سمت جم در حال اجراست که از این میزان، ۱۰ کیلومتر در استان بوشهر و ۱۱ کیلومتر در استان فارس تکمیل شده و به محض نصب علائم ایمنی و نیوجرسی قابل بهره برداری خواهد بود. در مورد طول باقی مانده، مطالعات تکمیل شده و آماده مناقصه است. محور جم - عسلویه هم به طول تقریبی ۷۰ کیلومتر در سال های قبل احداث شده و به بهره برداری رسیده است.
نقش بومی ها در اجرای پروژه
همزمان با توضیحات خوشبخت در مسیر، وارد جاده ای خاکی در دل کوه شدیم و پس از طی مسیر، به تونل های عظیمی رسیدیم که به همت صنعت نفت در حال احداث بود؛ تونل هایی که قرار است مسیر را کوتاه کنند و جاده را هموار.
به گفته رئیس کارگروه پروژه های راه شرکت ملی نفت ایران، ۶ رشته تونل در قطعه سوم در حال احداث است که طول این تونل ها ۳ کیلومتر خواهد بود. ضمن اینکه این قطعه با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در حال اجراست و در صورت تأمین اعتبار، تا پایان دولت به بهره برداری کامل خواهد رسید. وی یادآور می شود: احداث باند دوم به منظور افزایش ایمنی، روان سازی ترافیک و اتصال منطقه ویژه پارس جنوبی به مرکز کشورصورت می گیرد که با همکاری شرکت ملی نفت ایران در حال انجام است. نکته حائز اهمیت تر این پروژه، استفاده حداکثری از اهالی بومی است که به عنوان مثال در قطعه سوم حدود ۱۶۰ نفر بومی منطقه در حال کار هستند.
رفع ترافیک سنگین
درخواست اهالی خطه فارس در کنار رانندگان ترانزیت و گذری از وزرای راه و نفت مبنی بر پیگیری ویژه و رفع مشکلات جاده ای مسیر فیروزآباد - کوار - عسلویه، باعث شد تا این وزارتخانه ها به خصوص مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز به نمایندگی شرکت ملی نفت ایران، تلاش ها را مضاعف کنند و گام های مؤثری بردارند تا علاوه بر حفظ سرمایه های این خطه از ایران، دیگر شاهد ماتم و عزا نباشند.
موضوعی که رانندگان ترانزیت و گذری جاده شیراز - کوار - فیروزآباد - جم به عسلویه در گفت وگو با خبرنگار مشعل بر آن اذعان داشتند و متفق القول ابراز رضایت می کردند.
یکی از این رانندگان، آقای هاشمی است که وقتی از گذشته این جاده از او پرسیده می شود، با چهره ای غمبار و درهم کشیده می گوید: از سال ۹۶ در این جاده تردد می کنم؛ در آن سال ها، کار خیلی پیچیده، سخت و طاقت فرسا بود.
وی ادامه می دهد: جاده باریک، دوطرفه و پرتردد بود؛ به طوری که گاه در یک مسیر کوتاه ۵ کیلومتری، بیش از یک ساعت در ترافیک می ماندیم و کلافه و خسته به مقصد می رسیدیم.
به گفته این راننده ترانزیت، از زمانی که همین بخش از جاده که به صورت دو بانده باز شده است، نه تنها شاهد ترافیک حجیم قبل نیستیم؛ بلکه مسیر را ۱۵ دقیقه ای طی می کنیم و سریع تر به کارها می رسیم.
صرفه جویی در سوخت
به سراغ راننده دیگری می رویم که خودروی سنگین را به کنار جاده هدایت می کند و سر از پنجره بیرون می آورد تا با لهجه شیرینی که دارد پاسخگوی ما باشد. چهره اش از شدت ناجوانمردی آفتاب روزگار تیره شده و چین های صورتش از سابقه خدمتش خبر می دهد.
درباره وضعیت قبل و حال جاده از او می پرسیم که سری تکان می دهد و می گوید: از سال ۷۴ در حال تردد در این جاده هستم و چه چیزها که در این مسیر ندیده و نشنیده ام.
او ادامه می دهد: چون جاده دوطرفه بود و پر از نقاط حادثه خیز، هفته ای دو تا سه تصادف می دیدم که خانواده ها را سیاه پوش می کرد و بچه ها را یتیم. ترافیک سنگین به وجود می آمد و ساعت ها وقت همه گرفته می شد تا از این ترافیک خلاص شوند.
به گفته این راننده ترانزیت، جاده عسلویه به شیراز محل گذر خودروهای ترانزیت تجاری و ماشین های سنگین است که با دو بانده شدن بخشی از مسیر، هم تصادفات و هم مصرف سوخت و بار ترافیکی خیلی کم شده است، ضمن اینکه ما جماعت راننده هم زودتر به خانه و کاشانه می رسیم.
حین گفت وگو با این رانندگان بودیم که خودروی سواری کنار اکیپ دوربین و فیلمبردار ایستاد. به سمت او رفتیم و در مورد جاده پرسیدیم که با لبی خندان گفت: این مسیر علاوه بر ترانزیت بودن، مسیر گردشگاهی ما شیرازی هاست که آخر هفته به این منطقه می آییم. قبلاً خیلی اذیت می شدیم و روزبه روز ترافیک سنگین تر می شد، اما الان با شوق به این قسمت می آییم. دست همه دست درکاران درد نکند و امیدواریم بقیه مسیر باقی مانده هم سریع تر دو بانده شود.