رئیس جمهوری:
اصلاح ناترازی بنزین مشارکت و همدلی همگانی را می طلبد
رئیس جمهوری یکی از چالش های موجود در بودجه را اصلاح یارانه های انرژی دانست و گفت: اصلاح ناترازی ها به نفع محرومان جامعه، حاکمیت و نسل آینده، مشارکت و همدلی همه سیاستگذاران، مجریان و فرهنگیان را می طلبد.
مسعود پزشکیان با حضور در نشست علنی (سه شنبه، یکم آبان) مجلس شورای اسلامی، بخش نخست لایحه بودجه ۱۴۰۴ را به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد و گفت: امروز لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ را که دسترنج دو ماه کار مستمر همکارانم در دولت بوده است، برای بررسی تقدیم شما می کنم. این بودجه با اطلاع از دغدغه شما و به پشتوانه تجربه حضور در مجلس و تعهدهایی که با شما و مردم در انتخابات داشتم، تدوین شده است.
وی با بیان اینکه هرگونه اصلاح اقتصادی تنها با وفاق محقق می شود، افزود: در تدوین لایحه بودجه سعی کرده ایم همه گروه ها را ببینیم. سعی کرده ایم با شما مردم و نمایندگان صادقانه صحبت کنیم. اعداد را واقعی بنویسیم و تنها مواردی را که در توانمان بوده است، تعهد کنیم. این بودجه در بخش اصلاحات اقتصادی نتیجه نشست های متعدد با استادان دانشگاه و رؤسای کمیسیون های اقتصادی مجلس است.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه چهار اصل در تدوین بودجه اولویت دولت بوده است، تصریح کرد: انطباق احکام بودجه با تکالیف برنامه هفتم همواره مدنظر بوده و بنای ما حمایت از محرومان است. تنظیم احکام بودجه بر اساس عدالت مقدم بر سایر تکالیف مدنظر بوده و با توجه به شرایط منطقه و تهدیدهایی که متوجه ملت ایران است، در ارقام بودجه اطمینان حاصل شده که تقویت بنیه دفاعی، یکی از اولویت های اصلی دولت باشد. همچنین توجه جدی به رشد اقتصادی و کاهش تورم به عنوان هدف عالی برنامه هفتم سرلوحه احکام بوده است.
پزشکیان افزود: یکی از چالش های موجود بودجه، اصلاح در یارانه های انرژی است. میزان مصرف بنزین امسال حدود ۴۰ درصد بیش از سال ۹۸ است. در حالی که رشد جمعیت و درآمد ملی، بسیار کمتر از این است.
وی ادامه داد: امروز هزینه تمام شده بنزین، بدون لحاظ قیمت نفت که شامل هزینه پالایش، هزینه حمل فراورده و هزینه جایگاه دار است، حدود ۸ هزار تومان بوده و امسال حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان و در صورت ادامه روند موجود، سال آینده باید حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان صرف واردات بنزین شود.
رئیس جمهوری تصریح کرد: یک لیتر بنزین وارداتی ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان هزینه دارد و این مشارکت و همدلی همه سیاستگذاران، مجریان و فرهنگیان را می طلبد که بتوانیم ناترازی ها را به نفع محرومان جامعه، حاکمیت و نسل آینده اصلاح کنیم.
بر اساس آیین نامه مجلس شورای اسلامی انجام شد
انتخاب3 عضو کمیسیون انرژی برای عضویت در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴
اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، برای عضویت در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ انتخاب شدند.
در جریان برگزاری نشست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، مطابق آیین نامه مجلس سه نفر از اعضای این کمیسیون برای عضویت در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ به این شرح انتخاب شدند.
فرهاد شهرکی، مالک شریعتی نیاسر و رضا سپهوند، نمایندگان کمیسیون انرژی در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال۱۴۰۴ خواهند بود.
مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری با حضور در صحن علنی مجلس، لایحه بودجه سال آینده را تقدیم مجلس کرد. طبق آیین نامه داخلی مجلس، ابتدا کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق بررسی خواهد شد و سپس گزارش آن برای تصویب به صحن علنی مجلس ارائه می شود.
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:
انتصاب های وزارت نفت بر اساس شایستگی و توانمندی بوده است
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: انتصاب های اخیر در وزارت نفت بر اساس شایستگی و توانمندی بوده و تا حد امکان از افراد متخصص و بومی نیز استفاده شده است.
عبدالحسین همتی درباره عبور از فصل سرد سال با توجه به ناترازی در حوزه انرژی اظهار کرد: گروه مدیریتی تازه وزارت نفت، گروهی آشنا با حوزه انرژی و صنعت گاز است و با توجه به برنامه ریزی ها و ذخیره سازی مناسب سوخت و توجه به مقوله بهینه سازی مصرف، عبور با کمترین چالش از زمستان دور از دسترس نیست. وی درباره استفاده از نیروهای بومی و متخصص در صنعت نفت از سوی وزیر نفت دولت چهاردهم برای تحقق اهداف افزود: این مهم، گامی مؤثر در اشتغالزایی و عدالت اجتماعی است. عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره انتصاب های اخیر در وزارت نفت تصریح کرد: انتصاب های اخیر در وزارت نفت بر اساس شایستگی و توانمندی بوده و البته معتقدم این انتصاب ها قابل دفاع است و حتی الامکان از افراد متخصص و بومی استفاده شده است.
همتی درباره انتصاب ها در شرکت ملی گاز ایران نیز گفت: صنعت گاز، صنعتی پیشرو و موتور محرک رشد اقتصادی کشور است، از این رو در انتصاب اشخاص برای این شرکت، باید مواردی همچون اشراف مدیریتی و فنی را در نظر گرفت تا افراد متخصص وارد این صنعت مهم کشور شوند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه:
افزایش یا کاهش قیمت بنزین در لایحه بودجه لحاظ نمی شود
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه برنامه های دیده شده در بودجه به معنای افزایش قیمت بنزین نیست، گفت: موردی به عنوان افزایش یا کاهش قیمت بنزین در لایحه بودجه لحاظ نمی شود.
سید حمید پورمحمدی در نشست خبری با تشریح اصلاحات ساختاری لایحه بودجه ۱۴۰۴ تقدیمی به مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نظام بودجه ریزی ما از نظر شفافیت، جامعیت کامل را نداشت؛ اما در این دوره براساس سیاست های کلی به سمت شناسه دار کردن همه پرداخت ها که قابل رصد باشد، رفتیم و قابل گزارش گیری شده است.
وی افزود: در لایحه بودجه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی، تلاش شده است اثر بودجه بر رشد اقتصادی به صورت حداکثری تنظیم شود و احکام و ارقام بودجه، نهایت کمک را به ثبات در بازارها داشته باشد. به عبارت دیگر، بودجه سال آینده،هم از بی ثباتی بازارها جلوگیری خواهد کرد و هم به ثبات بازار و کنترل تورم کمک می کند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: بودجه عمرانی یا تملک دارایی های سرمایه ای نسبت به پارسال ۴۰ درصد افزایش یافته است. امسال نسبت بودجه عمرانی به بودجه عمومی حدود ۱۱ درصد بود؛ اما با یکپارچه سازی رشد و شفاف سازی بودجه و حواله های نفتی، این نسبت به حدود ۲۰ درصد می رسد.
پورمحمدی با بیان اینکه رشد مصرف بنزین، افزایش بی رویه داشته و این رشد به ۴۰ درصد رسیده است، گفت: اگر این روند ادامه یابد، باید از بودجه دیگر بخش ها بزنیم و پول واردات بنزین بدهیم. با این حال برنامه های دیده شده در بودجه به معنای افزایش نرخ بنزین نیست.
وی با اشاره به اینکه دو میلیارد دلار امکان ورود خودروهای نو در سال آینده در نظر گرفته شده تا در کنار صرفه جویی بتوانیم مصرف را کاهش دهیم، اظهار کرد: در لایحه بودجه چیزی به عنوان افزایش یا کاهش قیمت بنزین لحاظ نمی شود.
رئیس فراکسیون امنیت انرژی و منابع معدنی مجلس:
اصلاح صنعت خودرو یکی از راهکارهای ناترازی بنزین است
رئیس فراکسیون امنیت انرژی مجلس، مشکل اصلی ناترازی بنزین را در سمت تقاضا دانست و تأکید کرد: برای مهار مصرف، باید چاره اندیشی کرد و دولت چهاردهم باید زمینه اصلاح صنعت خودرو و رفع انحصار خودروسازان را ایجاد کند که واردات خودروی کارکرده، یکی از راهکارهای حل این مسأله است.
زینب قیصری با اشاره به وضع مصرف بنزین در کشور اظهار کرد: میانگین مصرف بنزین امسال به روزانه ۱۲۵میلیون لیتر رسید، در حالی که این رقم سال گذشته ۱۱۶ میلیون لیتر در روز بود که رشد ۷.۷۵ درصدی داشته است.
وی افزود: ظرفیت تولید روزانه بنزین در داخل کشور حدود ۱۰۵ میلیون لیتر است و برآورد می شود ناترازی بنزین، امسال به حداقل ۲۰ میلیون لیتر در روز برسد که ارزبری ناشی از آن ۵.۵ میلیارد دلار است. رئیس فراکسیون امنیت انرژی مجلس تصریح کرد: اگر روند کنونی رشد مصرف بنزین ادامه یابد، ناترازی بنزین تا سال ۱۴۰۷ بیش از ۱۶ میلیارد دلار در سال ارزبری خواهد داشت که از کل ارزآوری صنعت پتروشیمی ایران بیشتر است، یعنی آسیب ناترازی بنزین به اندازه نابودی کل صنعت پتروشیمی ایران بزرگ خواهد شد.
قیصری تأکید کرد: برای حل مسأله ناترازی بنزین در دو بخش عرضه و تقاضا راهکارهایی وجود دارد. در حوزه عرضه، دولت در تأمین مالی ساخت پتروپالایشگاه دچار مشکل است و پیشنهاد می شود از سه مسیر ساخت پالایشگاه های کوچک، تبدیل متانول به بنزین ساخت واحد (MTG) و ارتقای کیفی پالایشگاه های فعلی استفاده کند.
وی بیان کرد: طبق محاسبات، به ازای هر یک میلیارد دلار سرمایه گذاری، حجم تولید بنزین از مسیر احداث پالایشگاه کوچک و واحد MTG حدود ۱۰ برابر بیشتر از ساخت پتروپالایشگاه است. به ازای یک میلیارد دلار سرمایه گذاری، ارتقای پالایشگاه های فعلی نیز می تواند با تبدیل نفت کوره به بنزین، دو برابر سناریوی احداث پتروپالایشگاه جدید، بنزین تولید کند. در نتیجه تمرکز دولت باید از احداث پتروپالایشگاه به سه سناریوی اقتصادی تر جلب شود.
رئیس فراکسیون امنیت انرژی مجلس با اشاره به ناترازی بنزین افزود: معتقدم در این حوزه، دولت باید مجموعه ای از سیاست های غیرقیمتی و قیمتی را ذیل یک برنامه جامع اجرایی کند. دولت چهاردهم هنوز برنامه خود را برای حل ناترازی بنزین به مجلس ارائه نکرده و در حال مطالعات و تدوین برنامه جامع در این حوزه است.
رئیس فراکسیون امنیت انرژی مجلس افزود: طبق برنامه هفتم، دولت موظف است تا پایان برنامه به مقدار ۲۴۸هزار بشکه در روز معادل نفت خام در بخش حمل ونقل، بهینه سازی مصرف انجام دهد که این رقم از کل ظرفیت بهینه سازی تعریف در برنامه هفتم ۱۹.۳ درصد سهم دارد.