گزارش عملکرد 100 روزه شرکت های زیرمجموعه پالایش وپخش فراورده های نفتی

گام های بلند در مسیر توسعه و کارآمدی

مشعل  شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، سه شرکت زیرمجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران هستند که هر کدام به تنهایی، وظایف و نقشی کلیدی در پیشبرد اهداف این شرکت دارند.

رسالت اصلی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، صیانت از فراورده و توزیع مناسب آن در کشور است. شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، ماموریت انتقال کلان مواد نفتی، ایفای نقشی موثر در تامین انرژی بخش های مختلف صنعتی و بهینه سازی اقتصاد ملی را به عهده دارد و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران نیز با 50 سال فعالیت در احداث پالایشگاه ها، مخازن ذخیره سازی، احداث خطوط لوله انتقال نفت خام و فراورده های نفتی، بازوی اجرایی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی به شمار می آید. این مجموعه های تحت راهبری شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران در 100 روزی که گذشت، بنا بر اهداف و برنامه هایی که تدوین کرده اند، طی مسیر کرده و در باقیمانده راه نیز تلاش خود را به آن معطوف داشته تا برنامه های راهبردی اعلامی از سوی وزیر نفت را محقق سازند.

با شروع فعالیت وزارت نفت دولت چهاردهم و اعلام سیاست ها و برنامه های کلان این وزارتخانه از سوی محسن پاک نژاد، به عنوان وزیر نفت، فعالیت هر یک از این بخش ها نیز با قوت بیشتری ادامه یافت. اکنون با گذشت سه ماه و اندی (100 روز) از استقرار این دولت، شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران به عنوان متولی تامین و توزیع انواع فراورده نفتی، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به عنوان عاملی تسهیل کننده در ذخیره سازی فراورده های نفتی و توزیع آنها و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به عنوان متولی زیرساخت با راهبری شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، در مسیری که پیش رو دارند، تلاش خود را معطوف به آن کرده اند که برنامه های راهبردی اعلامی از سوی وزیر نفت را محقق سازند.

نخستین انتصاب در شرکت ملی پالایش و پخش ایران

شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران دولت چهاردهم، درحالی سررشته امور را در دست گرفت که از یک سو باید برای چالش های از پیش مانده، راهکار ارائه دهد و از سوی دیگر با اعمال سیاست های غیرقیمتی بر ناترازی موجود در تولید و مصرف انواع فراورده های نفتی، بویژه بنزین و نفت گاز غلبه کند. این امر به واقع به ارائه طرح های جدید نیاز داشت و آنچه در گام نخست رخ داد، انتصاب  مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش از سوی وزیر نفت بود.

قرعه نخستین انتصاب از معاونان وزیر نفت دولت چهاردهم به نام محمدصادق عظیمی فر، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران رقم خورد؛ انتصابی که با حمایت فراوانی از سوی انجمن های صنعت پالایش کشور، جامعه دانشگاهی، جامعه ایثارگران وزارت نفت و کارگروه جوانان صنعت نفت و انرژی همراه شد؛ انتصابی به حق ارزشمند و شایسته که با علم به جوان گرایی و استفاده از ظرفیت های نخبگان می تواند سیر پیشرفت کشور را سرعت بخشیده و نسل جدیدی از مدیران کارآزموده را تربیت کند. تحقق اهداف و احکام برنامه هفتم توسعه، پیشرفت در شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، پیگیری و ساماندهی لازم برای تامین پایدار سوخت کشور، اجرا و تکمیل طرح های پالایشی ازجمله طرح های ارتقای کمی و کیفی فراورده های نفتی، توسعه زنجیره ارزش از طریق ایجاد ظرفیت جدید پتروپالایشی، تمرکز بر مقوله بهینه سازی و متنوع سازی سبد سوخت کشور، توسعه زیرساخت های توزیع سوخت در کشور، بخصوص خطوط انتقال فراورده ها و ناوگان حمل، پیگیری برای اصلاح ساختار، نظام حکمرانی و نظام مالی با دولت و پالایشگاه ها، توسعه دیپلماسی و تجارت انرژی و بهره گیری از ظرفیت های پالایش فراسرزمینی، ارتقا و به روزرسانی سامانه هوشمند سوخت کشور، حمایت از ساخت داخل و شرکت های دانش بنیان و نیز تحول دیجیتال و توسعه فناوری های نوین، برنامه ریزی برای مقابله با قاچاق فراورده های نفتی با همکاری دستگاه های ذی ربط و تقویت توانمندی های تخصصی، مدیریتی، مهارتی و اخلاق حرفه ای با هدف توسعه سرمایه انسانی و به کارگیری نیروهای مومن، کارآمد و انقلابی از اهم محورها و ماموریت های کاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی تبیین و تعیین شده است.

عبور بی دغدغه از زمستان

عبور بی دغدغه از زمستان، از جمله موضوعات مهمی بود که وزارت نفت دولت چهاردهم از همان ابتدای کار بر آن تاکید داشت و بر همین اساس، برنامه ریزی هایی را در بخش های بالادست و پایین دست خود پیش بینی کرد تا این عبور بی دغدغه محق شود. در بالادست، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، پالایشگاه ها و در پایین دست هم شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران به عنوان یکی از زیرمجموعه های راهبردی صنعت پالایش کشور در کنار شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت، فعالیت هایی انجام دادند تا ذخیره سازی انواع فراورده نفتی و توزیع در مبادی مصرف به نحو مطلوب انجام شود.

بخش عظیمی از کار زنجیره تامین و توزیع در کشور به برنامه ریزی برای انتقال و توزیع فراورده در کشور بازمی گردد که گستره آن، همه کشور را در بخش های خشکی، هوایی و دریایی دربرمی گیرد. شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران از ابتدای آغاز به کار دولت چهاردهم، اقدام های ارزشمندی را همسو با ماموریت های اصلی خود در حوزه تامین و توزیع فراورده های نفتی انجام داده است؛ اما در کنار این رویکرد و فارغ از محقق ساختن برنامه های در حال اجرا، 2  رسالت و ماموریت خطیر به عهده این شرکت قرار داده شد تا در همان ابتدای کار، با بررسی مواضع اقتصادی کشور، شیوه راهبردی مناسبی را با توجه به شرایط موجود در تامین نیاز بازار سوخت، اتخاذ کند. یکی از مهم ترین ماموریت های کاری شرکت  ملی پخش فراورده های نفتی ایران، تامین سوخت زمستانی، بویژه در نیروگاه هاست که در فصول سرد سال به دلیل شرایط جوی ناپایدار و برودت هوا،  با محدودیت گاز طبیعی مواجه می شوند که لازم است سوخت جایگزین مورد نیاز خود را از طریق نفت گاز تامین کنند. به همین منظور شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، به عنوان متولی اصلی این حوزه، وظیفه خطیر و سنگینی را به عهده  دارد. بر اساس آخرین آمار و ارقام اعلامی از سوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، در ۸۰ روز نخست دولت چهاردهم، رکورد تحویل ۴ میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاه ها ثبت شد.

از ابتدای شهریور تا ۱۵ آبان امسال، در مجموع ۴ میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاه های کشور تحویل شده که این رقم در سال ۱۴۰۰ در همین بازه زمانی، سه میلیارد و ۷۳۵ میلیون لیتر، در سال ۱۴۰۱، سه میلیارد و ۱۷۱ میلیون لیتر و در سال ۱۴۰۲، ۲ میلیارد و ۱۸۶ میلیون لیتر بوده است. مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلام، به تازگی در گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور تبصره (۳) نفت و روابط مالی آن با دولت» اعلام کرد که ذخایر سوخت نیروگاهی در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۳ کاهش یافته است. براساس گزارش مرکز پژوهش ها در ۶ ماه نخست امسال ذخیره سازی گازوئیل در نیروگاه های کشور نسبت به مدت مشابه پارسال، بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

فراورده نفت سفید، از دیگر مواد سوختی است که قبل از رسیدن فصول سرد سال در اختیار خانوارهای روستایی که از نعمت گاز طبیعی بی بهره هستند، قرار داده می شود تا دغدغه تامین این سوخت را نداشته باشند. هم اکنون، ۲.۵میلیون خانوار در کشور از  نفت سفید استفاده می کنند و توزیع این سوخت بر مبنای اقلیم بندی از سوی شرکت پخش فراورده های نفتی در حال انجام است.